Kreativitás, tehetséggondozás, fenntarthatóság – így fejlődött régiós divatközponttá Budapest

Kreativitás, tehetséggondozás, fenntarthatóság – így fejlődött régiós divatközponttá Budapest
A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) által életre hívott Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) folyamatos fejlődése révén mára a közép-európai divat egyik legrangosabb divateseményévé vált.

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) 2018 óta eddig több mint 80 magyar és 65 regionális tervező bemutatkozását tette lehetővé, miközben látogatottsága háromszorosára nőtt, szezononként elérve az 5000 főt, amelyhez jelentős online jelenlét is társult. A külföldi szakmai jelenlétnek, a sajtóérdeklődésnek, valamint a tehetséggondozással és fenntarthatósággal kapcsolatos törekvéseknek köszönhetően a budapesti divathét mára biztos helyet foglal el a régió divattérképén. A jubileumi 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és nemzetközi együttműködéssel ünnepli a régiós divatot.

Országimázs-formáló hatás

A BCEFW évi két alkalommal, szezononként 25-30 divatshow keretében közel 150 tervező számára biztosított eddig bemutatkozási lehetőséget. Az esemény látogatottsága folyamatosan növekedett az évek során: a 2018 tavaszán megrendezett első szezon 1 500 fős nézettsége mára több mint 5 000 főre emelkedett szezononként, kiegészítve több tízezer online megtekintéssel a közösségi platformokon. Az MDDÜ minden szezonban nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a divat és design szerves részévé váljon Budapest életének, emellett a kulturális örökség bemutatása és az országimázs növelése is meghatározó cél volt a rendezvények során. A BCEFW eddigi helyszínei között ezért olyan ikonikus budapesti épületek szerepeltek, mint a Várkert Bazár, a Bálna Budapest, a Nemzeti Múzeum, a Szépművészeti Múzeum, a Lovarda, az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár, a Néprajzi Múzeum és a Millenáris. A rendezvény kifutóira pedig rendszeresen visszatértek a magyar kortárs divattervezés prominens alakjai, mint Abodi, Kata Szegedi, NUBU, MERO, Nanushka, Zsigmond Dóra Menswear és a Cukovy, valamint a világhírnév kapujában álló nemzetközi tervezők is, például a Green Carpet Award-díjas Gilberto Calzolari és a Stella McCartney TFT díjas Patrick McDowell. A divathét így nemcsak kulturális, hanem egyre nagyobb gazdasági értéket is teremt: a divat diplomácia révén támogatja a régiós országok közötti párbeszéd kialakulását, építi az országimázst, egyúttal pedig új gazdasági lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt.

Régiós szakmai együttműködések

Az induló években a Camera Nazionale della Moda Italiana-val kötött stratégiai együttműködés révén a magyar márkák nemzetközi mentorálása és a milánói divathéten való részvételük kiemelt fókuszpontnak számított. A régiós szerepvállalás súlya azonban szezonról-szezonra egyre erőteljesebb lett. Míg korábban csupán néhány régiós ország tervezői vettek részt az eseményen, a 2024-es őszi BCEFW már 15 ország közel 50 tervezőjének kollekcióját mutatta be, köztük magyar, cseh, szlovák, szlovén, lengyel, román, ukrán, szerb, bosznia-hercegovinai és marokkói designerekkel. A közös programok, kollektív bemutatók és kereskedelmi együttműködések az MDDÜ stratégiai céljával összhangban a régió kreatív energiáinak találkozását, a magyar divatipar globális integrációját és elismerésének növelését, valamint a hazai tervezők nemzetközi piacra lépését segítik elő. Egyúttal lehetőséget teremtenek a magyar márkák megjelenésére a partnerországok divateseményein.

Fiatal tehetségek és az utánpótlás biztosítása

A divathét szezonról-szezonra változatos formátumokkal – például catwalk show-k, self-organised show-k, BCEFW Showcase kiállítások és prezentációk –, valamint tehetséggondozó programokkal, mint a New Generation és Young Talents Collective Show-k, biztosítja a bemutatkozási lehetőséget. Az MDDÜ a BCEFW megalapítása óta stratégiai jelentőséget tulajdonít a fiatal tehetségek támogatásának, ezzel is erősítve a magyar divatipar jövőjét. A hazai és régiós fiatal tervezők az elmúlt szezonok sikereit látva már karrierjük ugródeszkájaként, a nemzetközi kifutók, globális elismerés és rangos együttműködések felé vezető út első lépéseként tekintenek az eseményre. Emellett 2020 óta kiemelt figyelmet fordít az ügynökség a textil- és ruházati szakképzés presztízsnövelésére, évente száz főt is bevonva az ország szakképzési intézményeiből és egyetemeiből, hogy első kézből szerezzenek szakmai tapasztalatokat a divateseményen. A hazai felsőoktatási intézményekkel kötött együttműködések révén az elmúlt 14 szezon során végzős divattervezőknek biztosítottak prezentációs lehetőséget, valamint munkáik a Young Talents Show keretein belül debütálhattak a BCEFW kifutóján. 2018-ban a Vogue Talents vezetője, Sara Maino is jelen volt az eseményen, aki azért járja a világ divatbemutatóit, hogy felfedezze a feltörekvő tehetségeket. Az évek során tovább bővült a lehetőségek tárháza: a New Generation bemutatók mellett számos innovatív workshop és kerekasztal-beszélgetés gondoskodott arról, hogy a fenntarthatóság, technológia és karrierépítés témaköreivel a fiatal generációt is megszólítsa.

Amikor Budapest divatfővárossá változik

A divathét az évek alatt egyre színesebb és gazdagabb kísérőprogramokkal várta a divat iránt érdeklődő közönséget. Az első szezonokban a MOL Pop-Up Store és a technológiai előadásokat is magában foglaló kerekasztal-beszélgetések jelentették a side eventek gerincét. 2019-ben a Budapest Fashion & Tech Summit programmal bővült a repertoár, mely során számos nemzetközi előadó szólalt meg a fenntarthatóság, digitalizáció és innováció kérdéseiben. A vírushelyzet alatt a hagyományos catwalk bemutatókat digitális formátum váltotta fel, amelyben a legújabb kollekciókat látványos runway videókon keresztül prezentálták – a BCEFW YouTube-videói egy szezon alatt közel 12 ezer nézőt értek el. 2021-ben az Ügynökség szezonális pop-up boltot is nyitott a Fashion Streeten, hogy támogassa a tervezők értékesítési tevékenységét. 2023-ban a BCEFW történetében először mutatkozott be a Fashion Hub a Millenárison, amely interaktív workshopokkal, előadásokkal és több mint 20 tervező prezentációjával teltházas eredményeket hozott. A side eventek száma ekkor már elérte a 25-öt, és közel 1000 látogatót csalogatott a különböző helyszínekre. 2024-ben a kísérőesemények száma tovább növekedett, több mint 40 lokáción kínálva divatbemutatókat, vásárlási lehetőségeket, szakmai programokat és társművészeti eseményeket, amelyek a Fashion Hub sikerével kiegészülve közel 3000 főt mozgattak meg.

Nemzetközi divattérkép

Az MDDÜ egyik kiemelt célja, hogy nemzetközi szinten is láthatóvá tegye a magyar divatipart, ezért a rendezvény minden szezonjában jelentős hangsúlyt fektet a külföldi sajtó és iparági szakemberek meghívására. Az eddigi események során összesen 27 országból érkeztek világhírű stylistok, buyerek, és újságírok, akik több mint 50 különböző nemzetközi médiumot képviseltek Japántól Kanadáig, Dubajtól Brazíliáig, hogy részt vegyenek a régió egyik legkiemelkedőbb divateseményén. A rendezvények turisztikai és országimázs-formáló szerepét a divathét köré szervezett hospitality programok is erősítették, melyek keretében a nemzetközi szakemberek Budapest egyedi hangulatába és építészeti, valamint kulturális örökségébe is betekintést nyerhettek. A rendezvény különlegessége továbbá abban is rejlik, hogy a régió kreatíviparának összefogásában élen jár. Az esemény évről évre megmozgatja a divatipar minden régiós szereplőjét: a tervezők, a modellek, a stylistok, az influencerek és a média képviselői körében egyaránt népszerű program. Így BCEFW az elmúlt évek során a régió egyik divatcentrumává vált, ahol a kreatív energiák szabadon áramolhatnak, és amelyhez számos márka és szakmai résztvevő visszatérő vendégként csatlakozik.

Conscious by BCEFW

Az MDDÜ a jövő generációinak érdekeit is szem előtt tartja, a tudatosságot előtérbe helyező lépésekkel. Az esemény már a kezdetektől figyelmet fordított a fenntarthatóságra: az első BCEFW keretében fenntarthatósági konferenciát szervezett az ügynökség, amelyen a közönség edukációja és a környezettudatos törekvések hangsúlyozása került a fókuszba. A 2019-es szezonban az újrahasznosított anyagokból készült rendezvényelemek mellett megjelent a hazai divatipar fenntarthatóságát vizsgáló tanulmány tervezete is. A fenntarthatóság a rendezvény szerves részévé vált, egyre több márka alkalmaz zero waste, upcycling és körkörös megoldásokat, amelyek a szabászati hulladék minimalizálására és az anyaghasználat tudatosságára fókuszálnak. Ezzel párhuzamosan 2024-ben elindult a Conscious by BCEFW kategória is, amely az Advisory Board által hitelesített fenntartható márkákat gyűjti össze, miközben a szervezők textilgyűjtő konténerekkel is ösztönzik az újrahasznosítást a közönség körében.

Közeleg a 15. jubileumi rendezvény

A 2025. február 10-16. között zajló 15. Budapest Central European Fashion Week-et minden eddiginél több nemzetközi partnerség övezi, mely révén hazánkon kívül hat ország – Románia, Szerbia, Szlovákia, Lengyelország, Szlovénia és Csehország – tervezői mutatkoznak be. A BCEFW AW2526 során közel 50 tervező – köztük fiatal tehetségek és elismert márkák – mutatja be legújabb kollekcióját. Mellettük pedig divatikonok, tudatos divatipari szemléletet támogató programok és izgalmas kísérőprogramok teszik felejthetetlenné a jubileumot, miközben idén a szépségápolással is bővül a BCEFW tematikája.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!