Vaszily Miklós: Rugalmas év áll előttünk

Vaszily Miklós: Rugalmas év áll előttünk
Tavaly tavasszal a járvány hatására a hirdetési hajlandóság és a reklámpénzek pánikszerűen távoztak a piacról, a visszatért hirdetői összetétel pedig más, mint előtte. Távoztak a magas áron hirdetők, helyére pedig beléptek az alacsonyabb áron hirdetők. Ez az áremelési terveket is keresztül húzta - mondta Vaszily Miklós médiamenedzser, a TV2 elnöke a Media-Digital HUngary Cabrió konferencián.

Vaszily Miklós szerint egyelőre semmiképpen sem kell baljós képet festeni a televíziózásról, hiszen naponta átlagosan 5 óra 15 percet televíziózunk. A 2020-as adatok szerint 3,8 százalékkal csökkent a televíziók hirdetési árbevétele, de még mindig stabilan tartja magát ez a forrás. Megjegyezte, hogy az elmúlt egy év a Covid jegyében telt, az emberek az otthonukra voltak korlátozva, de az is kiderült, hogy az első számú információs és szórakoztató eszköz még mindig a televízió. Úgy számol, hogy ez némileg csökken a korlátozások feloldásával, de a trend továbbra is brutális.

A streaming-szolgáltatók térnyerése szintén az elmúlt egy év egyik legfontosabb jelensége, és jelenlétük már a magyar piacon is érezhető. Ennek ellenére a streamingen keresztüli médiafogyasztás volumenében a magyar társadalom összességét nézve semmiképpen sem összehasonlítható a lineáris tévés fogyasztással. Elmondása szerint mindkét nagy tévétársaság, a TV2 és az RTL is nagy erőket fektet abba, hogy minden platformon jelen legyen, mert ez a jövő, de egyelőre kiegészíti, és nem leváltja a lineáris tévézést.

A beszélgetést vezető Holló Márta arról érdeklődött, hogy a streaming kapcsán megnőtt-e az igény a reklámmentes tartalomfogyasztásra, és ez hat-e a reklámok árazására. Vaszily Miklós elmondta, hogy húsz éve küzd azzal, hogy az online média üzleti modelljét megtalálják. Álláspontja szerint az, hogy kizárólag reklámból tartja fent magát ez a szektor, egyáltalán nem ideális. Ez valamennyire a tévére is igaz, mivel a magyar társadalom mérsékelten hajlandó fizetni, de lényegesen jobban hajlandó rá, mint korábban. Reklám mentesíteni csak akkor lehetne, ha olyan üzleti fizetési modellt találnának ki, ami a lokális tartalomgyártás költségeit hajlandó finanszírozni. Egyelőre nem lát arra lehetőséget, hogy a reklámlábat nélkülözni lehetne.

A televíziók árazására is hatott, hogy más trendek is megjelentek. Vaszily Miklós szerint a magyar piacon a tévés reklám általában véve olcsó más országokhoz viszonyítva. Ezen ők is terveztek valamennyit változtatni, és egy „értelmes áremelés” tervben volt 2020 elején. A Covid azonban ezt többé-kevésbé szétverte. Nem csak azért, mert tavasszal a hirdetési hajlandóság és a reklámpénzek pánikszerűen távoztak a piacról, hanem mert más volt a visszatért hirdetői összetétel, mint előtte. Távoztak a magas áron hirdetők (utazás, bank, autók), helyére pedig beléptek az alacsonyabb áron hirdetők (egészségügyi kiegészítők, gyógyszerek hirdetői). Ez lehetetlenné tette, hogy áremelésről lehessen beszélni, de bízik abban, hogy a rendes élet visszatérésével az árak tudnak emelkedni, mert emelkedniük kell a hosszú távú hazai tartalom előállítása érdekében.

A TV2 kábelportfólióját már korábban bővítette, ezért most nem látják szükségét a további növelésnek, most új csatornákat nem akarnak indítani. A piacon viszont ha új csatornák jönnek, azok szerinte biztosan valamilyen tematikus csatornák lesznek, egy niche csoportot célzó tartalmakkal.

Holló Márta felvetette, hogy kis túlzással már mobiltelefonnal is lehet tartalmat előállítani. Vaszily megemlítette, hogy a Youtube és a TikTok is tele van mobiltelefonnal, felhasználók által előállított tartalommal. Egy tévé viszont máshogy működik, lényegesen nagyobb költségvetésű sorozatok, filmek készülnek. Álláspontja szerint mindkettőnek helye van, de fontos, hogy az óriás amerikai produkciók és a házilag otthon összerakott videók között legyen egy köztes, professzionális, helyi tartalomgyártási képesség. Ennek finanszírozására kell viszont egy üzleti modell is, amely lehetővé teszi, hogy magyar nyelvű, magyar tematikájú, professzionális tartalmak készüljenek a csatornákra.

Vaszily Miklós szerint nem jellemző, hogy egy, a TV2 égisze alatt készült magyar sorozatot, hosszabb tartalmat tovább értékesítsenek más országba. Inkább az, hogy ami sikeres egy másik régió piacán – például egy sorozat –, annak a hazai, magyar mutációját megcsinálja valamelyik csatorna. Vagyis nem az eredetit adják a magyar nézőknek, hanem annak magyar verzióját.

Elmondása szerint a nézők egyelőre a saját tartalmakra kíváncsiak mindkét nagy kereskedelmi csatornán: akár sorozat, film, kvíz, reality, szinte mindegy, hogy milyen műfajról van szó. Úgy véli, ezekre mindig lesz igény, és ezt nem fogják a nagy streaming szolgáltatók sem csinálni, illetve ezeket a tartalmakat mobiltelefonnal sem lehet előállítani.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bíró Veronika

Évekig konferenciákat szervezett, majd egy hirtelen mozdulattal eldöntötte, hogy újságíró lesz, és elvégezte a MÚOSZ tanfolyamát. Nem sokkal később a 168 Óra újságírója, majd a Népszava online …