
A kérdés korántsem egyszerű, hiszen a hozzátartozóknak gyakran semmilyen vagy csak korlátozott hozzáférése van az elhunyt különböző netes fiókjaihoz. A becslések szerint jelenleg 30 millió elhalálozott felhasználó van csak Facebook-on, és az átlag felhasználók korát tekintve ez a szám csak növekedni fog a jövőben. Szerencsére pontos útmutatót ad a témakörben az R Hyde-Chambers által összeállított infografika.
Az egyik legérdekesebb eleme az összeállításnak, hogy mennyire megosztja a kérdéskör az embereket. A megkérdezettek 16%-a nyilatkozta azt, hogy szeretné, hogy adatai örökre online maradnának, ráadásul olyan formában, hogy mások szabadon kommentelhessenek hozzá. 20%-a szintén megtartaná felhasználóit az utókor számára a világhálón, csupán nem engedélyezné másoknak, hogy hozzászóljanak tartalmaihoz. Végül a megkérdezettek majdnem fele, 43% úgy döntene, hogy inkább töröljék online életét.
A legtöbb online felhasználót tömörítő weboldalak már konkrét, kidolgozott elveket követnek azel hunytak adatainak kezelésére. A Facebook például a felhasználók profiljából egy emléket készít, ahol a hozzátartozók felidézhetik szerettük életének fontos - online is megörökített - eseményeit.
A Google még több szabadságot enged, azzal hogy az Inactive Account Manager szolgáltatással előre megadhatjuk, hogy mi is történjen adatainkkal halálunk után.
Mostanra online szolgáltatók is szakosodtak a kérdésre, hogy a legkülönbözőbb igényeket is kielégítsék. A The Voice Library lehetőséget ad számunkra, hogy előre rögzített hangüzeneteket küldjünk szeretteinknek, mintegy végrendelet formájában. A Dead Man’s Switch pedig ugyanezt valósítja meg csak e-mail formájában.
Igazán nehéz megítélni, hogy mi a helyes döntés, amikor online utóéletünkről hozunk döntést. Mindenesetre a legjobb tisztában lenni lehetőségeinkkel, melyben nagy segítség lehet az alábbi infografika is.
Információink szerint a napokban elindult egy magyar szolgáltatás is a témában, illetve egy másik fejlesztés alatt van.
![]() |
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!