Hiszünk a podcast erejében!

Hiszünk a podcast erejében!
De mi is a podcast igazi ereje? Ki gyártson podcastet, és milyen célokkal? Mivel adhat többet egy podcast tartalom, mint a többi? Többek között ezekre kaptunk választ Puskás-Dallos Péter (Greendex Podcast) és Tuza Norbert (Ambient Pictures) beszélgetéséből a 28. Digital-Media Hungary konferencián.

Puskás-Dallos Pétert nem igazán a podcasttel szokták azonosítani, pedig ő is használja ezt a formátumot. A fenntarthatósággal foglalkozó Greendex Podcast műsorvezetőjeként tevékenykedik már 1 éve. A podcastjuk kezdetben csak hanganyagként indult, de már a Spotify mellett Youtube-on is jelen vannak. Peti szerint a műsor nem hozott akkora nézettséget ahhoz képest, hogy ismert közszereplő a műsorvezető, és beismerte, hogy nem elég hatékony még a promójuk ahhoz képest, hogy amúgy milyen izgalmas és értékes vendégek fordulnak meg az adásokban. A visszajelzések viszont nagyon jók a szponzoroktól és a hallgatóktól egyaránt. Ha nem is érnek el akkora közönséget a műsorral, olyan emberek hallgatják azt, akiket tényleg érdekel a téma. Sőt, még a saját brandjét is tudja vele finomhangolni, hiszen egy olyan tartalomról van szó, aminek valódi, mély értéke van.

,,Ez nem csak egy beszélgetés, hanem egy életérzés, egy mélységi társalgás, és a legfontosabb, hogy identitást adok a közönségemnek”- mondta Peti.

De miért is ennyire más és különleges számára ez a műfaj?

Zenészként és közszereplőként ez egy újabb platform, ahol rengeteg új munka van, ami természetesen teherrel is jár. Péter elmondta, hogy a podcastot nagyon komolyan kell venni. Rengeteg középszerű tartalom van, és közszereplőként alaposan át kell gondolnia, hogy hol és hányszor jelenik meg. Ha túl sok megjelenést vállal el, akkor az sokszor elvehet az értékéből. Manapság inkább az adja meg egy influencer értékét, ha nem megy el egy héten 5 műsorba, és nem mondja el ötödjére is ugyanazt. Ráadásul 20-30-40 perces műsorból is ki tudnak emelni a médiában 1-1 olyan mondatot, ami kontextusból kiragadva nem biztos, hogy olyan polcra helyezi a brandjét, amire szeretné, hogy felkerüljön. Egyben ez is az ereje a műfajnak: ,,Pont ez a hatalma a podcastnak, hogy elég egy jó mondat, hogy a kutatót meghallgassák” - hangsúlyozta Peti.

Viszont a podcastoknál az ember csak a hangra figyel, így jobban át tud jönni az üzenet, sokkal személyesebb és közelebbi a tartalom, ezáltal jobban tud kapcsolódni az emberekkel, mint például Instagramon. Csak úgy podcastet gyártani a jelenlegi piaci helyzetben szerinte felesleges, ha nincs meg a karaktered, az csak lejjebb tudja húzni az egész tartalmat.

Peti fontosnak tartja, hogy megfelelően promotálják és építsék fel a Greendexet az olvasók számára, mert az is hozzátartozik a műsorhoz, hogy milyen arculatot adnak neki. Meg kell találni a karaktert, a jó szerkesztőt, a jó műsorvezetőt és a jó vendégeket is, hogy ne mindenhol mindig ugyanazok beszéljenek. Volt ezzel kapcsolatban nemrég egy érdekes felismerése, amikor is megkérdezte a kutató vendég, hogy ki volt az előző heti adásban. Amikor Peti elmondta, a reakció csak ennyi volt: „Úristen már megint? És megint ugyan arról beszélt?” Rájött, hogy jobban kell kicsit szelektálni a vendégeket, hogy ne veszítsenek a műsor tudományos hitelességéből, és nem szeretné, hogy bulvár legyen belőle. Meg kell tartani a színvonalat.

A jövőre tekintve egy alapítvánnyal is fog podcastet kezdeni, akik gyermekvédelemmel és oktatással foglalkoznak. Az alapítványoknak is szüksége van egy ilyen felületre, a storytelling elengedhetetlen. Minden egyesület célja, hogy ne csak karácsonykor utaljanak az emberek, hanem kezdjenek el kötődni hozzájuk. Alakuljon ki egy személyes érzelmi kapcsolódás az egyesülettel azáltal, hogy halljuk a történeteket. Peti bízik benne, hogy ezek a történetek meg is találják majd a közönségüket.

Természetesen a zenéről is szó esett, az énekes szerint több podcast kellene ezen a területen. Reprezentálni kellene a magyar zenei szférát a divatokon túl is. Jelen van a magyar underground és alternatív zene is, és ezt igenis csinálni és népszerűsíteni kell.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Zsákai Réka Anita

A METU kommunikáció és médiatudomány szakán tanulok integrált média specializációval. A METU Médiaműhely, és a Digital Hungary gyakornoki programjának tagja vagyok. Szeretek elmerülni kultúra, film …