
- Mennyire könnyű ma kockázati tőkéhez jutni? Az adatok azt mutatják, hogy Magyarországon több kockázati tőkebefektetés történik, mint a nyugat-európai országokban.
- Nem ismerem az összehasonlító számokat, csak azt tudom, hogy mi másfél év alatt jutottunk el a tőkebevonásig, és nem volt egyszerű. Nem dobálják az uniós pénzeket kezelő alapok a befektetéseket, hiszen nekik azzal el kell számolni. A végén pedig nyereséggel kell kiszállniuk.
- Rögtön az Euroventures-nél kezdték a befektető keresést?
- Több kockázati tőkealappal is felvettük a kapcsolatot. De az Euroventures volt az, amelyik leginkább megértette az üzleti modellünket, és – a kockázatok ellenére – bizalmat szavazott nekünk.
- Van általánosan elmondható tapasztalata, amelyet tanácsként adna a befektetőt keresőknek?
- A legfontosabb, hogy szükséges egy kontroller szemléletű vezető a cégbe. Olyan, aki megfelelő módon tudja kordában tartani a cég stratégiai vezetőinek szárnyalását. Aki excel táblákra fordítja a cég modelljét, megtérülést, költséghatékonyságot számol. Az üzleti terven nyersz vagy buksz a legnagyobbat. Így annak megfelelő elkészítése rendkívül fontos. Ezen kívül tudni kell egyszerűen bemutatni azt, amit a cég csinál. Nem kell sok hókuszpók, egy egyszerű, mindenki által érthető prezentáció súlyos forintokat jelenthet. És bár közhelyesnek hangzik, de a saját ötletben való hit még ennél is fontosabb. Ha csak pénzt akartunk volna szerezni, már az első buktatóknál abbahagyjuk a tárgyalásokat. De mi tényleg hiszünk abban, hogy az üzleti modellünk nemzetközi szinten is megállja a helyét.
- Milyen buktatókkal néztek szembe?
- Ez Magyarországon általában forráshiányt jelent. Az egész vállalkozás folyamatosan küzdött azzal, hogy bár egyértelműen életképes az ötlet, a finanszírozása nagyon nehéz. Már a korai időszakban bevontam egy olyan társat, akinek jó pénzügyi kapcsolatai voltak, ő hozta azt az üzleti angyalt, akinek a segítségével aztán eljutottunk az Euroventures-höz.
- Most, hogy megkapták a pénzt, fellélegezhetnek?
- Kérdés, mit tekintünk fellélegzésnek. Mi vállaltuk, hogy három-öt év múlva az általunk kitalált üzleti modellre alapozva a régióban először Lengyelországban, majd Romániában és Szlovákiában vezetjük be videó hírügynökségünket. A kockázati tőkebefektető térülni akar ezen időszak után, tehát el akarja adni befektetését.
- Vagyis nem költhetők saját célra ezek a pénzek?
- Ebből a pénzből nem tudom elvinni a családot a Kanári-szigetekre, ha erre gondol. A felügyelőbizottságban ott ülnek a befektetőink, és havonta ellenőrzik milyen ütemben haladunk az általunk kitűzött cél felé. Nem tudunk eltérni az üzleti tervtől. Illetve el tudunk, de az egy komoly tárgyalási sorozat eredménye lehet esetleg.
- Az, hogy ehhez a terjeszkedéshez mennyi pénzre van szükség ki határozta meg?
- Közös gondolkodás folyt. A befektetők hajlandóak lettek volna több pénzzel is beszállni, de nekünk mérlegelni kellett azt, hogy 3-5 év múlva ennek a befektetésnek termőre kell fordulnia.
- Önök visszavehetik a céget?
- Igen. Ha olyan jók az eredmények, és annyit hoz majd, visszavehetjük. Ez nincs kizárva a szerződésben.
- Milyen lehetőségeket lát a piacban jelenleg?
- A videó üzletág a világ fejlett felében elképesztő növekedést tud maga mögött. Magyarországon ugyan a piac még csak 2-300 milliós, de ez a fejlődés, látva a nemzetközi tendenciákat, megállíthatatlan. A kelet-európai régióban egyébként előrébb járnak mint mi, legalábbis hamarabb befogadják az újdonságot. Minket is nyitott kapukkal várnak. Lehetőségünk sok van.
- A videó térhódítása mellett milyen szerep jut Ön szerint a tv-knek a közeljövőben?
- A televíziós piac keresi önmagát. Hamarosan komoly kihívással kell szembesülnie. A hagyományos lineáris televíziózás egy erős korosztályi váltással befejeződik. Egyes felmérések szerint 2019-ben, vagyis 5-6 éven belül többen néznek majd online videót, mint tv-t. Angliában jelenleg a display reklám költés 30 százaléka már videóra megy, nálunk ez 2011-ben 0,4 százalék volt. A hirdetni szándékozó cégek keresik azokat a lehetőségeket, amelyen keresztül a legjobban érik el a fogyasztókat. S bár jelenleg Magyarországon ez a televízió, de ez a tendencia változni fog.
- A cégek ennyire nyomon kísérnék a média változásait?
- Azt kell mondjam talán jobban, mint a médiában dolgozók. Azt látom, hogy sok kiadóvezető, tulajdonos a homokba dugja a fejét és azt mondja, ha nem látom nem is történik meg. Miközben megy ki a lábuk alól a talaj, például a print napilapoknál. Innovációt, valamilyen fejlesztést együtt gondolkodást viszont nem nagyon látok itthon, van olyan nagy kiadó, amelyik még az online divízióját is megszüntette.
- Nyugaton is így van ez?
- Nem, ott azért próbálnak haladni a korral. Az RTL például Franciaországban már teszteli a facebookon elérhető tv-t. A print újságokban van digitális tartalom, tehát a fejlődés és a konvergencia megállíthatatlan.
- Ön szerint milyen lesz a jövő generációja?
- Közösségi. A jövő fiataljai mások lesznek mint mi. Kiválasztják mi tetszik nekik, mi köti le őket és azokhoz a csoportokhoz csatlakoznak. Nem lineárisan akarnak majd tartalmakat elérni. Fel fog nőni egy olyan generáció, amelyik például már nem néz a tv-n szappanoperát, realityt, sőt egyáltalán nem néz tv-t. A hirdetők problémája pont az, hogy ezeket csoportokat majd miként érjék el. Szerencsére a mi termékünk bármilyen platformon (online, smart tv, közösségi média) eladható. Azt gondolom ez a jövő iparága és ezt nem csupán a kincstári optimizmus mondatja velem, hanem a világ fejlett felén megfigyelhető tendenciák.
A cég:
A Live Info videó hírügynökség ingyen ad mozgóképes tartalmat a kiadóknak. Ezért cserébe azt kéri, hogy ő értékesíthesse az ezeken futó reklámokat. A reklámbevételeken osztozik a kiadókkal. Jelenleg az összes nagy magyar kiadóval együttműködnek, 12 cég 33 portálján futnak a jogtiszta tartalmak. A Gemius által ellenőrzött adataik szerint havonta átlagosan 700 ezer letöltésük van, ezzel a harmadikak a magyar piacon. Üzleti modelljük lényege, hogy nagy nemzetközi hírügynökségektől megvett, elsősorban színes, érdekes tartalmat feliratozzák olyan nyelven, amelyen szükséges és ezt juttatják el a kiadóknak.
A cég másik lába technológiát értékesít. Joguk van a régióban értékesíteni a világ vezető videó-kiszolgáló rendszerét a Brightcove-ot. Ezt a rendszert összesen 6300 vállalat használja a világ 60 országában, olyanok, mint New York Times, Warner, The Guardian, Sky, Fox.
Ószabó Attila:
1990 és 2000 között újságíró és szerkesztő vezető magyar médiumoknál (Népszabadság, Magyar Hírlap, Világgazdaság, Figyelő, RTL Klub). Az Élet és Irodalomban oknyomozó riportokat írt Vajda Évával közösen. 2002-2003 között a Postabank kommunikációs vezetője. 2003-tól vállalkozóként saját cégeit irányítja.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!