Hónapról hónapra ötszázféle új tévéreklámot láthattunk az első félévben

Hónapról hónapra ötszázféle új tévéreklámot láthattunk az első félévben
Havonta ötszáz, még nem látott tévéhirdetés kerül a nézők szeme elé, a teljes reklámmennyiségnek pedig több mint a felét továbbra is az újak teszik ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén elfogadott, az idei első félévet vizsgáló új tanulmányából. A grémium a szerződéses vállalások és korhatár-besorolási szabályok megszegése miatt figyelmeztetett szolgáltatókat, illetve szabott ki bírságot, valamint rádiós frekvenciapályázatokkal kapcsolatos döntéseket is hozott.

Elfogadta a Médiatanács a televíziókban – az idei első félévben – közzétett új reklámszpotokról szóló tanulmányt. A hatóság hetvenhat televízió műsorkínálatát vizsgálta, ahol a feltárt 3051-féle új hirdetést közel 4,2 milliószor ismételték. Az újonnan közzétett reklámok a teljes reklámmennyiség több mint felét (55,6%) tették ki, amely kevéssel meghaladta a tavalyi időszak eredményét (51,9%). A legtöbb (43%) új reklámot az általános szórakoztató csatornákon (ilyen többek között a Viasat 3, a Cool TV, a Comedy Central vagy az AXN) láthatták a nézők. A korábbi év azonos időszakával összevetve az új reklámokat továbbra is a kereskedelmi szektor dominálja (39,3% kontra 41,6%). A gyógyhatású készítmények (12,7%), az élelmiszer (7,7%), a szolgáltatás (4,4%) és a szépségápolás (5,1%) részesedése egyaránt felülmúlta a szabadidőszektort (4,2%), amely évek óta visszaszorulóban van. A hangsúlyozottan hazai terméket, szolgáltatást népszerűsítő reklámszpotok aránya a tavalyi azonos időszakhoz képest számottevően (4,9%-ról 6,4%-ra) emelkedett.

Médiafelügyeleti döntések

A fővárosi Tilos Rádió szolgáltatójára 75 ezer forint bírságot rótt ki a tanács, mert a 7térítő című műsorban elhangzott, következetesen trágár kifejezések ellenére nem 16-os korhatár-besorolással és nem a 21 és 5 óra közötti idősávban, hanem besorolás nélkül, reggel 7 és 9 óra között sugározta a a vitatott műsort.

A grémium a szerződéses vállalások betartását vizsgálta több vidéki rádiónál. A nyíregyházi Karc FM 102,6 kevesebb magyar zenét, a dunaújvárosi Rádió 24 kevesebb hírt és közszolgálati, valamint a helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő műsort, míg a Csaba Rádió kevesebb szöveget és a helyi közéleti műsort, valamint több zenét tett közzé, amiért a testület figyelmeztette a rádiók szolgáltatóit.

A Médiatanács a jogi következmények kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.

Bejelentés alapján olyan műsorokat is vizsgált a grémium, amelyeknél nem indít eljárásokat. Júniusban a TV2 Családi titkok című sorozat egyik epizódjában homoszexuális témával foglalkozó tartalmat sugároztak. A Médiatanács döntésénél elsősorban arra volt figyelemmel, hogy az elbírálásnál még a szigorúbb gyermekvédelmi szabályok nem alkalmazhatók, tekintettel arra, hogy a törvénymódosítás csak később lépett hatályba. A testület az Úgytudjuk nevű sajtótermék augusztusi számában látható „Szerelem a Gayer parkban” című tartalom kapcsán sem indít eljárást, ugyanis az a kiskorúak védelme szempontjából ártalmas elemet nem tartalmazott.

Rádiós frekvenciapályázatokkal kapcsolatos döntések

A Médiatanács megállapította, hogy a Szeged 87,9 MHz körzeti frekvencia kereskedelmi jellegű használatára kiírt pályázat eredménytelen, ugyanis az egyedül pályázó Radio Plus Kft. alakilag érvénytelen ajánlatot adott. A testület ugyanakkor a médiaszolgáltatási lehetőség újrapályáztatásáról döntött, és elfogadta a kapcsolódó pályázati felhívás tervezetét. A Médiatanács e mellett véglegesítette a körzeti Nyíregyháza 100,5 MHz pályázati felhívását. A testület elvégezte a Tapolca 101,8 MHz, a Veszprém 94,6 MHz és a Tatabánya 107,0 MHz pályázati felhívásaira benyújtott egy-egy ajánlat alaki vizsgálatát: előbbi kettőnél nyilvántartásba vette a Katolikus Rádió Zrt.-t, míg utóbbinál a Karc FM Média Kft.-t.

A testület a szolgáltató kérelmére 60 napos ideiglenes hatósági szerződést köt a kisközösségi Gyöngyös 92,4 MHz használatára a Mátra Média Kulturális Egyesülettel.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: Reklám