A rádió szerepe a médiamixben: változó hirdetési trendek

A rádió szerepe a médiamixben: változó hirdetési trendek
A MiértRádió? Nagy Rádiós Nap konferenciáján Karácsony László, az Atmedia stratégiai és marketing igazgatója átfogó elemzést nyújtott a rádió változó szerepéről a médiamixben. Bemutatta, hogyan alakult a legnagyobb hirdetők médiaköltése a rádióban az elmúlt másfél évtized során, és rávilágított a rádió jelenlegi lehetőségeire és kihívásaira.

Karácsony László előadásában a legnagyobb hirdetők médiaköltésének alakulását elemezte 2006 és 2023 között, különös figyelmet fordítva a rádió hirdetési kiadásaira. A kutatás során a két időpont adatait összevetették, hogy felmérjék a rádió hirdetések arányának változását a hirdetők árbevételéhez viszonyítva. Az eredmények azt mutatták, hogy a legnagyobb hirdetők arányaiban 64%-kal csökkentették rádióhirdetési kiadásaikat a vizsgált 17 év alatt. „Ez a változás a televíziós költésekhez képest még mindig mérsékeltebb, ahol a csökkenés elérte a 72%-ot” – fogalmazott a szakember.

A kutatás során a 2006-ról 2023-ra történt változások alapján két klaszterre osztották a hirdetőket aszerint, hogy növelték-e vagy csökkentették a rádió jelenlétét a médiamixükben. Az elemzés alapján világosan látszik, hogy a rádió továbbra is fontos szerepet tölthet be a hirdetési stratégiákban. A vizsgálatok szerint azon klaszterek, ahol növekedett a rádió aránya a médiamixben, 275%-os bevételnövekedést értek el 2006-ról 2023-ra, szemben a csökkentést választó hirdetőkkel, akiknél ez az arány csupán 135%-os volt.

A szakember a rövid távú változásokat is elemezte, különösen a 2022 és 2023 közötti időszakot. Ekkor azok a hirdetők, akik növelték a rádió jelenlétét a médiamixükben, 24%-os árbevétel-növekedést tapasztaltak, míg azoknál, akik csökkentették a rádió szerepét, 7%-os csökkenés mutatkozott.

A hosszú távú és rövid távú trendek egyaránt alátámasztják, hogy a rádiózásnak megvan a maga helye a modern médiapiacon, és az ebben rejlő lehetőségek kihasználásával a hirdetők komoly versenyelőnyre tehetnek szert.

„Nem állíthatom, hogy itt bármiféle ok-okozati összefüggés lenne” – mondta Karácsony, aki szerint az eredmények csupán mintázatokat mutatnak, és számos egyéb tényező is befolyásolhatja a hirdetők bevételét. „Ugyanakkor ennyi véletlen talán csak nincs, ezért arra biztatnálak benneteket, hogy aki még nem tette, az kezdjen el rádiózni, aki pedig már igen, az emelje a rádió arányát a médiamixen belül."

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szuchy Brigitta

Az írás, a szavak formálása, gondolatok és érzések átadása gyermekkorom óta a szenvedélyem. Tanulmányaimat éppen ezért Kommunikáció és médiatudomány szakirányon végeztem a Szent István Egyetemen (BA) …


Címkék: médiamix, rádió