Több mint 43 éve dolgozik a médiában, mára a média- és a marketingszakma egyik elöljárója Csermely Ákos, aki 25-ödjére rendezte meg az Internet Hungary konferenciát október 1-2. között Siófokon. A szakember ez évben korábban a PREXA díjátadó zsűriasztalánál is helyet foglalt, arról az eseményről ide kattintva olvashat bővebben.
Mint azt Csermely Ákos a konferencián tartott egyik előadásán elárulta, a zsűrizést kizárólag azzal a feltétellel vállalta el a díjak megítélésekor, ha becsülettel, szigorúan szakmai szempontok alapján végigcsinálhatja és a díjátadó ünnepségen beszédet tarthat. Mint elmondta, mindezt azért tartotta fontosnak, mert a szakmában túlságosan sok az alakoskodás, a bájcsevej, a hiteltelen dicséret, miközben őszinte visszajelzések hiányában a szakma silányodik.
"Sok PR-es barátom van, tehát nem ellenük beszélek, hanem pont hogy értük, mindenkiért. Nem ellenség vagyok, hogy szembedicsérjem őket, hanem barát, hogy értük beszéljek a hibákról, amelyeket objektív kellene látni és bátran szembenézni velük" - mutatott rá Csermely, aki akkor határozta el magát a cselekvésre, amikor közleményeket továbbító ügynökségi kollégák kikérték maguknak, ha belenyúltak az írásaikba. "A digitalhungary.hu-hoz mindig jönnek közlemények. Egy alkalommal számon kértek minket, hogy hogyan mertünk belenyúlni az egyik ilyen - megjegyzem silány- írásba, mire feltettem a kérdést, hogy hol támogatnak ők minket, a magyar médiásokat és közvetlenül a minőségi tartalomgyártást, vagy hogyan járulnak hozzá egyáltalán a magyar kultúrához? Akkor ez a beszélgetés elindított bennem egy folyamatot, hogy valamit tenni kell, mert a PR helyzete fenntarthatatlan" - emlékezett vissza. Kiemelte továbbá, hogy az újságírás menedzselése, sőt maga az oktatás is 5-10 évvel le van maradva.
„A PR-nak van jövője, az butaság hangoztatni, hogy nincs, de valóban mást kellene tenni. Például azt mondom, PR helyett - mert ez ugye lehet Public Relation, vagy Propaganda, ami nekem a nevelést jelképezi -, hogy 'Content and communication'.., ami jobban illik a szakmához, a "terelés" pozitívabb értelmű fogalma. Ez a pr-os munka, feladatmegoldás attól válik alkotói tevékenységgé, hogy alkalmazkodik az új világhoz, hogy szakamilag megfelelően alkalmazza az újdonságokat, nem csak "buzzwordnek" használja. Hogy ne csak "PR taxisok" legyünk, hanem "PR alkotók is". Már PR-alkotás az is, ha a főnökünket, megrendelőnket, kell olyan irányba terelni, hogy olyan új dolgokat is kérjen tőlünk, amelyekkel tesz is valamit a hazai kultúráért, versenypiacért vagy más értékért. Ahogy a lovászok megtanultak autót vezetni, a zenészek videómegosztón zenéjüket terjeszteni, úgy a PR-os versenypiaci szereplőknek is tudniuk kell maximálisan jóértelemben vett PR-os értékversenyt csinálni. Ez pedig nem azt jelenti, hogy például a fenntarthatóság jegyében kimegyünk elültetni öt fát és azok mellett pöffeszkedve fotózkodunk, majd egy év múlva, amikor arra járunk látjuk, hogy mindegyik fa, gondozás hiányában, elsorvadt, hanem PR-osként el kell érnünk, hogy ültessünk akár 20 millió fát olyan cégek részvételével, bevonásával, amelyek egyébként rengeteget ártanak a világnak, majd megszerveznünk, hogy húsz évig gondozzák is azt a fát. Az összefogás, egyben tartás, nehéz szellemi munka, összehozni egy cél érdekében különböző érdekeltségű feleket, és őket egyben tartani... na, az is alkotói munka.
Akkor, de majd csak akkor pöffeszkedhetünk, mert nem csupán a mázat, hanem valós értéket is letettünk" - fejtette ki a véleményét a PR-szakmával kapcsolatban Csermely Ákos.
Hozzátette, az ágazatban muszáj lesz felhagyni az alakoskodással, a mázolásokkal, és a félreértelmezésekkel, melyek szerint a PR csak azért van, hogy megmutassa akár a csúf dolgokról, hogy azok milyen szépek.
"Mi a szép? Hát, nem az, hogy egy jó imázzsal felvértezett termékbemutatás valójában a fenntarthatatlanság felé visz. Vagy, hogy a TikTokon a szenny, a kulturálatlanság felé viszik a gyerekeket? Fantáziatlan kockagyerekeket engedünk nevelni a TikToknak? Az a modern ha mi is Tiktokozunk? Nme nem azt mondom ne TikTokozzunk, de ezt is ésszel, a minsőgi felé terelve, helyén kezelve...
Nem az lenne a dolgunk inkább, hogy a közösségi médiáról a minőségi tartalmak felé tereljük az ifjúságot, a gyerekeket? Mit adnak majd át a "TikTok generációk" a következő generációnak? Mert "globális kultúránk" lesz, nem nemzeti,..."
És itt vetődik fel a legfontosabb, részemről szinte pofátlan kérdés, hogy a PR valóban etikus szakma-e egyáltalán? Taxis, aki parancsszóra gyönyörűen ír a barna kakiról is, vagy úgy alkot, hogy miközben a cégének, megrendelőjének reputációját építi, például a fenntarthatósági feladatok ellátásával egy alkotó szakmává nemesül?
A valóság az, hogy fel kell oldanunk magunkban azt az ellentétet, hogy taxisok és/vagy alkotók vagyunk, vagy csak taxiksok, akik szárazon Á-ból, B-be viszik a megrendelőt?
A szakmánk, amit szeretünk, mellette pedig legyen hazaszeretetünk, és próbáljuk meg úgy összehozni a feladatokat, hogy bár maradhassunk taxisok, mert abból élünk, de az út szebbik oldalán menjünk. Ettől válik a PR szép alkotói munkává, függetlenül attól, hogy vannak szép, de vannak ronda versenyek is" - magyarázta a konferencia megálmodója, hozzátéve: ezt hivatott képviselni az Internet Hungary is, amelynek lényege, hogy a szakmabeliek filozofálhassanak, ötletelhessenek, megosszák egymással a hallottakat és a tudásukat és gondolkodhassanak.
"Ha ezzel előrébb jutunk, akkor már megérte."
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!