,,Mi olyan szerencsés helyzetben voltunk, hogy 3,5 hónap leállás után tudtuk fogadni már az első visszatérő forgatási stábtagokat. Nyilván mi is megijedtünk, ahogy mindenki más is megijedt, ettől függetlenül mi abban a szerencsés helyzetben találtuk magunkat, hogy így hamarabb lett talán vége annak a gazdasági problémának, hamarabb elindult a kilábalás belőle. Az idő előre haladtával egyre nagyobb és nagyobb produkciók kopogtattak be a mi ajtónkon, és azt láttuk, hogy 2022-ben elértünk valóban egy olyan ,,peak”-et, ami mondhatni azt, hogy nekünk is rekord bevétel volt. Nagyon kíváncsiak vagyunk mi is, hogy az idei év az hogyan fog alakulni”- mesélte Ruzsinszki Ádám, majd hozzátette: „Szerintem az, hogy új szereplők jönnek a piacra, és megélénkül, az mindenféleképpen egy olyan pozitív verseny helyzetet fog teremteni, ami által mindenki rá lesz kényszerítve, hogy emelje a minőséget, illetve, hogy jobb szolgáltatást nyújtson.”
Igaz, a stúdiók és a szakemberek szabad időpontjait egyeztetni kell majd, de reméli, hogy mindenki teltházat teremt majd, és ha egyszer stúdió nagyhatalom leszünk, hasznosnak tartaná, ha indulnának ezzel kapcsolatban képzések is itthon. A stúdiók között fontos a kommunikáció, sőt, elengedhetetlen. Magyarországon nincs meg a kultúrája a szakszervezetnek. Itthon eleve a vita kultúrája sincs meg, és ha az nem tud megvalósulni, akkor a szervezet kontraproduktív lesz, és magát számolja fel. A Crew Call új platformja viszont előny lehet a stábtagoknak és a produkcióknak is, hogy megtalálják a megfelelőden képzett embereket, illetve a nyilvántartást és az elszámolást is megkönnyítheti. Fejlődni lehetne a zöldülés területén is, át kellene gondolni, hogy hogyan lehetne ,,olcsósítani” a forgatási helyszíneket.
Streaming platformmal az online térbe
,,A Covid leginkább szerintem egy hirtelen lélegzetvételt hozott mindnyájunknak a szakmában, miközben persze teljesen új kihívásokkal kellett szembe néznünk. Egy csomó produkció leállt, de azért jó néhányat sikerült megmenteni, és végig vinni a megfelelő környezetet megteremtve neki. Összességében most így utólag én azt mondom, hogy ez csak egy szusszanás volt, a 2021-es évre mi hirtelen a nulláról százra gyorsultunk, és ezt erősítette meg a 22-es év” – mondta el Erdős Ákos.
Az online tér népszerűsége miatt az RTL is kapott az alkalmon, és elindította a saját streaming platformját, az RTL+-t.
Ákos azt tapasztalta a televízióban, hogy a kisebb csatornáknak is muszáj saját gyártású tartalmat készítenie, viszont így olyan mennyiségű tartalom kell, amire a szakember gárda nem elég. Magyarországon jó színvonalra állt be a televíziós műsorkészítés, és ezt kellene fent tartani. Az emberek tartalomfogyasztása folyamatosan növekszik, így a tartalmi igény is nő, sokkal több tartalom készült 2022-ben, mint 2019-ben. A reality műfaja továbbra is fennmarad, hiszen a legtöbb RTL+ felhasználó a Való Világ miatt fizetett elő a szolgáltatásra. Lesz 2023-ban Survivor is, sőt, az X Faktor helyét átveszi a Voice az RTL-en. A költségvetéseket ők is komolyabbra fordítják, és lehet, hogy kiesik 1-1 műsor a sor végéről, de a ,,zászlós hajókat” mindenki meg akarja tartani ugyanolyan minőségben. A zöldülés náluk is fontos programpont, nézik a saját Szén-dioxid kibocsátásukat is. A stáboknál szerinte sincs egy stabil, kialakult érdekképviselet, és nagy segítség lehet majd számukra az applikáció.
Filmes csúcs és annak következményei
,,Szerintem mi egy picit túlfújódtunk, nyilván tekintettel arra is, hogy nagyon sok magyar produkció egyszerre forgott, és próbált meg túlélni. Tényleg a csúcson jártunk. Erre jött rá még a 2022-es év, a magyar produkciók az inflációval, a rezsi problémákkal, a háborúval együtt, minden úgy igazából egyszerre dübörgött, és ez a dübörgés volt az, amikor már egy picit kezdenek azok a csavarok kiesni. Rengeteg új ember áramlott be a szakmába, akik korábban egyáltalán nem filmeztek, tehát nem mondanám, hogy igazán erősödtünk, inkább tágultunk”- mesélte Balika Gergő.
Nagyon sok megrendelés van, és sok olyan ember, aki nem filmes természetű, nem lesznek itt sokáig a szakmában, és kérdéses, hogy tudják-e majd őket pótolni. Sokan inkább pénzkeresetet látnak benne, pedig régen, ha volt 50 nap forgatás egy évben, akkor sikeres filmesnek számított valaki. Nem kerestek annyi pénzt, de meg volt az alázat. Ezt az elmúlt pár év teljesen felborította. Nincs idő tanulni, hiszen sok munka van, nagy a hajtás, és sosincs megállás. Senki sem használta ki a járványt, hogy például elvégezzen egy online tanfolyamot. A szakmának hiányzik, hogy picit megnyugodjanak, és megszilárduljanak. A streaming platformok is átértékelik, hogy mégis mennyit ér egy néző, mi az ideális előfizetés, hiszen volt olyan ígéretes platform, ami 1 hónapot élt meg. A filmeknek jobb kommunikációval, kisebb embertömeget megmozgatva kell hatékonyabbnak lenniük. Gergő személy szerint szakszervezet ,,rajongó” egy idealizált világban, de azt veszi észre, hogy amikor ilyen szakszervezetek kezdenek el kialakulni, akkor az jogszerzési célból történik, és nem kötelezettségekről van szó. Nagy kérdőjellel állnak a 2023-as év elé, nehéz lesz, és fenntarthatóbbnak kell lenniük, amennyire csak ebben a szakmában lehet. Szerinte is kezd berobbanni a Covid utáni környezettudatosság, minden egyre zöldebb, reméli, hogy ez nem áll meg, és a jövőben csak fejlődik.
Röviden: nem szakszervezetre van szükség, hanem átjárásra a buborékok között, kommunikációra mindenki felől, közösséget kell építeni. Ezért is hozta létre Gábor a Crew Call platformot. Rendező asszisztensként dolgozik, így a szakmabeliként érzékeli, hogy milyen nehéz rátalálni a jó produkciókra, és azokba még nehezebb bekerülni.
,,Nem létezel a rendező és a produkció számára, ha nem vagy benne a névjegyzékükben”- mondta Gábor, aki ezen szeretne változtatni az applikációval.
Miért jött létre az applikáció?
2020-ban kezdett el dolgozni Palotás Gábor a Crew Call-on. Kifejlesztésénél nagy motiváló erő volt a kapcsolatok hiánya miatti elakadás. Fontos a filmes szakmában a gyors munkaerő keresés és találás kérdése. Ezen kívül sok más probléma is van a filmes szakmán belül, amire megoldás kellett. Az utóbbi időben erős növekedés látszódott a filmes szakmában. 2014-től-2022-ig 56milliárdról, 250+ milliárdra emelkedett a filmes költés. Növekedett a munkaerő piac is. Viszont óriási probléma az információhiány, és a digitalizáció hiánya. Amerikában és a nemzetközi piacokon is jelen vannak a platformok, viszont ott jól működő szakszervezetek vannak. Itthon viszont nincsenek meg a megfelelő csatornák és platformok erre. Megnehezíti a dolgot a munkaerőhiány, a rossz munkaerő megosztás. Kevés átjárás van a szakmák között. Veszély még a túlterheltség és a kiégés, mivel sokszor ugyanazok az emberek dolgoznak végig projekteken, magas a túlóra szám, és kevés a rotálás lehetősége. Mindenki a saját buborékjába, telefonkönyvébe van bezárva. Van egy mondás, miszerint, ha a gyártásvezető telefonkönyvébe nem vagy benne akkor nem létezel a számára.
Szintén problémás az adminisztráció hosszadalmassága, amit a Crew Call használata nagyban megkönnyítene. Ez úgy néz ki, hogy az ember regisztrál, és meg tudja adni a naptárban a ráérését. A Crew Call-on belül kereső és szűrő felület is van. Használata akár 70-80%-ban lecsökkentheti egy stábtag megtalálásának az idejét a felület által.
Négy területre bontották a piacot: produkciós/gyártó cégek, stábszervezők, stábtagok, szervizcégek (casting, catering, technika bérlő cégek). Mind részt tudnak venni az app használatában. Ezeknek a szektoroknak szerettek volna kialakítani egy átfogó, naprakész bázist a szakma szereplőiről. Szem előtt tartották még az adminisztrációs folyamatok teljes digitalizálását és a zöldítést, vagyis a papír minimálisra csökkentését. Ez egy filmes vállalat teljes irányítási rendszerét szolgálja.
A Crew Call platform jelenleg ingyenes, stábtagok számára később havi vagy éves előfizetés lesz. A stábszerevezőknek ingyenes marad, hogy minél több ember kaphasson munkát. Az applikáció jelenleg IOS és webes felületen található meg, az android fejlesztése még folyamatban van. Összeköthető az Imdb-vel is, így a meglévő referenciák hozzáadhatóak az adatlapra.
Stáblista is lesz rajta, a gyártó cégek elküldhetik nekik a stáblistákat, név, pozíció szerint. Ez azért fontos mert sokszor nincsen nyoma, hogy ki dolgozott egy-egy reklámban, pontosan milyen pozícióban és mennyit. Lesz hirdetési felület szervizcégeknek is. Állásajánlatokat is fel lehet majd tölteni emellett. Későbbi funkciók közé fognak tartozni még az adminisztrációs funkciók, elektronikus aláírás, chatfunkció, számlázás, büdzsé tervezés, könyvelés és a teljes vállalatirányítási funkciók, viszont ez még a jövő. Összességében a Crew Call használata, sok mindenben megkönnyebbítené a magyar filmes, reklám és Tv-s ipart.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!