„A közszolgálatinál az alázatot és a precizitást, a kereskedelmi tévében pedig a tempót tanultam meg”

„A közszolgálatinál az alázatot és a precizitást, a kereskedelmi tévében pedig a tempót tanultam meg”
Mi teszi a jó műsorvezetőt? A válasz bizonyos szempontból megfoghatatlan, ráadásul minden korszakban más és más. Egy valami mégis örök: a jó műsorvezető kíváncsi. Szily Nóra a Lounge Group Media Showcase podcastjében mesélt a tapasztalatairól.

Az idei Digital-Media Hungary-n a Lounge Group azzal a céllal készítette el szakmai podcastsorozatát, hogy a szórakoztatás mellett edukálja a hallgatókat. Mindehhez pedig keresve sem találtunk volna jobb alanyt, mint a pszichológus-műsorvezető Szily Nórát, aki nemcsak a médiaranglétrát mászta meg, de megjárta a terület mélységeit és magasságait – nemcsak műsorkészítői, hanem lelki szempontból is. Szily Nóra egy erős és valódi szereplője a hazai médiapalettának, tapasztalatai pedig rengeteg tanulságot hordoznak.

A műsorban felidéztük a hazai televíziózás hőskorát, sőt, Szily Nóránál még ennél is korábbról indultunk. Sokan talán nem is tudják, de Nóra riporterként kezdte karrierjét a Magyar Rádióban, ezt megelőzően pedig pszichológusként végzett. A kitartó és alázatos munka meghozta eredményét, amikor meginvitálták egy castingra. Az akkori Magyar Televízió ugyanis új bemondókat keresett, olyan személyeket, akiknek van mikrofonrutinjuk, arcuk és nevük azonban ismeretlen. Szily Nóra kiválasztása után még fél évig gyakorlatozott, és csak ezután kerülhetett képernyőre. A rádióban lehetett akár kócosan is ülni, a televízióban azonban a helyes testtartást, de akár a könyöklés mikéntjét is meg kellett tanulni, ezeket az ismereteket kifejezetten oktatták is.

„A közszolgálatinál megtanultam az alázatot és a precizitást, a kereskedelmi tévében pedig a tempót” – hangzott el azzal kapcsolatban, milyen alapokra van szükség a műsorvezetői sikerekhez szükséges képességek felépítésében.

"Az „akkor” időszakában a média még tele volt misztikummal. Az egyes szereplők ismertsége fokozatosan épült fel, bulvár még nem volt. A rádióból a képernyő felé vezető úton egyszer csak „elkezdtek villogni a szemek” – fogalmazott Szily Nóra. Mindez szépen alakult, a megfelelő ütemben, azaz sokkal jobban lehetett a munkára, hivatásra, küldetésre fókuszálni. Nem kellett azzal foglalkozni, hogy mit kezdjen a képernyős a külvilág reakcióival, például a bántó vagy elismerő hozzászólásokkal. Több idő jutott arra, hogy a szakmával és a csapattal foglalkozzanak, a harsány külvilág helyett.

„Nekem a hivatásom egy eufórikus, szerelmes szenvedély volt mindig, és ebben nem a sztárság érdekelt, hanem a csinálás flow-ja. […] Egyszerűen, ha kigyullad a piros lámpa, akkor én borzongok, a stúdióban otthon vagyok, ebben jól érzem magam. Nekem ezen volt a hangsúly meg az átadáson, és az adáson […] számomra a másik ember láttatása fontosabb volt mindig, mint a látszás. Van, akinek az a fontos, hogy én vagyok itt, figyeljetek rám, én pedig inkább úgy vagyok, hogy te vagy itt, ő van itt, és akkor én most megmutatom” – mutatott rá Szily Nóra arra, hogy két típusú médiaszemélyiség létezik.

Az aktív hallgatás képessége és értő figyelem – ezekre volt szükség a sikerhez. És ezek a színvonalas interjúk elkészítéshez ma is jelenthetnek mankót – foglalta össze. Szily Nóra imád kapcsolódni, interakciófüggő. Fiatalkorában Szombathelyen, a buszra várva is „utcamozizott”: nézte és figyelemmel követte az emberek viselkedését, megfigyelte vagy épp kitalálta élettörténeteiket.

Hogy miért lett pszichológus, szokott-e a munkán kívül is beszélgetni másokkal, hogyan lett executive coach, és vajon mennyit kellett készülni régen, mennyit most egy interjúra? Ez mind kiderül a videóinterjúból. Olyan komoly, és sokszor tabutémák is felmerültek, mint a mellőzöttség, a szakmai ígéretek vagy a csend. De kitérünk a jövőre, és arra is, hogy a generációs összekapcsolódásából mennyivel jobb tartalmak születhetnek, valamint arra is, hogy manapság ki tud jó műsorvezető lenni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Molnár Máté

2022 óta dolgozik a Lounge Groupnál, jelenleg vállalati kommunikációs vezető pozícióban. Csapatához tartozik a cégcsoport külső és belső kommunikációs feladatainak ellátása. Tanulmányait Szegeden …