A lineáris tévé még mindig olcsóbb, és jobban is szeretik a hazai nézők a streamingnél

A lineáris tévé még mindig olcsóbb, és jobban is szeretik a hazai nézők a streamingnél
Amerikában a kábeltévé lemondásoktól retteg a tévés szakma, Magyarországon azonban stabil a lineáris tévézés bázisa.

Néhány éve még úgy tűnt az Egyesült Államokban, hogy a kábelévét végképp lehet temetni, a streaming maga alá temeti a hagyományos tévés iparágat. 2020-ban azt várták, hogy 2024-re minden harmadik amerikai háztartás lemondja a kábeltévé előfizetését.

Hiába mondták le valóban a tévés előfizetésüket, a megugró infláció idején mégis egyre kevesebbeknek van kedvük streamingre átállni. Az alapvető ok pedig egyszerű: a kábeltévé olcsóbb.

Ahogy más digitális technológiáknál is, a streamingben is az első években a piaci részesedés növelése, az előfizetői bázis bővítése volt a cél. Ezért pedig nem sajnáltak akár dollármilliárdokat elégetni a cégek – hiszen senki sem akart lemaradni. Csak 2022-ben a Netflix fő amerikai versenytársai közel 7 milliárd dollárt – 2,5 ezer milliárd forintot – mutattak ki vesztségként.

Árazási verseny

A gazdasági nehézségek, az infláció pedig átalakította a befektetői elvárásokat: nem a növekedési ígéreteket, hanem a profitot kezdték keresni. Ez pedig elvezetett oda, hogy egyre drágább a streaming, és a hazai 5-8 ezer forintos havi díjakkal szemben 50-100 dolláros, tehát 17-40 ezer forintos kábelelőfizetési díjak is már versenyképesebbek, mintha 3, 4 vagy akár 5 streaming szolgáltatásra kell előfizetni. Az Egyesült Államokban ugyanis 7-20 dollár között voltak 2022-ben a streaming előzetesek díja. Mivel átlagosan négyre fizet elő egy háztartás, ez már eléri a kábeltévé díját. Ráadásul egyre több kábeltévés csomagban streaming-szolgáltatások is elérhetők.

A streaming felfutása úgy látszik az Egyesült Államokban megállt, aminek fő oka, hogy 2023-ban 20-30 százalékkal nőttek az előfizetői díjak. A Techspot adatai szerint egy átlagos prémium streaming előfizetés 2023-ban 87 dollárjába kerül egy háztartásnak, míg egy átlagos kábelévé csomag ennél kevesebbe, 83 dollárba.

A streaming ettől nem fog eltűnni. az Ampere Analysis adatszolgáltató cég előrejelzése szerint a globális tartalomgyártási kiadások elérik a 243 milliárd dollárt. Ez 2 százalékos növekedést jelent, és eléggé elmarad a 2022-es 6 százalékos növekedéstől – az elmúlt évtizedben csak 2020-ban, a Covid alatt volt ennél kisebb változás, akkor 3 százalékos volt a visszaesés. De az egy évtizeddel ezelőtti 128 milliárd dollárhoz képest jóval magasabb ez az összeg, ami mutatja, hogy egyre több tartalomra van igény.

A streaming tartalmak esteében 6 százalékos lesz ugyan a növekedés, de ez messze elmarad az előző évek kirobbanó szárnyalásától. A hazai médiavállalatok szempontjából mindez azt is megmutatja, hogy az olcsó és nagy mennyiségű tartalmat a globális piacon nem lehet adottságnak tekinteni, felértékelődhetnek a hazai tartalmak.

Eltérő elvárások

Az Adweekben megjelent adatok is arra utalnak, hogy nem érdemes a lineáris tévé vs. streaming szembenállást eltúlozni. Ahogy látható, a műsorok típusa határozza meg, hogy mit hol szeretnek nézni az emberek: filmeket kétszer inkább streamingen, mint lineáris tévén. Viszont hírek, sport esetében még sokáig verhetetlen lesz a lineáris tévé.

Magyarországi realitások

A hazai adatokkal kapcsolatban részletesen bemutattuk, hogy nem látható arra utaló információ, hogy a kábeltévét tömegesen cserélnék a magyarok streaming előfizetésre. Sőt, a kábeltévé előfizetések száma tovább nőtt 2023. I. negyedévében a KSH adatai szerint!

Ebben szerepe lehet a hazai gazdaság rossz teljesítményének is: 1996 után most fordul először elő, hogy 4 egymást követő negyedévben csökken a hazai GDP. A lakosság ebben a helyzetben jobban oda kell, hogy figyeljen kiadásaira. Ebben a helyzetben megjelenik a kereskedelemben ismert fogalom, a lefelé váltás. Nem csak mosóporból vagy üdítőből váltanak az emberek olcsóbb alternatívára, hanem szórakozásban is. Márpedig kevés olcsóbb megoldás lenne a szabadidőre és a szórakozásra, mint a tévéelőfizetés.

De ha terjed is a streaming, annak nincsen igazán negatív hatása a tévézésre. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2023-ban publikált kutatása szerint ugyan valamivel kevesebbet tévéznek a sok streaming tartalmat fogyasztók, de 78 százalékuk továbbra is tévézik. Ez pedig csak tizedével alacsonyabb, mint a streminget sosem nézők 87 százalkos aránya.

Mindez ráadásul fogyasztónként igaz, azonban a tévé előfizetés háztartásonként értelmezhető. Márpedig ha egy 2-3 tagú családban legalább egyvalaki ragaszkodik a tévéhez, akkor nem fogják lemondani.

A legfontosabb magyarországi ok azonban anyagi lehet: az NMHH felmérése szerint a magyar háztartások havi átlagos médiaköltése 18.140 forint volt 2022-ben. A kábeltévé előfizetési díja átlagosan 4580 forint volt Ehhez képest a Netflix 2,5-5 ezer forintos díja is drágának számít – hiszen mégiscsak filmeket és sorozatokat adnak csak, a hírek, showműsorok és a sport ebben nincsen benne. Filmes streaming csatornákra átlagosan 2 ezer forintot fizettek a magyar háztartások 2022-ben – viszont csak a felhasználük 10-15 százaléka fizette ki ezt. Ebből adódóan 12-15 ezer forintot fizettek azok a háztartások, ahol volt streaming. Mindez jóval drágább a tévézésnél. Már csak a nagy árkülönbség miatt sem várható, hogy különösen rövid, de akár középtávon Magyarságon a streaming sokkal nagyobb szerepet kaphatna.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter