Így nem válik a weboldal készítés rémálommá

Így nem válik a weboldal készítés rémálommá
Mindenki hallott már olyan horror sztorikról, amikben egy egyszerű weboldal készítése is hónapokig tartott, a végeredmény egy használhatatlan, pocsékul konvertáló öszvér-valami lett, cserébe a fejlesztő a végére Jason Bourne-t meghazudtoló minőségben vált köddé.

Egy webfejlesztés során nagyon sok időt és energiát megspórolhatunk némi átgondolással, felkészüléssel és a nehéz kérdések A-tól Z-ig tartó megválaszolásával – csakhogy ez laikusként nem is olyan egyszerű feladat - írja a 7blog.hu. Íme 21 hasznos tipp, amivel minimalizálhatod a csalódás kockázatát új weboldal készítése kapcsán:

1. A CÉL MEGHATÁROZÁSA A WEBOLDAL KÉSZÍTÉSE ELŐTT
Az abszolút első dolog, amire választ kell találnunk, mielőtt bárminek is nekikezdenénk. Mi a célja a weboldalunknak? Milyen szerepet szánunk neki a marketingben? Milyen funkciókra van szükség a cél eléréséhez? Az ügyféllé válás ösvényének mekkora részét kell majd a weboldalnak biztosítania? Lesz értékesítés is az oldalon, vagy csak annyit várunk tőle, hogy ránk találjanak? A nem létező célt egész biztosan nem fogja tudni elérni a weboldal fejlesztésével megbízott fejlesztőmérnök, vagy csapat, ezért világos üzleti célokat kell megfogalmazni az új honlappal kapcsolatban.

???? 7Digits tipp: Kézzelfogható és mérhető célokat célszerű meghatározni. A cél elérését ugyanis csak objektív mérőszámokkal tudod később igazolni.

2. HOZZÁFÉRÉSEK MINDEN MENNYISÉGBEN
Egyből a weboldal fejlesztés legelején van egy nagyon időrabló buktató: hol vannak a hozzáférések? Kinek vannak meg? Hány helyre kell hozzáférés? Milyen hozzáférés egyáltalán? Bár ez mindössze a legalapvetőbb előfeltétele az új honlapnak, sokan meglepődnek azon, hogy a fejlesztők, vagy az ügynökség mennyi adatot kénytelen bekérni egy új weboldal fejlesztése előtt.

???? 7Digits tipp: Szolgáltatója válogatja, hogy hol mi érhető el, da nagy valószínűséggel kelleni fog honlap admin hozzáférés (ha CMS – pl.: WordPress – motor fut a honlap alatt), tárhely admin hozzáférés, FTP hozzáférés vagy domain hozzáférések. Érdemes átgondolni és/vagy utánajárni mindennek, mert ha fejlesztés közben derül ki, hogy valami hiányzik, az egyből megakaszthatja a folyamatot. Nagyon gyakori jelenség, hogy egy rosszul menedzselt fejlesztői gárda nem egyszerre, hanem egyenként kéri be ezeket az adatokat az ügyféltől, aki egyrészt falnak megy az állandó “feladatoktól”, másrészt nem mindig képes azonnal reagálni a kérésekre. Ha 8-10 ilyen “derült égből a fejlesztő”-típusú esemény történik, az garantáltan plusz egy hónap a fejlesztésnek és plusz tíz a vérnyomásodnak…

ÍME EGY GYORS HOZZÁFÉRÉS-CHECKLIST, HOGY BIZTOSAN MINDEN MEGLEGYEN:


3. A WEBOLDAL SZEREPE AZ ÜZLETBEN

A honlap szerepe a célmeghatározáson is túlmutat. Egy honlap a legtöbb esetben ugyanis nem csak egy üzlet online kirakata, hanem a vásárlói út egyre jelentősebb részének a felülete is. Ez azt is jelenti, hogy a legutolsó pontig átgondoltnak kell lennie, és tökéletesen összhangban kell állnia a cég minden tevékenységével. Főleg, ha az online marketing számottevő részt képvisel az ügyfélszerzésben – a legtöbb B2B vállalatnál például ez a jellemző – , hiszen a folytonosság és az integrált ügyfél-élmény ez esetben az egyik legfontosabb kritérium.

???? 7Digits tipp: egy új honlap kitűnő lehetőség lehet adott esetben egy márka újragondolására, vagy csak egy „vérfrissítésre” a brand életében.

4. WEBOLDAL KÉSZÍTÉS ÉS TARTALMAK
Azt is ki kell találnunk előre, hogy a weboldalon milyen jellegű és mennyiségű tartalom lesz majd. Ez jelentősen megkönnyíti a honlap átfogó struktúrájának a kialakítását is, a tartalomra fókuszálva ugyanis hamar körvonalazódik majd a leghatékonyabb UX is. Statikus lesz a weboldal? Lesz folyamatosan frissülő tartalom? Milyen hosszú bejegyzések lesznek és milyen időközönként? Az a formátum például, amelyik első látásra remekül néz ki a blogbejegyzések vonatkozásában, hosszú távon rémálommá válhat, ha minden egyes cikk publikálásakor grafikus segítségét kell igénybevennünk a képek miatt.

???? 7Digits tipp: ha nem vagy biztos magadban, nézd meg a versenytársaidat, vagy bármilyen hasonló és szimpatikus weboldalt. Nincs egyetlen helyes válasz, a megfelelő tartalom szinte minden esetben egyedi, és a célmeghatározásból, illetve a vásárlói útban betöltött szereptől függ. 5. A WEBOLDAL KÉSZÍTÉS JOGI HÁTTERE (ADATVÉDELMI TÁJÉKOZTATÓ, ÁSZF, STB.) Manapság egy weboldal készítése több jogi természetű dokumentumot is igényel. Ha bármilyen szinten adatot gyűjtünk a felhasználóról (Google Analytics, Facebook Pixel, vagy bármilyen követőkód, ami a marketing szempontjából elengedhetetlen), akkor el kell fogadtatni a felhasználókkal a süti szabályzatot, ha személyes adatokat kezelünk (lehet regisztrálni, vagy bármilyen űrlapon adatot kérünk be), akkor adatvédelmi tájékoztatóra is szükségünk lesz, míg ha webáruházat üzemeltetünk, akkor elengedhetetlen egy jól átgondolt ÁSZF használata is.

???? 7Digits tipp: Ha még a tervezés fázisában gondoskodunk a fenti dokumentumokról, akkor nem kell majd az új weboldal élesítése előtt 3-4 hétig parkoltatni az egész projektet, mire végre összeállnak a fenti szabályzatok. A jogi dokumentumok tekintetében mindenkit óva intenék a “töltsünk le egy mintát, aztán haladjunk” típusú hozzáállástól – a jogi szabályozás hiánya, vagy tessék-lássék kezelése komoly büntetés és költséges polgári perek kockázatával jár, arról nem is beszélve, hogy egy hanyag tájékoztató mennyit árt a brand-ednek.

6. MILYEN DESIGN-ELEMEKBŐL ÉPÍTKEZHETÜNK?
Nyilván hasznos, ha a weboldal készítés kezdetekor rendelkezünk valamilyen design koncepcióval, vagy legalább céges arculattal. Ez nem azt jelenti, hogy nekünk is kell megtervezni a designt (hiszen a legtöbb esetben mindenki jobban jár, ha ezt szakemberre bízzuk), azt viszont fontos tudnunk, hogy milyen stílusú weboldalt szeretnénk (egyes oldalak általános elrendezése és kialakítása), milyen alapvető színekből építkezzünk (vagy esetleg érdemes új színeket tesztelni), milyen képi anyagokkal dolgozhatunk (van-e egyáltalán elégséges mennyiségű saját kreatív anyag, vagy csináltatni kell, esetleg használjunk stock fotókat), stb. Ezeknek pedig együtt koherensen és következetesen tükrözniük kell a márkánkat a siker érdekében.

???? 7Digits tipp: attól, hogy egy weboldal esztétikus, még egyáltalán nem biztos, hogy képes elérni az üzleti célját is. Ahhoz, hogy az oldal üzleti értelemben is működjön, egy rakás pszichológiai és UX feltételnek is teljesülnie kell, épp ezért ne nagyon feszülj be design kérdéseken – ha a UX tervezők értik a dolgukat, úgyis jobban tudják nálad, ha pedig nem értik a dolgukat, akkor sürgősen állj odébb. Ha mélyebben érdekel, hogy mi kell, ahhoz, hogy pénzt is hozzon az oldalad, olvasd el a mikroelköteleződésekről írt cikkünket.

???? 7Digits tipp 2: amennyiben már van céges arculat, az egyik első dolog, amit a fejlesztők kérni fognak, az a logód vektoros változata (.eps, .ai, esetleg .pdf kiterjesztésű fájlok). A megállapodás után ezt akár küldheted email fordultával is – egész biztosan ötcsillagos ügyfélnek fognak tartani tőle.

7. A MÁRKANÉV ONLINE ÉLETE

Egy másik nagyon fontos dolog, hogy eldöntsük az online térben megjelenő nevünket. Sok esetben a cégnév túl hosszú, nehezen megjegyezhető vagy egész egyszerűen az adott cégnévnek megfelelő domain már foglalt. Ha nem vagyunk benne biztosak, itt gyorsan ellenőrizhetjük a domain elérhetőségét.

???? 7Digits tipp: Domain szempontjából az egyszerűbb mindig jobb! Fontos, hogy a választott domainnevünk legyen világos és egyértelműen azonosítható, könnyen kiejthető, leírható és megjegyezhető – erre szolgál az úgynevezett bár-teszt; amennyiben egy hangos bárban első hallásra nem tudja egy átlagember pontosan leírni, akkor nem jó… a teljes poszt itt olvasható!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!