Az Apple böngészőjével meg lehet kerülni a fizetőfalakat

Az Apple böngészőjével meg lehet kerülni a fizetőfalakat
„A kiadók felfedeztek egy új, almaalakú lyukat a mérős fizetőfalukon” – írja a Digiday. Magyarán a Safari új verziójával ingyen tartalmakat lehet fogyasztani, a kiadók pedig arra számíthatnak, hogy hasonló változásokat vezet majd be több nagy cég is az adatvédelem miatt.

A szeptember végén megjelent legfrissebb Safari verzió tényleg megakadályozza, hogy a honlapok érzékeljék az oda látogató felhasználókat, már amennyiben a böngészőt inkognitó módban használják. Ez ugye azt jelenti, hogy a böngésző ideiglenesen megakadályozza a kiadókat abban, hogy a felhasználó telefonján, vagy számítógépén lévő sütikhez hozzáférjenek, illetve módosítsák azokat. Ez azért jelent gondot, mert így a fizetőfal nem képes megállapítani, hogy az olvasó mennyi tartalmat fogyasztott és ezzel maga a fizetőfal jelensége is okafogyottá válik.

Egy teljes üzleti modellt ás alá

Ugye itt többek között arról van szó, hogy számtalan honlapon csak egy meghatározott mennyiségű cikk hozzáférhető ingyenesen, aki ennél többet akar, annak elő kell fizetnie az adott tartalom előállító szolgáltatásra. Ráadásul ez a változás egy csomó olyan próbálkozást is földbe döngölt, amelyeket eleve az inkognitómód kiszűrésére hoztak létre a kiadók.

Például ha valaki így próbálna olvasgatni a Boston Globe honlapján a Chrome hasonló funkciójának segítségével, akkor azonnal belefutna egy blokkoló üzenetbe, ami felszólítaná az inkognitómód kikapcsolására. Azonban ezt a Safari új verziójával röhögve meg lehet kerülni és annyit olvasunk, amennyit nem szégyellünk, már ha minden egyes alkalommal új inkognitó ablakban nyitjuk meg a kiválasztott cikkeket.

Az Apple felhasználók tényleg többet érnek :)

Ugyan az igaz, hogy sokkal kevesebben használják böngészéshez jelenleg a Safarit (még Amerikában is), mint a Chrome-ot, jelenleg az amerikai böngészőpiac 9 százaléka tartozik a Sfarihoz, ám ha csak azt nézzük, hogy a telefonok esetében mi a helyzet, rögtön észrevesszük, hogy csak szeptemberben a telefonos böngészőpiac 53 százalékát birtokolja a Safari, míg a Chrome csak 40-et (továbbra ai az USA-ról van szó).

Emellett érdemes azt is figyelembe venni, hogy a Safari-felhasználók Apple készülékek tulajdonosai is, így ők a kiadók szempontjából sokkal értékesebbek bárki másnál. Ez azért van, mert a piaci felmérések szerint az almások nagyobb előszeretettel fizetnek elő az online sajtótermékekre, mint bárki más, és ezért sok kiadó számára ők alkotják az előfizetők többségét.

A hatás még hátra van

Mivel a változás nem olyan régen történt a Safariban, ezért nem lehet még látni a hatását, sőt az egyik fizetőfalat működtető kiadó vezetője ugyan elmondta, hogy a múlt heti előfizetések száma valamivel gyengébb volt, mint korábban, ám összességében ebből egyelőre nem lehet messzemenő következtetéseket levonni.

Ha a nagy képet akarjuk nézni, itt arról van szó, hogy a Safari frissítése csak még egy plusz problémát jelent az előfizetés-fókuszú kiadók számára, akik már régóta küszködnek azzal, hogy miképp győzzék meg olvasóikat, hogy az ingyen híreik világában mégis pénzt fizessenek az általuk kínált tartalomért. „Ennek a vége egy általános, minden olvasót érintő fizetőfal lesz, ami sokkal nehezebbé teszi a tartalom beárazását” – mondta el Danielle Coffey, a News Media Alliance stratégiai kezdeményezésekért felelős részlegének alelnöke. „Ugyan nekünk is érdekünk az olvasóink magánéletének, személyes adatainak a védelme, viszont muszáj megtérülnie a befektetéseinknek is, ha fenn akarjuk tartani a minőségi újságírást” – emelte ki.

A személyes adatok védelmének árát a kiadók fizethetik meg

A böngészők változásai egész évben komoly fejfájást okoztak a kiadóknak nem csak az előfizetési, de a hirdetési fronton is. Július végén a Chrome egy frissítése a kiadók minden tiltakozása ellenére úgy lépett életbe, hogy amiatt a cégeknek új módszert kellett találniuk, hogy kiszűrjék az inkognitó módban böngésző felhasználókat. A Firefox nyomkövetés-gátló frissítése pedig csak Németországban több mint 15 százalékos értékvesztést jelentett a kiadóknak a reklámfelület elérés terén.

Erre válaszképpen a kiadók arra fanyalodtak, hogy nekiláttak felszámolni a névtelen megtekintés lehetőségét és a fizetőfalak mellé regisztrációs falakat is felhúztak.

Ezen intézkedések bevezetését pedig jobb lesz, ha felgyorsítják, ugyanis sokak szerint nem a Safari volt az utolsó böngésző, amelyik a fogyasztóknak és a jogszabályoknak való megfelelés érdekében a magánélet védelmét választja a könnyebb hirdethetőséggel szemben.

(via Digiday)

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Lóska Márton

Fiatal voltam és kellett a pénz, ezért relatíve korán beszálltam az internetes újságírásba, ami folyamatosan változott az évek alatt, ahogyan az internet is (emlékeztek még a Facebook ...