Válságban a marketing? - Marketing trendek és stratégiák recesszió idején

Válságban a marketing?  - Marketing trendek és stratégiák recesszió idején
Ahogy a reklámszakmában elterjedt mondás is tartja: ha minden jól megy, nem árt hirdetnünk. Azonban, ha rosszra fordulnak a dolgok, muszáj reklámoznunk.

A koronavírus kitörése talán eddig sohasem látott mértékben befolyásolja a modern világot. A globális bizonytalanság és a karantén korlátozások érzékenyen érintik nemcsak a lakosságot, hanem a gazdasági szereplőket is. A vállalkozások az elkövetkezendő időszakban komoly próbatétel elé néznek. Ahhoz, hogy sikeresen vegyük a válsággal járó változásokat, cégünknek és az eddig megszokott stratégiánknak is át kell alakulnia. A rendelkezésre álló eszköztárunkból az egyik legkézenfekvőbb módszer, egy jó marketing stratégia kialakítása. Ahogy a reklámszakmában elterjedt mondás is tartja: ha minden jól megy, nem árt hirdetnünk. Azonban, ha rosszra fordulnak a dolgok, muszáj reklámoznunk.

Milyen hatással lehet cégünkre a válság?
A válság ideje alatt a cégeknek két fő problémával kell szembenézniük. Az egyik a pénzügyi veszteség, hiszen egy recessziós időszak alatt egy átlag vásárló kevesebbet költ, kevesebb szolgáltatást vesz igénybe, és néhány kivételtől eltekintve csökken az áruforgalom is. A másik a saját hírnevünkben, márkánkban bekövetkezett sérülés, mivel előfordulhat, hogy a szolgáltatásunk leáll, vagy a korlátozások miatt nem tudjuk teljesíteni a megrendeléseinket.

A válság azonban magában hordozza azt a potenciált is, hogy szervezetünkben pozitív kimenetelű, gyökeres változásokat eszközöljünk. Habár elsőre csak a negatív következményeit tapasztaljuk egy ilyen kényszerhelyzetnek, vezetőként érdemes megragadnunk a kínálkozó lehetőségeket, és egy új szemléletmóddal, módszerrel, vagy felépítéssel győztesen kikerülni a válság szituációból.

Továbbá egy válsághelyzet rákényszerít arra bennünket hogy áttekintsük a belső folyamatainkat, mérlegeljük hatékonyságunkat, optimalizáljuk munkavégzésünket és új, akár a konvencióktól eltérő megoldásokat keressünk a felmerülő kérdésekre, problémákra.

Egy globális méretű krízishelyzetre egy cég sem immunis,
legyen az bármilyen: nagy, kicsi, erős, vagy gyenge a piacon. A válság megfelelő kezelése tehát az életben maradás kulcsa a jelenlegi helyzetben.

A válság hatása a marketingre
A gazdasági visszaesések ideje alatt egy gyakran visszatérő trend, hogy a vállalatok költségcsökkentés gyanánt első körben a marketing büdzsét vágják meg. A költségcsökkentésen túl egy másik jelentős kihívás, amellyel a legtöbb marketinggel foglalkozó szakember szembesül, az a szerkezeti átalakítások következtében fellépő emberi erőforrás hiány. Ahogy egy cég egyre jobban elkezdi lecsökkenteni a reklámcélú kiadásait, általában úgy kurtítja meg a marketing csapat létszámát is.

A vészterhes időkben még egy jelentős befolyásoló erőt kell számításba vennünk, amikor a válság marketingre gyakorolt hatásait vizsgáljuk, ez pedig a megváltozott fogyasztói szokások. A klasszikus vásárlói tipizációk helyett, azt érdemes szem előtt tartanunk, hogy ügyfeleink hogyan reagálnak a kialakult helyzetre.

Az amerikai Harvard Egyetem gazdasággal foglalkozó folyóirata, a 2008-as válság nyomán négy recessziós fogyasztói kategóriát különböztet meg:

  1. A “fékezőket”, akik alatt azokat az alacsony jövedelemmel rendelkező fogyasztókat értjük, akikre a leginkább hatással van a válság. Ez a csoport csökkenti a kiadásait leginkább.

  2. A következő csoportba azok a vásárlók tartoznak, akiknek ugyan fáj a válság, de optimisták, bizakodóak és a kivárásra játszanak. Aggódnak a jelenlegi életszínvonaluk fenntartásáért, ezért visszafogottabban költekeznek.

  3. Azon fogyasztók csoportja akik képesek megőrizni pénzügyi stabilitásukat a válság idején is, egy újabb kategóriába sorolhatóak. Ők azok, akik a recesszió előtti szinten fogyasztanak, legfeljebb a nagyobb kiadásaikat ütemezik későbbre.

  4. Az utolsó “élj a mának” típusú fogyasztói réteg általában azokból a nagyvárosokban élő fiatalakból tevődik össze, akik nem aggódnak a megtakarításaik miatt, hiszen pénzüket jórészt élményekre költik, mintsem tárgyi javakra. Fogyasztási szokásaik csak abban az esetben változnak meg, ha élethelyzetük teljesen felborul (pl.: állás, vagy lakhatás elvesztésekor)

Az átalakult környezet azonban új marketing trendek és stratégiák alkalmazását teszi lehetővé.

Milyen marketing trendek várhatóak?

A recessziós időszak alatt valószínűleg azok a marketing csatornák fognak előtérbe kerülni, amelyek képesek a megváltozott helyzethez gyorsan alkalmazkodni. A marketing fókuszában nem az új ügyfelek megszerzése, hanem a már meglévő, hűséges vásárlók megtartása kerül, mivel ők jelentenek tartós és hosszútávú bevételi forrást, rájuk támaszkodhatunk a válság ideje alatt. A marketing tehát kulcsfontosságú szerepet fog betölteni bevételeink megtartásában, megteremtésében.

A marketing szakma alapelvei a körülményektől függetlenül ugyanazok maradnak: a felmerülő igények kielégítése, valamint a kereslet és a kínálat párosítása. A válság azonban az eddig bevett és megszokott rutintól eltérő gyakorlatokat hozhat.

A marketing tehát a vészterhes időkben sem áll le, sőt magában hordozza a fejlődés lehetőségét. A válságmarketingre való áttérés továbbá a következő előnyöket hozhatja magával:

- Gyors alkalmazkodás a változó prioritásokhoz

- Üzleti célok még szigorúbb szem előtt tartása

- Hatékonyabb és jobb minőségű “delivery” folyamatok

- Produktivitás


Az elkövetkező időszakban a legtöbb vállalat marketing folyamataiban ezek az elemek nagy valószínűséggel meg fognak jelenni. Az alkalmazkodókészség talán most fontosabb, mint valaha, hiszen a kialakult helyzetben komoly versenyelőnyhöz lehet jutni a marketing áramlatok meglovagolásával és a megfelelő stratégiák alkalmazásával.

Válságálló marketing stratégiák


A jó válságálló marketing stratégiának három fő szabálya van:

1. Ne vágjuk el ész nélkül a marketing kiadásainkat!

Mint azt már említettük, a marketing költségek drasztikus csökkentése csupán rövidtávon segíthet vállalkozásunknak. Hosszútávon ugyanis azok a cégek kerülnek ki a válságból győztesen, akik képesek voltak megőrizni helyzetüket a piacon, annak köszönhetően, hogy egy olyan erős brandet sikerült kiépíteniük a marketing eszközök segítségével. A rövidtávon felmerülő problémák megoldása és az alkalmazkodókészség mellett az egyik legfontosabb stratégia a válság sikeres átvészelésére, a hosszútávban való gondolkodás. Ennek kivitelezésében olyan marketing megoldások lehetnek segítségünkre, mint a SEO, illetve a tartalommarketing.

2. Vizsgáljuk meg, mi változik célközönségünk fogyasztási szokásaiban a válság hatására, és helyezzük a meglévő ügyfeleinket a fókuszba!

Fókuszáljunk a megváltozott igényekre, alakítsunk ki párbeszédet az ügyfeleinkkel, éreztessük velük, hogy fontosak nekünk! Ennek a módszernek kiváló eszköze lehet egy jól felépített social média és e-mail marketing kampány.

3. Rendszeresen gyűjtsünk adatokat teljesítményünkről, elemezzük és értékeljük őket, így növelve a konverziót!

A digitális marketing eszközök egyik nagy előnye, hogy adatok formájában folyamatos visszacsatolást kaphatunk arról, hogy egy-egy kampányunk, hogyan teljesít. A számszerűsített adatok alapján aztán a változó igényeknek megfelelően alakíthatjuk és formálhatjuk üzeneteinket, így azok nagyobb eséllyel juthatnak el célközönségünkhöz. Az eredmények alapján pedig tovább fejleszthetjük, és ha szükséges át is alakíthatjuk stratégiáinkat, ezáltal nemcsak cégünk túlélését segítjük, hanem a növekedését is.

Összességében kijelenthető, hogy a közeljövőben azok a cégek és marketing erőfeszítések fognak eredményeket hozni, amelyek képesek a gyors és ügyfélközpontú adaptációra, és készek az eddig megszokottaktól eltérő modelleket és szemléletmódot beépíteni működésükbe. A megfelelő stratégia kiválasztásának azonban még számos változója van, amely minden vállalkozásnál más és más, legyen szó akár a cég méretéről, tartalékairól, az ügyfelek, vagy az alkalmazottak számáról. Az elkövetkezendő időszak trendjei az mutatják, hogy az eddig bevett technikákon való változtatás elkerülhetetlen.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szesztay Péter

A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjeként közepes- és nagyvállalatoknak segít növekedni keresőoptimalizálás és tartalommarketing eszközökkel. Emellett a BP Legal csapatával ingatlan jogi kérdésekben …