Influencerek, vloggerek: siker és csillogás, kiégés és depresszió

Influencerek, vloggerek: siker és csillogás, kiégés és depresszió
Az influencerek és vloggerek élete csak első pillantásra csodás és irigylésre méltó, a felszín alatt komoly problémák lehetnek. Ezek a fiatalok legtöbbször támogató háttér nélkül ugarnak a közösségi média világába. Személyiségüket, világlátásukat, gondoltaikat és értékrendjüket teszik közzé, bárminemű ellenőrzés nélkül. Börcsök Gyöngyi pszichológus vendégszerzőnk cikke.

Vloggernek, influencernek lenni az egyik legmenőbb hivatás egy Z-generációs számára. Hírnevet, sikert, pénzt (ingyen megkapott termékeket), digitális nomád életmódot ígér, amit önerőből el lehet érni. Legalábbis a hiedelmek ezt sugallják. Bármelyik nagy közönséggel rendelkező vlogger biztosan kiemelné a kitartó munkát és a kemény belső munkát is, ami szükséges a közösségi média piacán való megmaradáshoz.

A depresszió táptalaja
A Z és Alfa generáció instant élményekre, pillanatnyi megnevettetésre vágyik. Figyelmi terjedelmük szűkös, egyszerűen fogyasztható, játékos média tartalmakat keresnek. A vloggerek pedig egyszerre fenn is tartják ezt a tendenciát és alkalmazkodni is kényszerülnek hozzá. Még akkor is, ha éppen szomorúak, levertek vagy más élethelyzetben problémáik vannak, akkor is pörgős, kívánatos vagy játékos és vicces perszónát igyekeznek megjeleníteni. Ez a meghasonult helyzet a depresszió és szorongás táptalaja.

Ezek a fiatalok legtöbbször támogató háttér nélkül ugarnak a közösségi média világába. Személyiségüket, világlátásukat, gondoltaikat és értékrendjüket teszik közzé, bárminemű ellenőrzés nélkül. A kamaszkorban amúgy is a társak válnak referencia csoportokká, de míg régen ez az osztályteremben maradt, mára több ezer ember tanúja lehet az – amúgy természetes – esetlen szárnypróbálgatásoknak. A szociális összehasonlítgatás és a közösség elvárásainak való állandó megfelelés a vlogger önértékelését mérgezi napról napra.

A kiégés H. Freudenberger megfogalmazásában egy olyan fizikai és emocionális kimerülés, mely „a reménytelenség és inkompetencia érzésével, a célok és az ideálok elvesztésével jár, s amelyeket a saját személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív attitűdök jellemeznek.” Segíti az influencer munkáját, ha célja jól körül határoltak, ha megteremti a munkaidő és a hétköznapi élet közötti egyensúlyt, ha megfogalmaz társadalmi felelősségvállalást. De többségében a leendő „influencerek” világában a célok általában olyan elérhetetlen ideák, melyek a nárcisztikus igényeket hivatottak kielégíteni.

Éjjel-nappal meló
A vloggerek éjjel-nappal dolgoznak, nincs megállás, mert félnek a megszerzett társadalmi pozíció elvesztésétől. Az ismertség nem eredményez idővel kevesebb munkát, sőt, a levelek, kommentek, kérések csak gyűlnek a postaládában. A felhasználói felületek, alkalmazások, trendek változásában napra késznek kell lenniük. Bármi, amit tesznek azt a közönség értékeli. Lehet, hogy évekkel ezelőtt feltöltött tartalommal már ő sem ért egyet, de a netes közönség bármikor számon kérheti rajta. Míg korábban elegendő volt heti egy videó feltöltése, mára a tartalomra éhes közönség napi bejelentkezést vár el többféle platformon. Ez a munka olyan tempót kíván meg, ahol nincs hétvége, nincs szabadság évekig azoknak, akik korlátlanul teret engednek a közösségi médiának az életükbe. A folyamatos közösségi média jelenlét egyenesen vezet a kiégéshez és az önértékelés csökkenéséhez.

Mára pszichológiai kutatások sora bizonyítja, hogy a kontrol nélküli közösségi média fogyasztás mennyire romboló hatással van az önértékelésre.

Az örökké megfelelni vágyás szélmalomharcában egy felkészült vlogger is könnyen kiéghet. De ezen a piacon leginkább sikerre vágyó fiatalok, tinédzserek vannak, akiknek személyiségük még formálódik, stresszel és szociális helyzetekkel való megküzdési módjaik nem alakultak ki. A követőtábor gyarapodása azt az illúziót kelti, hogy szeretik őket, széles baráti körrel rendelkeznek, de gyakran szenvednek szorongástól és magányosság érzésétől. A feliratkozó tábor sohasem helyettesíthetik azt a baráti kört, ahol elmondjuk titkainkat és érzéseinket, ahol feltétel nélkül szeretnek minket.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Börcsök Gyöngyi

A Debreceni Egyetem pszichológia szakán végzett, majd 2014-ben a Semmelweis Egyetemen tette le a klinikusi szakvizsgát. Pályafutása első szakaszában gyermekpszichológiával foglalkozott, ekkor figyelt …