A legnagyobb SEO-versenytárs camouflage ruhában
Amikor ügyfelekkel beszélgetek és a keresőoptimalizálás a téma, akkor azt látom, hogy van egyfajta mintázat a gondolkodásban. A legtöbb cégvezető - aki kapcsolatban van a digitális marketinggel és a keresőoptimalizálással - tisztában van az iparági konkurensekkel és azok helyezéseivel.
Tudják, hogy
• melyik konkurens van az első helyen a keresőben
• mely konkurensek szoktak megjelenni az első tíz találat között
• az iparágukban kik foglalkoznak digitális marketinggel
Tisztán látják a digitális marketing versenyhelyzetet, az iparági viszonyokat - mégsem veszik észre az egyik legnagyobb konkurensüket. Hogyan fordulhat ez elő?
Nagyon egyszerű: az iparágban gondolkodás (is) felépít egyfajta információs buborékot, ami hatással van a gondolkodásra.
Emiatt a buborék-gondolkodás miatt maradhat láthatatlan a legnagyobb SEO-konkurens (is). Ez nemcsak az kisebb cégekre jellemző, ahol a tulajdonos békeidőben is egész nap tűzoltással van elfoglalva. Erősebb kis- és középvállalatoknál is előfordul, hogy nem veszik észre a legnagyobb SEO-konkurensüket.
Miért?
Mert az egyik legnagyobb konkurens nem a saját iparágukban van.
Ez rád is igaz lehet: a legnagyobb SEO-konkurensed nem az a cég, akinek az weboldala pár hellyel előtted jelenik meg a Google keresőjében.
Akkor ki az?
Maga a Google.
A Google monopólium hatásai
A Google keresőjére sokan még ma is úgy tekintenek, mint az ígéret földjére, a lehetőségek korlátlan tárházára. Jó lenne megerősíteni ezt a vélekedést, de nem tehetem.
Ez már régen nem egydimenziós kérdés. A Google egy kollégiumi szobából elindulva eljutott oda, hogy a webes keresők piacán - eddig - stabil monopóliuma van. A piaci helyzet kísértetiesen hasonlít a John D. Rockefeller által létrehozott vállalat helyzetéhez. A Standard Oil Trust 1880 körül a világ olajfinomító-kapacitásának 90 százalékát birtokolta. A webes keresőmotorok piacán a Google részesedése közel 92%
Hogyan jutottak el ide?
A választ egy gyors Google történelem adja meg, öt mondatban:
1. A Google egy kiépült piacra lépett be 1998-ban.
2. A találatok rangsorolására sokkal jobb algoritmust dolgoztak ki, mint a versenytársak.
3. A korai befektetők jóvoltából lehetőségük volt arra, hogy a bevétel-központú nyomulás helyett felhasználó-központú építkezéssel haladjanak előre.
4. Az elégedett felhasználók között futótűzként terjedt a hír, hogy a beta verziós Google kereső sokkal-sokkal jobb, mint a piacon lévő nagy szereplők keresője.
5. A jobb találatok tömegével hozták az elégedett felhasználókat, ezért egy idő után már senki nem akart másik keresőt használni. Nem volt rá okuk.
Sok-sok cég építkezett abból, hogy a Google ingyenes keresőjében megjelent a weboldaluk. A Google találati listáján egy-egy jó helyezés aranyat ért - és ez ma is így van.
Az egész keresőoptimalizálási iparág erre épül: a jó helyezések aranyat érnek, tehát megéri fizetni valakinek azért, hogy segítsen abban, hogy a cég weboldala elérje azt a bizonyos kincset érő pozíciót a találati listákon. Itthon még edukálni kell a piacot a SEO piaci szerepéről és értékéről - miközben az Egyesült Államokban már 80 milliárd dollárra becsülik a keresőoptimalizálási piacot. Tudod: nagy pénz, nagy foci.
Webes aranyláz után ZERO-klikk keresések
A Google keresője az elmúlt 22 évben rengeteg céget tett naggyá azzal, hogy releváns találatokat adott - és ad - vissza a látogatóknak. Az emberek éjjel-nappal keresnek. Terméket, szolgáltatást, információt. Azok a cégek tudnak profitálni ezekből a felhasználói keresésekből, akik kattintást kapnak és konvertálni tudják a látogatók kattintásait.
Ennek a folyamatnak a nulladik pontja, hogy a keresésekből kattintásokat kapjon a céged weboldala. Ha van kattintás, akkor van lehetőség pénzt keresni - ilyen egyszerű.
A Google keresője már több mint tíz éve egyeduralkodó. Igazi webes aranyláz volt az elmúlt 10-15 évben: hatalmas mennyiségű keresés és tömeges vásárlási szándék volt jelen. Ez ma sincs másképp – de valami közben mégis megváltozott.
A cégek ma is igyekeznek a saját weboldalukat előretolni a Google találati listáján, amivel természetesen bevételt akarnak szerezni. Eközben sokan nem veszik észre, hogy a webes aranyláz időszakának kezd bealkonyulni, a Google algoritmusai kezdenek "öntudatra ébredni"
Mire gondolok itt?
A Google olyan irányba fejlesztette a keresőjét, ahol a feltérképezett és eltárolt információmennyiség egyre kisebb mértékben hoz látogatottságot, forgalmat, kattintást a Google-univerzumon kívüli szereplők számára. Ez nem gyanakvás, hanem számokkal igazolt trend.
A SparkToro már 2019-ben publikálta azt a kutatást, amiben meglepő statisztikákat ismertetnek. Ezek a statisztikák alátámasztják, hogy vízválasztóhoz érkezett a Google: a keresések több mint fele NEM KAP KATTINTÁST a Google keresőjéből.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A látogatók rákeresnek valamire és a Google saját maga "megválaszolja" az adott keresést - így az adott keresés nem kap egyetlen kattintást sem. Ha nincs kattintás, akkor a Google univerzumon kívüli szereplők (és weboldalaik) nem jutnak lehetőséghez – így a Google és az Alphabet holding a felhasználókat bent tartják a saját univerzumukban…
Itt az ideje megtanulni a ZERO-klikk keresések fogalmát: azok a keresések, amelyek nyomán egyetlen webes tartalom sem kap látogatottságot eredményező kattintást.
A webes aranykornak vége, tehát alkalmazkodni kell ehhez az új helyzethez. Eljutottunk oda, hogy csak a keresések FELE vehető számításba, mint látogatottságot eredményező felhasználói keresés.
Ez egy olyan digitális marketing trend, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni.
Felvetődik a kérdés, hogy mennyire lehet problémás egy olyan piaci helyzet, ahol egy legális monopólium szolgálja ki a világ információéhségét…
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!