BookTok, avagy hogyan forgatta fel a TikTok a könyvpiacot?

BookTok, avagy hogyan forgatta fel a TikTok a könyvpiacot?
5 éve működik Magyarországon a TikTok, amely nemcsak a tartalomfogyasztási szokásokat változtatta meg, hanem nagy hatással van a könyveladásokra és ezáltal a kulturális kommunikációra is. A rövid videós könyvajánlók képesek egy-egy régebbi vagy új alkotást is a sikerlisták élére juttatni, éppen ezért a könyves szakma is egyre inkább kiaknázza a felület adta lehetőségeket, a „TikTok sikerkönyv” megjelölés pedig ma már fontos tájékozódási pontként szolgál az olvasók között. A Booktokban maga a TikTok is sok lehetőséget járt, idén saját könyves díjat alapítottak.

A #booktok jelölés a TikTokon található könyves tartalmak gyűjtőszava, becslések szerint eddig több mint 8 milliárd bejegyzéshez társították, és ezeket már több mint 140 milliárd alkalommal tekintették meg a felhasználók. A könyves tartalmak között számos szórakoztató és edukatív videó található meg, a Bookline adataiból pedig az látszik, hogy a Facebook-csoportok, a könyves Instagram-oldalak és más online irodalmi közösségek helyett jelenleg a TikTokon a legaktívabb a kultúra iránt érdeklődő közönség, ez pedig leginkább a platform sajátosságainak köszönhető.

Nemcsak tartalomfogyasztási szempontból van hatással a könyvpiacra, a IRI 2021-es kutatásában az látható, hogy a 18-25 éves korosztály tagjai között a családtagok és a barátok ajánlásai után a TikTok mára a harmadik legfontosabb vásárlásbefolyásoló tényezővé vált. A könyves tartalmak népszerűségére a közösségi platform vezetősége is felfigyelt, idén először irodalmi tematikájú elismeréseket adnak át, kilenc kategóriában díjaznak könyveket, emellett pedig a British Book Awards-al is együttműködnek.

Az olvasók mellett a kiadók és könyvkereskedők is egyre aktívabbak a felületen. A Bookline 2022 novemberben indított TikTok-csatornája is dinamikus növekedést mutat. Tartalmaikat havonta több mint 1,5 millió alkalommal tekintik meg, legnépszerűbb videójuk jelenleg 799 ezer lejátszásnál jár. A követők száma is folyamatosan növekszik, közel 29 ezer felhasználó kíséri rendszeresen figyelemmel a Bookline tartalmait, így ez jelenleg Magyarország legnézettebb könyves témájú TikTok-oldala.

„Számos márkához kötődnek tartalmak, trendek a TikTokon, tapasztalataink szerint viszont a könyvekkel kapcsolatos videók amellett, hogy széles közönséget tudnak megszólítani, közösséget is képesek kialakítani a platformon, elég, ha a #Booktokra gondolunk. Tapasztalataink szerint legfontosabb, hogy a tartalom illeszkedjen a TikTok narratívájába, továbbá fontos az is, hogy a felületen népszerű formátumokba épüljön a könyves tartalom. Ha megfelelőek az arányok, a sikerlistákra is felkerülhet egy kötet” – állítja Sándor Gabriella a Libri-Bookline Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója.

A TikTok keresletalakító hatására példa Taheref Mafi Ne érints című könyvének eladási számainak alakulása. Az amerikai szerző könyvsorozatának első része 2013-ban jelent meg a világ több országában, 2015-ben Magyarországon. A könyv eleinte nem volt sikeres, 2022-ben azonban egyre több könyvajánló TikTok-videó jelent meg róla, ennek köszönhetően a külföldön a sikerlisták élére került. A Ne érints Magyarországon is hamar népszerű lett, olyannyira, hogy a korábban félbehagyott sorozatot kiadója azóta újranyomta, majd az újabb részek publikálása mellett döntött.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!