
Balogh Péter kockázati tőkebefektető az időzítés fontosságáról beszélt előadásában. Megemlítette, hogy igyekszik mindig a trendek előtt járni. Ha egy startup cég megkeresi őt egy ötlettel, akkor az egyik legfontosabb kérdés az, hogy miért most. Úgy fogalmazott, hogy ez azért nagyon fontos, mert rendkívül gyorsan fejlődik a technológia, nyílnak ki kapuk, rendszeresen vannak változások. Ha egy probléma már öt-tíz éve is itt volt velünk, arra már rengeteg vállalkozó „rárepülhetett”. Ebben az esetben ott már valamilyen csapda van, mert már sikeresen meg is oldhatták a problémát, és már valaki uralja azt a piacot.
Hangsúlyozta, hogy a változás hozza el azt a lehetőséget, amivel ki tudunk emelkedni akár egy kis országból indulva. Ez lehet például változás a piacon, egy új technológia megjelenése, vagy ha változik a törvény, a társadalmunk, vagy ha egy pandémia felforgatja a világunkat. Ilyen esetekben az, ahogyan a világunk működött, ahogyan ki voltak szolgálva az igényeink, már nem tartható fent tovább. Ezért azok tudnak nagyot robbantani a piacon, akik gyorsan reagálnak a változásra, és ki tudják szolgálni az új igényt.
Elmesélte, hogy 2004-ben egy kis játékcége volt. Miután hazaköltözött Finnországból, ahol a Nokiánál dolgozott programozóként, itthon elindított egy kis céget, néhány barátjával összeállva mobiljátékokat készítettek. Ezek még az okostelefonok elődeire készített játékok voltak. Rengeteg letöltőjük volt, mégis egy nyolc fős társaság épphogy meg tudott belőle élni Magyarországon. Volt olyan hónap, hogy nem jutott fizetés mindenkinek, pedig ők voltak a világ legsikeresebb mobiljátékcége, három évvel az első iPhone előtt, számos díjat nyertek. Majd jött egy ötlet, hogy mi lenne, ha navigációval kezdenének foglalkozni, hiszen a játékot nagyon szerették, de nem volt benne pénz. 2006-2007-re teljesen kiszálltak a játékokból, addigra már jelentős árbevételük volt navigációból, és nemzetközi szinten hódítottak vele. Majd egyszer csak felrobbant a játékpiac, 2007-ben megjelent az iPhone, 2008-ban megnyitották fejlesztőknek. Ezzel a kis játékcégek hatalmasat „gurítottak” a mobiljáték-piacon, és mai napig meghatározó gigacégek lettek.
"Időzítés szempontjából az egyik legkritikusabb az, hogy azt a nagyon rövid kis időablakot, amíg lehetőségünk van betörni és felnőni egy hirtelen felrobbanó piacon, azt a szűk időablakot mennyire pontosan tudjuk eltalálni" – vonta le a tanulságot.
Balogh Péter szerint ők a játékcéggel több évvel a piac elé lőttek. Tudták, hogy erre megy a világ, hogy mindenkinek számítógép lesz a zsebében, és azt is tudták, hogy a játékoknak nagy szerepe lesz a piacon. 2004-ben azonban még mindig négy évvel a piac előtt jártak.
"Az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, az az, hogy túl hamar ugrunk bele egy ilyen lehetőségbe" – állapította meg.
Úgy véli, ha a világ változatlan lenne, nem lenne technológia, pandémia és piaci összeomlás, és nem lenne folyamatos változás, akkor kis cégként esélyünk se lenne a nagyok terepére betörni. Akkor a nagy cégek uralnának mindent, mert megvan hozzá a gárdájuk, a pénzük, ismert a brand. Így kis cégként akkor lehet nagy sikert elérni, ha valami megváltozik. Nagyon nehéz azt meglátni, hogy merre megy a világ, tudni kell hozzá, hogy mi lesz a következő trend. Az agyunk azonban lineárisan gondolkodik, ezért amikor a jövőt megpróbáljuk megjósolni, akkor azt túlságosan a jelenből építjük fel. Nem nagyon feltételezzük, hogy valami megváltozhat, felgyorsulhat. Úgy próbáljuk elképzelni, hogy minden kicsit olyan lesz, mint most.
Elmondása szerint 2008-ban a navigációs cégük már egész nagy habokat vert a piacon, de még mindig a dedikált navigációs eszközöket készítették. Majd Balog Péter lehetőséget kapott arra, hogy a világ egyik legnagyobb autós navigációs hardver gyártójának elnökével beszéljen. Ifjonti hévvel elmondta neki, hogy szerinte minden autóban ott lesz a navigáció, és meg fog változni a világ. Az elnök azonban azt felelte, hogy az utóbbi pár év statisztikái azt mutatják, hogy nagyjából az akkor értékesített mennyiséget bírja el a piac, talán egy picit csökkent is az eladott darabszám, míg az áruk picit nőtt. Ő úgy látta, hogy néhány éven belül egy kicsit drágábban és kicsit kevesebb ember vesz majd igénybe navigációt a közlekedéséhez.
Balogh Péterék azonban már abban az évben többet adtak el a navigációs szoftverükből, mint amiről az elnök beszélt. Úgy érezte, hogy van egy trend, amiben a piac nagyágyúi nem értenek vele egyet, de ő nagyon hitt abban, hogy ez meg fog történni. Azt kellett megsaccolnia, hogy mikor fog megtörténni, ehhez pedig azt az időzítést kellett belőnie, hogy mikor kell megérkezniük. Vissza kellett fejteniük, hogy addigra mikor mit kell bizonyítaniuk a piacon, mikor mit kell tenniük, mik lesznek az új igények, ha így változik meg a piac. Elkezdtek hozzá partnerségeket építeni, és olyan munkamódszereket dolgoztak ki, hogy amikor a piac felrobbant, ők voltak a zászlóshajója annak az új navigációs piacnak, amikor már mindenkinek lesz navigáció „a zsebében és az autójában is”.
Összegzésként elmondta, hogy nagyon figyelni kell a trendekre, és a piac elé kell nézni, meg kell érteni, hogy milyen változás jön.
"Kell találni valamilyen fogódzkodót, hogy be tudjuk lőni, pontosan mikor nyílik meg az az időablak, és mikor kell készen állnunk. Ezt sokszor alul vagy túlbecsülik, és sok cég a változás elé ugrik, és évekig vár arra, hogy a piac utolérje. Ez azonban a végüket is jelentheti, hiszen ha sokkal előrébb vagyunk a piacnál, akkor nem értenek minket, és nem működik az üzletünk" – hangsúlyozta.
Magyarországról nézve üdvözítőnek látja az ő stratégiájukat, hogy nem akartak egy teljesen új témában a világon az elsők lenni, vagy kitalálni, hogy mi az a navigáció. Ők akkor akarnak megérkezni egy piaci területre és a lehető legjobban végezni azt, amikor már ismertek a szabályok. Úgy fogalmazott, hogy az is lehet egy vállalkozás célja, hogy egy témában nem elsőként mozdulunk, mivel nagyon sok szerencse és tudás kell ahhoz, hogy pont eltaláljunk egy trendet. Szavai szerint ez azt jelenti, hogy nagyon figyelünk és a leggyorsabban reagálunk a trendekre: „a leggyorsabban követjük azt a legelső bolondot, aki elkezdett táncolni”.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!