4 nap a telekommunikációs és kábeltévés piacért! Siófokon találkozik a kábeles szakma – az Internet Hungary előtt és alatt

4 nap a telekommunikációs és kábeltévés piacért! Siófokon találkozik a kábeles szakma – az Internet Hungary előtt és alatt
Egyre nehezebb megkülönböztetni a tévé-, internetet-, mobil- és kábelszolgáltatásokat: a cégek ma már szinte minden kommunikációs- és médiaszolgáltatást integráltan kínálnak az ügyfeleiknek. Ezzel a vállalatok között nem csak a verseny, de az együttműködési kényszer is erősödik.

A Magyar Kábelkommunikációs Szövetség (MKSZ) és a Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség (MKHSZ) közgyűlését 2019. szeptember 29-30-án Siófokon a Hotel Azúrban rendezik meg, az Internet Hungary konferenciát megelőző két napon.

Szeptember 29-én a szövetségek zártkörű tanácskozást tartanak tagjaikkal. Másnap, 30-án hétfőn egész napos szakmai konferenciát tartanak két teremben, a vezetékes és a vezeték nélküli szolgáltatók számára, illetve szakmai kiállítások is lesznek.

A rendezvény fő támogatója az Internet Hungary 2019 konferencia, amely idén is a Hotel Azúrban, Siófokon kerül megkérdezésre október 1-2 között. A két esemény nagyon hasonló témákkal fog foglalkozni: a vezetékes és a vezeték nélküli kommunikáció kapcsolatával, a hazai és nemzetközi piaci trendekkel, az audiovizuális szórakoztatás és tartalomgyártás, illetve tartalomdisztribúció aktuális kérdéseivel.

Összekapcsolódó kommunikációs csatornák
A tartalomszolgáltatás és az ezek fogyasztásához szükséges kábeles és mobil kommunikációs csatornák egyre inkább összekapcsolódnak: egyrészt a legnagyobb kábeles cégek is jelen vannak ma már a mobil piacon: a Telekom évtizedek óta, de a Digi is idén indított mobil szolgáltatást, a Vodafone is idén vásárolta meg a UPC-t. A legnagyobb médiaszolgáltatók pedig már nem csak a szolgáltatókon keresztül igyekeznek elérni fogyasztóikat, hanem egyre több b2c megoldással jelennek meg, közvetlenül is értékesítik tartalmaikat a nézőknek.

A telekommunikációs cégek és a konkurencia
Egyre több olyan nemzetközi streaminig szolgáltató jelenik meg Magyarországon is, mint a Netflix vagy az Amazon, amelyek a hazai online és offline szolgáltatók bevételeit igyekeznek megszerezni. A telekommunikációs cégek biztosítják az ezek eléréséhez szükséges infrastruktúrát, de eközben a médiatartalmak értékesítéséből könnyen ki is szorulhatnak az új konkurencia miatt. Magyarországon még Európában az egyik legalacsonyabb az online streaming szolgáltatók részesedése: nagy kérdés, hogy ennek mi az oka, milyen változások várhatók, és hogyan kell erre a telekommunikációs szektornak felkészülnie. A hazai kábeles és hírközlési cégeknek meg kell találniuk azokat a szolgáltatásokat, amivel új piacokat is elérhetnek. A kábelszolgáltatók számára a streaming szolgáltatások terjedése azért is jelentős kihívás, mert ehhez ők biztosítják az internet szolgáltatást, ám az ezt használó ügyfelek várhatóan kevesebbet fognak költeni a kábeltévés szolgáltatásokra – ezáltal átalakul a cégek bevételi struktúrája.


Mennyi idő van a felkészülésre?
Könnyen gondolhatjuk, hogy sok idő van még a felkészülésre, mert az OTT szolgáltatásokat csak kevesen használják Magyarországon. A változások azonban gyorsabbak is lehetnek, mint gondolnánk: az Egyesült Államokban a háztartások harmadában már nincsen kábel előfizetés, a lakosság 60 százalékának viszont van OTT/streaming szolgáltatása – mindez pedig csupán néhány éves folyamat eredménye. Az amerikai kábeles cégek az integrációt választották: média és OTT cégekkel egyesültek, vagy felvásárolták ezeket. Nagy kérdés, hogy a kisebb és közepesebb cégek számára milyen stratégia lehet célravezető ezen a viharos sebességgel átalakuló piacon.

A négy napos eseménysorozaton lesznek könnyedebb programok is: szakmai versenyt hirdettek a Legjobb Optikai Szálhegesztő, valamint a Leggyorsabb Oszlopmászó szakember címért is. Vasárnap bográcsos főzőversenyt is hirdetnek, de estére díszvacsora is lesz.


Internet Hungary: hogyan lehetünk a változások győztesei?
Október 1-jén kedden az Internet Hungary konferencia zöld termében pedig ismét a szakmai témáké a főszerep: egy amerikai médiapiaci és startup tanácsadó előadásában arról lesz szó, hogyan lehetünk a változások győztesei, ha időben felismerjük a folyamatokat, és az elsők között tudunk változtatni. Az amerikai tévés- és médiapiac jó példákkal szolgálhat a hazai szereplőknek.

Hazai gyakorlati tapasztalatokról is be fognak számolni tévétársaságok arról, hogy kinek, mikor és hogyan érdemes az OTT-piacra belépnie. Az előfizetéses online médiatartalmak (SVOD) egyre nagyobb részét letöltve, később szeretnék a felhasználók megnézni – Amerikában és Angliában a fogyasztók közele fele él ezzel a lehetőséggel. Arra is hozni fognak példákat az Internet Hungary előadói, hogy hogyan lehet ezeket a fogyasztókat reklámokkal is elérni.

Nem kérdés a televíziós piac átalakulása
A lineáris tévézés és az OTT eltérő reklám megjelenítési, mérési lehetőségeket kínál: ezt nem csak a hirdetőknek, de a tévétársaságoknak is tanulnia kell, s erre is már működő megoldásokat ismerhetnek meg a konferencia részvevői. A tévés piac átalakulása ma már nem lehet kérdés, és hiába tudjuk, hogy az OTT előre fog törni, jelentős generációs eltérések lesznek, tehát a Y és Z generáció elvárásait, szokásait egyetemi kutatókkal elemezzük.

Melyik vállalat a hazai OTT-piac sztárja?
Míg a lineáris tévézésről bejáratott és jól ismert közönségmérések vannak, az OTT esetében még nincsenek ilyen jól elfogadott piaci felmérések. Ezért is érdemes lesz az NMHH előadását meghallgatni: részletes információk derülnek ki arról, hogy a Netflix-e a magyar OTT-piac sztárja, és hogyan állnak a globális és hazai szereplők a versenyben.

Ha a reklámok hatékonyságáról van szó, akkor nem is biztos, hogy olyan nagy a távolság a lineáris tévézés és az OTT között: egy friss felmérés szerint ugyanis akkor lesznek a streaming szolgáltatások hirdetései igazán hatékonyak, ha a lineáris tévével közös kampányokban futtatják azokat. A két – egyébként eltérő demográfiai csoportok által favorizált – csatorna hirdetési együttműködésének kérdéseiről a legnagyobb hazai média és telekommunikációs vállalkozások képviselőit kérdezzük.

És persze az 5G
Nem csak a médiatartalmak, de a közvetítésükre használt csatornák is változnak, ezért is foglalkozunk kiemelten az 5G magyarországi bevezetésével, erről állami és magánpiaci szereplők fognak stratégiákat és gyakorlati tapasztalatokat megosztani.

A technológiai és globális piaci változások a magyar telekommunikációs piacot is érintik. Ezért leültetjük a szakma legjelentősebb cégeinek képviselőit, hogy együtt vitassák meg az aktuális kihívásokat, lehetőségeket és piaci trendeket: terveink szerint a legnagyobb cégek vezetői fogják mindezt egy fórumbeszélgetés keretében megvitatni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Vállalt rádiós műsorvezetést is, több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.