Kovács András Péter KAP: Mire ne használd a podcastet?

Kovács András Péter KAP: Mire ne használd a podcastet?
“Semmi újat nem fogok tudni mondani senkinek” - kezdte előadását KAP, azaz Kovács András Péter, a Dumaszínház stand-uposa, akiről ezek után mégis kiderült: fellépőként és frissen indult podcastje, a KAPod nyomán is értékes tapasztalatokat gyűjtött, így számos gyakorlati tanáccsal szolgált a podcastet indító brandek számára.

A Karinthy-gyűrűs humorista országszerte kedvelt személyiség, mégis a “randiszabályt” tartja a legfontosabbnak: “Ne dumálj magadról!”. Ez épp úgy megállja a helyét a podcastek, mint a párkeresés világában.

Amikor egy kávézóban kiszúrok egy párt az első randin, általában végighallgatom, a csávó milyen unalmasan ecseteli, hogy mekkora király. Szerintem ez podcasterként is rossz hozzáállás. Brandként ne arra használd a podcastedet, hogy magadról beszélj! Fontosabb, hogy bizalmat ébressz és tudjanak hozzád érzelmileg kapcsolódni” - fogalmazott.

"Szponzorként egyszerűbb dolgod van, hiszen már adott a közönség, a podcastedben megjelenő személyiségek és a demográfiai adatok. Brandként ezzel szemben a nulláról kell kezdened. Ez másfelől jó hír is, hiszen az alapoktól építkezhetsz. Saját közönséged lesz, akik a te tartalmadra kíváncsiak. Másfelől ugyanakkor meg kell találnod a határt a terméked és a tartalom között. Jó hír, hogy te választod ki a niche-t, ugyanakkor rossz is, hiszen ez nem könnyű feladat a lehetőségek tengerében.”


KAP kiemelte: a sikerhez vezető út hosszútávú, méterről méterre araszolva lehet építkezni. Egy hírlevélkampány vagy PR-cikk, azaz a rövidtávú promóciós trükkök nem működnek. A brandüzenetet a hallgatói igényekhez kell szabni, és mivel podcastet főleg városi, értelmes, magasabb bevétellel rendelkező fiatalok hallgatnak, őket nem lehet “bármivel megetetni”. Én a magam részéről nem nagy üzleti sikert várok a podcastemtől, hanem érzelmeket: a belém vetett bizalom növekedését, és hogy hitelesnek tartsanak az emberek. Azt remélem, többen fognak jegyet fognak venni, ha elmegyek fellépni a városukba” - hangsúlyozta KAP.

A humorista szerint brandként mindenkinek egyéni módon kell definiálni a siker mutatóit: rajtunk múlik, számunkra a weboldal forgalma, a vásárlások száma, a megtartási ráta vagy a közönség növekedése jelzi az eredményeket. KAP ugyanakkor Nietzschétől idézve hozzátette, ha az ember életének van miértje, bármilyen hogyant el fog viselni.

Ha eleve jó az alapanyag, a folyamatos kilométerekkel válik egyre jobbá. Nem veheted fel tizenötször, de megteheted, hogy alaposan előkészíted (akár a fél éves kísérletezés sem árt). Fontos a vágás is, hiszen a stand-up sem annyira az írás művészete, mint inkább a húzásé, így keletkezhet nagyon feszes 40 perces tartalom.”
KAP hozzátette: bár nagy a zaj, még van helye a brandelt podcasteknek. Mindenki vakfolt a maga számára, és ez alól a brandek sem kivételek. Így érdemes azokra hallgatnunk, akik hisznek bennünk: mondják el ők, miért szeretnek, miért tartanak fontosnak és hitelesnek minket. A podcastben nem én vagyok a lényeg, hanem akire vagy amire kíváncsi vagyok. Aranyosi Péterrel például Kadarkai Endre és én is készítettem interjút, de csak a kérdéseinkből derültek ki a kettőnk közt lévő különbségek.”

A stand-upos végül néhány meghökkentő adattal is szolgált: egy podcast átlagos életkora 174 nap, az idén induló podcastek kevesebb, mint 20 százaléka lesz jövőre is aktív, az elérhető podcastek 75 százaléka pedig halott. Szerinte azonban ezzel együtt is van értelme: “Van, aki rövidtávra tervez, és van, aki elfárad, de ha tudod, miért csinálnád, akkor meg fogod találni a hogyanját is” - zárta előadását.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Rónyai Júlia

Londonban végeztem nemzetközi kapcsolatok, illetve nemzetközi újságírás szakon. Szabadúszó újságíró, kreatív szövegíró és podcast műsorvezető vagyok, többek közt a Digital Hungary, a HVG és a …