Képzeljük el, hogy a buszmegállóban állva az üres perceinket akár azzal is elüthetjük, hogy az okos készülékünkkel mozgásba hozzuk az egyik közeli plakátot. A megfelelő alkalmazás letöltése után csak a telefon kameráját kell ehhez ráirányítanunk az egyikre, mire a mobil képernyőn már láthatjuk is amint például az autóreklám kocsija kiugrat a képből... Vagy éppen azt, hogy az épület szétnyílik, mintha egy futurisztikus űrállomás lenne...
Nincsenek ikonikus köztéri reklámok?
„A lé határozza meg a tudatot..., akkor újratervezés!” mottóval megtartott májusi Media Hungary konferencián a látogatók számos ehhez hasonló innovatív fejlesztéssel ismerkedhettek meg, amik Nyugat-Európában már egyre több helyen ütik fel a fejüket. A rendezvényen azok sem mulaszttták el a lényeget, akik esetleg lemaradtak egy-két bemutatóról: az első nap a kültéri reklámozás külön szekciót kapott. Az előadás-sorozatot Réz András nyitotta (a vele készült interjú rövidesen olvasható lesz a DigitalHungary.hu oldalon), aki a magyar helyzet leírásánál nem finomkodott: elmondása szerint itthon a marketing szakma egy jókora gödör kellős közepén áll. Néhány régi emlékezetes neonreklám akár évtizedek múlva is rémlik az embereknek, de ha most végigmennek az utcán és megkérdezik tőlük, hogy milyen marketing-eszközöket láttak, jó eséllyel csak ingatnák a fejüket. Szinte az egész szekciót átjárta ez az üzenet: a kültéri reklámokat újra attrakcióvá, érdekessé kell tenni.
Összesen öt másodperc
Később láthattuk, hogy itthon és külföldön miként mérik a köztéri reklámok hatékonyságát: nálunk például előre felvett útjeleneteket játszanak le a fókuszcsoportnak és szemkamerával követik, hogy mit és mennyi ideig figyelnek. Franciaországban viszont az alanyok már számítógépen alkotott virtuális utcákról is nézhetnek videókat, amiknél tetszés szerint cserélhetőek a reklámok így a vonzerejük könnyen lemérhető és összehasonlítható. Előbbi módszert Hantosi Bálint (IPSOS), utóbbit Albert Asséraf a JCDecaux marketinggel és kutatással foglalkozó alelnöke mutatta be, aki egy érdekes adatot is megosztott a hallgatósággal: ha egy plakátot megnézünk, akkor átlagosan 5 másodpercet szentelünk neki.
Reggel pékárú, a melegben fagyi, lehetőleg „harapdálással”
Végül a kivetítőn ígéretes out-of-home reklámok egész sorát lehetett megnézni. Az Egyesült Királyságban a JCDecaux például olyan okos képernyőket helyezett ki a TESCO-k bejáratainál, amik az időpont vagy épp az időjárási viszonyoknak megfelelően váltják le a kirakott „plakátokat”: így reggel inkább akciós péksüteményekre, a tikkadt nyári forróságban pedig fagylaltokra hívják fel a betérők figyelmét.
A MAGNUM a kültereken olyan jégkrém képekkel ellátott digitális felületeket rakott ki, amik előtt ha valaki harapó gesztusokat tesz akkor a képernyőn látható finomság fogyásnak indul. A példákon látható volt, hogy külföldön egyre többen látják be, hogy a marketing eszközöket legalább olyan igényességgel kell összerakni, mint a terméket, amit velük árulnak.
Működik az egyszerűbb is...
A digitális felületek funkciói pedig még a reklámcélokon is túlmutatnak: a veszélyeztetett városokban akár az is megoldható, hogy például földrengés esetén a kijelzők „veszély” módba váltsanak és amellett, hogy felhívják a figyelmet a földmozgásra, az autósoknak akár menekülési útvonalakat is adhatnak.
Hogy meddig kell várni míg a hasonló megoldások itthon is megjelennek? Az elhangzottak szerint ez már csak a hirdetőkön múlik. Ám azoknak a cégeknek se kell megijedniük, akiknek nincs pénze a drága digitális megoldásokra: ahogy az előadásokon is kiderült, a csúcstechnika mellett, akár a letisztult képi világgal is sikert lehet aratni. Főleg ha már ismert termékek brandjét kell továbbépíteni: a McDonald’s például Franciaországban egy olyan kampányt indított, amin még a cég neve se szerepelt, csupán az ismert ételeik egy-egy közeli fotója.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!