
Az előadás elején Keresztessy Zoltán felidézte, hogy korábban a Facebook dominálta az online világot. A legfontosabb híreket és eseményeket ezen a platformon követtük, de ma már a TikTok került előtérbe, különösen a Z generáció körében. Zoltán példaként Ryan Reynoldsot említette, aki nemcsak színészként, hanem marketinges üzletemberként is sikeres. Amikor megkérdezték, hogy mi a véleménye a TikTokról, azt felelte, hogy imádja. Elkezdi pörgetni, és mire legközelebb felnéz, már az olimpiát közvetítik.
A szakember rávilágított arra is, hogy az impulzusok száma jelentősen megnőtt az elmúlt két évtizedben. Míg 2003-ban egy átlagembert naponta 3-4 ezer reklámhatás ért, ma ez a szám meghaladja a 10 ezret. Példaként az NBA közvetítéseket említette. „Nagyjából 15 évvel ezelőtt örültünk annak, ha volt egy olyan tévécsatorna, ami közvetített egy meccset. Most már egyszerre párhuzamosan tudunk nézni akár két meccset, közben a meccs különböző statisztikái folyamatosan futnak a képernyőn, popupok jönnek fel, hogy tippeld meg, hogy hány darab bedobott büntető lesz, és akkor nyerhetsz egy shake-t a Mcdonald's-ban. Ezek mind egy képernyőn, abban a nagyjából kettő és fél órában, amíg megnézzük azt az egy, illetve kettő párhuzamos mérkőzést” – fejtette ki Keresztessy Zoltán.
A TikTok-on történő tartalomfogyasztás gyorsaságára is kitért az előadó. A legutóbbi statisztikák szerint egy videóról 2,3 másodperc alatt döntjük el, hogy érdekel-e minket. Emellett a mobilinternet térnyerésének köszönhetően a tartalomfogyasztás és az e-kereskedelem is robbanásszerűen megnőtt, különösen Dél-Amerikában és Távol-Keleten.
A Post for Rent szakembere arról is beszélt, hogy a TikTok a világ egyik legdinamikusabban növekvő platformja, jelenleg másfél milliárd aktív felhasználóval, és várhatóan 2027-re ez a szám elérheti a 2,2 milliárdot. A TikTok-felhasználók havonta átlagosan 23 órát töltenek a platformon, és napi 8-19 alkalommal nyitják meg az alkalmazást.
A keresési és vásárlási szokásokat is megváltoztatta a TikTok. A Z generáció tagjai a TikTokot részesítik előnyben a Google-lel szemben. „2022 év végén lefolytattak egy kutatást, amiből az jött ki, hogy a Z generáció tagjainak több, mint 40%-a előbb használja keresésre a TikTokot, mint a Google-t. A megkérdezettek pedig azt említik érvként, hogy személyre szabottabb eredményeket kapnak, ráadásul videós formátumban kapják meg” – fejtette ki a szakember, majd hozzátette, hogy a kutatásból az is kiderült, hogy a felhasználók 26%-a tájékozódik a világ híreiről a TikTokon.
Az influenszerek hatása a TikTokon
Az előadásból kiderült, hogy a felhasználók 72%-a követ valamilyen influenszert, és 50%-uk jobban bízik az influenszerek ajánlásaiban, mint a saját családjukéban. „Kereskedelmi szempontból nagyon fontos, hogy a felhasználók 40%-a mondta, hogy vásárolt influenszer hatására már különböző termékeket. Az idei évben lefolytattunk egy kutatást, elsősorban arra vonatkoztatva, hogy hogyan is befolyásolják a kereskedelmi, illetve a médiaköltést az influenszerek használata. Nagyon figyelemre méltó, hogy amellett, hogy a lineáris tévénézést már egyébként megelőzi a social tartalomfogyasztás, a Z generáció tagjai számára jellemzően a TikTok az elsődleges csatorna, ahol a videókat tekintik meg. Ezt követi az Instagram" – mondta el a szakember, majd hozzátette: "Ha belemegyünk azokba a részletekbe, hogy milyen attitűdöket is mutat ez a generáció az influenszerek tekintetében, akkor nagyon érdekes kép jön ki: 60-70%-os arányban azt mondják, hogy sokkal nyitottabbak azokra a kommunikációs megoldásokra, műsorokra, egyéb tartalmakra, ahol megjelennek influenszerek, és rajtuk keresztül értesülhetnek az újdonságokról, hírekről.”
Összegzésül elmondható, hogy a TikTok és az influenszerek jelentős hatást gyakorolnak a tartalomfogyasztási szokásokra és a marketing stratégiákra. Az előadó felhívta a figyelmet arra, hogy a gyorsan változó digitális világban a cégeknek is alkalmazkodniuk kell, ha sikeresek akarnak maradni.
![]() |
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!