A nézők időjárás-jelentések alatt találkozhatnak a leggyakrabban támogatói üzenetekkel

A nézők időjárás-jelentések alatt találkozhatnak a leggyakrabban támogatói üzenetekkel
A TV2, a Hír TV és az RTL Klub időjárás-jelentései összesen több mint 26 ezer támogatói üzenetet tartalmaztak 2021 második felében – derül ki egy új felméréséből, amit a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén fogadott el. A Kúria a múlt héten a hatóságnak adott igazat, miután az NMHH tavaly elutasította a TASZ egyik kérelmét.

Tovább csökkent a támogatói tartalom a tévékben, de még mindig az építőipar dominál

A televíziók támogatási gyakorlatáról készült legfrissebb – a testület által elfogadott – NMHH-tanulmány szerint a vizsgált csatornákon 2021 második felében tovább csökkent a támogatói üzenetek száma. A hatóság adatai szerint a Duna TV, az RTL Klub és a TV2 2020 azonos időszakában még 82.032, 2021 második félévében ellenben csupán 75.181 szponzorüzenettel jelentkezett, ami 8,3 százalékos csökkenést mutat.

A 2021. július 1-je és december 31-e közötti időszakban hét televízió 17.6 ezer órányi műsoridejében összesen 87.5 ezer különböző szponzorüzenetet mért az NMHH. A támogatói üzenetek 12,6 százaléka díj- és nyereménytárgyakat mutatott be. Az időszakban 1.158 támogató céget azonosított be az NMHH. A legtöbb cég által támogatott műsor a TV2 Nagyító c. magazinja volt, elkészítését 116 cég támogatta, a legtöbb alkalommal szereplő támogatói üzenetnek az „Austrotherm hőszigetelő anyagok” című szpotja bizonyult, amelyet 1469-szer láthattak a nézők. A támogatásban részt vevő cégek közül az Austrotherm Kft. (2.706 szpot), a Leier Hungaria Kft. (2.353 szpot) és a Stavmat Építőanyag Kft. (1.770 szpot) szerepelt a legtöbbször. Féléves szinten a műsorszám-támogatásba legtöbbet fektető szektorok élmezőnyébe az ipar/mezőgazdaság (18.040 szpot), a szolgáltatás (10.606 szpot) és az élelmiszer (9.668 szpot) szektor képviselői tartoztak. A legtöbb támogatói üzenetet hétköznaponként délelőtt mutatták be a legnagyobb eléréssel rendelkező televíziók, a leggyakrabban pedig az időjárás-jelentésekhez kapcsolódtak. A XXII. nyári olimpiai játékok – Tokió 2020 eseményeit az M4 Sport és a Duna TV közvetítette, ehhez a kiemelt eseményhez 292 támogatói kommunikáció kapcsolódott.

A Kúria az NMHH-nak adott igazat a TASZ fellebbezését követően

Tavaly áprilisban a Társaság a Szabadságjogokért Közhasznú Egyesület (TASZ) kiegyensúlyozott tájékoztatás megsértésére hivatkozással kérelmet nyújtott be az NMHH-hoz a TV2 Tények egy március végi adásával kapcsolatban. Szerintük a csatorna úgy foglalkozott a TASZ álláspontjával a bevándorlók és oltásaik témájában, hogy érdemben nem mutatta be az egyesület nézeteit. A hatóság a kérelmet elutasította, ugyanis a kiegyensúlyozott tájékoztatás megvalósulásához a médiatörvény szerint elegendő, ha a médiaszolgáltató legalább utalás szintjén bemutatja a releváns, szembenálló véleményeket. A TASZ a döntéssel kapcsolatban bírósághoz fordult, azonban a Kúria helybenhagyta az NMHH döntését. A Kúria ítéletében hangsúlyozta, hogy a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelménye a demokratikus közvélemény kialakulásához, mint jogállami alapérték meglétéhez szükséges feltétel, ugyanakkor senkinek nincs alanyi joga arra, hogy követelje azt, hogy szerepeljen bármely médiumban, vagy véleményét közzétegyék. A kiegyensúlyozott tájékoztatás jegyében nem a nézeteket képviselőknek kell megjelenniük a műsorban, hanem az egyes nézeteknek, amellett, hogy nem sérülhet a szerkesztői szabadság biztosítása sem.

A Médiatanács a heti ülésén kisközösségi és helyi médiaszolgáltatókkal kapcsolatos döntéseket is hozott, illetve a szerződéses vállalások megsértése miatt rótt ki bírságot és figyelmeztetett szolgáltatókat. Ezek a döntések megismerhetőek a hatóság honlapján.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!