UX tervező vagy? Akkor ezeket a trükköket ismerned kell!

UX tervező vagy? Akkor ezeket a trükköket ismerned kell!
A UX tervezés professzionalitását nem az esztétikai igény váltotta ki, s megvannak a tervezés alapszabályai is.

A UX tervezés (User Experience Design) előretörése vitathatatlanul az egyik legjobb dolog, ami valaha a webdesign világával és a weben megcélzott vásárlóval történt – bár nem esztétikai szempontok kényszerítették ki. A megfelelő UX-szel felépített üzleti weboldalak ugyanis pénzt termelnek, míg más oldalak – hiába szépek és esztétikusak – valahogy csak nem hoznak a konyhára - írja a 7blog.hu.

Nézzük meg, hogy mire érdemes figyelni és milyen játékszabályokat kell betartani, ha egy weboldal vagy landing page megvalósítására készülsz – ugyanis az, hogy szép, az üzletileg nem lesz elég! Pszichológiai trükkökről már írtunk részletesen, így most inkább arról lesz szó, hogy hogyan néz ki egy olyan tervezési folyamat, amelynek eredményeképpen a weboldalad messze kiemelkedhet majd a versenytársak közül a posztmodern kor kalandos marketing-játszóterén.

Az alábbi 7 pont betartásával még a nagy versenyt támasztó, zsúfolt piacokon is sikereket fogsz tudni elérni, növelni tudod a konverziós arányt és csökkenteni a visszafordulást (bounce rate).

MI AZ AZ UX TERVEZÉS, ÉS MIÉRT OLYAN FONTOS?

A felhasználói élmény tervezéséről (UX – User Experience design) lényegében bármilyen termék kapcsán beszélhetünk, legtöbbször azonban mégis online marketing funnel-ek, applikációk és weboldalak kapcsán botlunk a kifejezésbe. Az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb marketing-tanulságára alapozva a UX tervezés abból az alapvetésből tört a csúcsra, hogy a fókusz többé már nem a terméken magán, sokkal inkább a fogyasztón, a fogyasztó problémáin van, és azon, hogy egy adott termék miként képes erre a problémára megoldást nyújtani.

A UX tervezés a webdesignban ugyanezen az elven működik, – a weboldalad is egy termék, ami minél magasabb szinten elégíti ki a felhasználók elvárásait, annál nagyobb volumennel segít értékesíteni a célterméked/szolgáltatásod. Az pedig elég fontos, hogy a felhasználóid kellőképpen fontosnak érezzék magukat, hiszen a felhasználók 68%-a azért nem konvertál végül, mert úgy érzi, nem foglalkoznak vele eléggé.

Az élményközpontú tervezés fő motivációi egyrészt a valódi érték közvetítése, másrészt a létező problémákra adható lehető legokosabb megoldás megtalálása. A “jó tett helyébe jót várj” elve tökéletesen működik itt, hiszen az ilyen termékek/szolgáltatások nemcsak vásárlói lojalitást eredményeznek, de sokszor a legértékesebb marketing eszközt, a szájról-szájra terjedő reklámot/ajánlásokat is a vásárlók életét megkönnyítő perfekcionizmusnak köszönhetjük.

A sikeres UX tervezés receptje tehát az, hogy olyan terméked és weboldalad legyen, amely valós problémára találja meg a lehető legokosabb, legpraktikusabb, legletisztultabb (egyszóval legnagyobb “élvezeti értékkel” bíró) megoldásokat. De bármit is tervezel, a legeslegelső szabállyal kezdj; tökéletesen ismerd meg azt, akinek a termékedet szánod.

1. ISMERD AZT, AKINEK TERVEZEL!

Az UX tervezés első lépéseként mindenképpen időt kell szentelned a jövőbeli felhasználóid megismerésére. A célcsoport modellezése ún. perszónákból kialakított fiktív portfólió létrehozásával történik.

A leghúsbavágóbb kérdések, amelyekre a célcsoportod megismeréséhez minenképpen választ kell kapnod: Kik fogják használni a terméket? Mekkora az átlag életkoruk? Mi a szakmájuk? Mikor használnák és milyen problémára nyújt megoldást a termék? Mi a motivációjuk? Van-e problématudatuk? Milyen lehetséges kifogásaik lehetnek a termékkel kapcsolatban?

A kapott eredmények, válaszok segítenek meghatározni az oldal(ak) logikai felépítését, tartalmát, hangnemét és stílusát. Ha időt szánsz arra, hogy megértsd, hogyan gondolkoznak és reagálnak a jövőbeli felhasználóid, akkor fogsz tudni igazán ütőképes weboldalt vagy appot készíteni.

Készíts a perszónákról táblázatot, ahol összegzed az adott perszónákra vonatkozó adatokat!

2. HASZNÁLD KI A PSZICHOLÓGIA ALAPTÖRVÉNYEIT
Egy online felület rengeteg, végtelenül sokféleképpen kombinálható összetevőből áll. Használhatsz képeket, animációkat, illusztrációkat, videót, és persze itt vannak még a gombok és egyéb CTA-k, színhasználat, betűkészlet, szöveges tartalmak – a kívánt hatás (többnyire vásárlás, esetleg valamilyen soft konverzió) elérése érdekében minden elemet tökéletesen össze kell hangolni a többivel. Érdemes olyan alapelvek szerint rendezni a tartalmakat, amiről nagy eséllyel tudjuk, hogy a legpozitívabb hatást fogja kiváltani a felhasználóban. Itt jön képbe a pszichológia. Nézzük, mik azok az elméletek, amelyek minden projektben alkalmazhatóak!

Gestalt elmélet:
a gestaltpszichológia (azaz alaklélektan) UX tervezésben való alkalmazása elsősorban a tartalom-elhelyezésben kap kiemelkedő szerepet: az emberi észlelés szabályszerűségeit veszi alapul a webdesign területén is, az egész és a részek közötti hierarchia vizsgálata révén. A tervezés során fontos tudnod, hogy a különböző grafikai elemek, színek, szövegdobozok elhelyezése és egymás mellé rendelése miként fog hatni a látogatóra, milyen érzelmeket vált ki, hogyan tehető könnyen fogyaszthatóvá akár egy terjedelmesebb weboldal is. A leggyakrabban használt alapelvei a közelség elve, a hasonlóság elve és a zártság elve.

A teljes cikk itt olvasható!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: Marketing