„Ha valaki ezt komolyan gondolja, azért nagyon sokat kell tenni”

„Ha valaki ezt komolyan gondolja, azért nagyon sokat kell tenni”
Radnai Péter neve mindenki számára ismerősen cseng, hiszen 33 éve dolgozik a médiában. Legutóbb „Az első influenszerek” című portrésorozatában mutatta be az ország televíziós legendáit, mi pedig vele tekintettük át az elmúlt három évtized médiatörténelmét. Tettük ezt főként televíziós szempontból – hiszen a hazai médiapaletta legmeghatározóbb műfaja mindig is ez volt. Moszkvai tudósítói munkája után az RTL Reggelijének főszerkesztőjeként dolgozott, és megannyi televízióműsor kötődik az ő nevéhez, jelenleg az AMC producere.

Teljesen mást jelent a média elmúlt három évtizede annak, aki most 30 éves, illetve annak is, aki ezt az időszakot a szakmában végigélte – fogalmazott Radnai Péter. Az biztos, hogy izgalmas, és fordulópontokkal teli volt ez a három évtized, ami valójában már a 80-as évek vége fele elkezdődött az első kereskedelmi rádióval, a Danubius-szal, amelyben például németül olvasott Bochkor Gábor híreket. Vagy a 90-es évek elején a Hankiss Elemér vezette Magyar Televízióban, ahol a hagyományos híradó mellett megjelentek a Pályázati híradók, amelyek teljesen új színt vittek a korábban megszokott híradós világba. Lehetett kísérletezni. A televízió meghatározó volt már korábban is: ami a tv-ben elhangzott, az volt az alapvetés mindenki számára az országban.

Az elmúlt három évtized médiatörténelmében a legfontosabb év 1997 volt: ekkor indultak el a kereskedelmi televíziók, ekkor kezdett csökkenni a Magyar Televízió „fénye”, és ekkor jelentek meg olyan műsorok, amelyekről korábban álmodni sem mertek volna a hazai tévénézők. Tele új, tehetséges arcokkal, háttéremberekkel. Ez akkor teljesen új dolog volt, forradalmi megoldásokkal, nagy szabadsággal. Az RTL Klub Reggeliben például bármit meg lehetett csinálni, bármilyen műsort létre lehetett hozni – ha nem is aranykor, de egy nagyon szerencsés kor volt ez az időszak.


A Valóságshow-k megjelenése, a Való Világ és a Big Brother térnyerése újabb fordulatot hozott a médiapalettán, újabb személyiségek jelentek meg, akik ebből a közegből építették fel magukat. Sokan nem emlékeznek, hogy mekkora ugródeszkát jelentett a Big Brother VIP országos ismertségben például Gáspár Győzőnek, Harsányi Leventének, Ganxsta Zolee-nak, vagy Détár Enikőnek, akik közül többen is később műsorvezetők lettek. De rajtuk kívül is rengeteg szereplő indult ekkor, akik később komoly médiakarriert tudhattak maguk mögött. Radnai Péter több saját példát is hozott arról, hogy ezek a szereplők hogyan szorgoskodtak a háttérben, hogyan építették fel magukat, mennyi munkát tettek bele. „Ha valaki ezt komolyan gondolja, azért nagyon sokat kell tenni” – zárta gondolatait.

A beszélgetésben szó esett jótanácsokról is azok számára, akik képernyőre szeretnének kerülni. Radnai Péter arról is beszélt, hogy milyen viszontagságokkal nézett szembe karrierje elején, illetve az 1990–1994 között zajló médiaháborúról, a pályázati híradókról, a mentorszerepekről, és például arról is, milyen az, amikor valaki a két szék közé esik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Molnár Máté

2022 óta dolgozik a Lounge Groupnál, jelenleg vállalati kommunikációs vezető pozícióban. Csapatához tartozik a cégcsoport külső és belső kommunikációs feladatainak ellátása. Tanulmányait Szegeden …