Ennek a tanulmánykötetnek is beillő 150 oldalas kiadványnak az elkészítése óriási munka lehetett. Rengetegen dolgoztak benne, és ez meglátszik a tartalom gazdagságán és minőségén is.
Olvasás közben válaszokat kerestem a hazai PR-ral kapcsolatos régebbi és újabb kérdéseimre és többségében meg is kaptam őket. Mint például:
- ”Minden PR marketing, de nem minden marketing PR.” Mit kezdjünk ezzel az állítással? Miért szükséges szétválasztani ezt a két területet? Mi lehet a különbség a PR és a marketing feladatai között, és milyen kapcsolatban kell lenniük egymással?
- Mi tartozik egyáltalán a PR alá? Hogyan kapcsolódik a külső és belső kommunikációhoz, a manapság divatos employer brandinghez?
- Ha elő lehet idézni reklámzajt, akkor vajon mi lehet a PR-nak a zaja?
- Sokaknál most, a Covid alatt jöhetett el a (rá)ébredés azzal kapcsolatban, hogy mit is jelent a márka értéke, a reputáció, és melyek a termékmarketing fókuszú kommunikáció határai. A PR kontra marketing, reklám, vagy éppen PPC hirdetés összehasonlítás talán sosem volt még ennyire aktuális kérdés.
- Milyen új feladatokat tehet magáévá a PR? A termékfejlesztéstől az üzleti tanácsadásig, a purpose- és reputációmenedzsmentig, az ügyfélszolgálati felkészítésekig, a céges belső kommunikációig, vagy akár a hírnévmenedzsmentig terjedhetnek ki a PR feladatai. Vagy ezekkel már túllépne a hatáskörén?
- Nyitott kérdés, hogy szükséges-e hierarchiát felállítani a marketing, a reklám és a PR között? Mennyire eltérő ezek sorrendje hosszú- és rövid távon?
- Mi tartozik az eszköztárába? Melyek lehetnek a PR régi, új és újra feltalált eszközei? Fontos azt is tisztázni, milyen hatással van a PR működésére a hagyományos média átalakulása, hogyan tud a PR a közösségi médiában vagy éppen influencerekkel működni? Mert azt ma már remélhetőleg senkinek nem kell elmagyarázni, hogy a PR messze több, mint sajtóközlemények kiküldése, vagy éppen a közösségi médiás kríziskommunikáció.
- Általánosan elfogadott állítást, hogy a PR, a marketinggel szemben nem a rövid távú módszereket kedveli. Kérdésem: Feltud a gyorsulni annyira a PR, hogy a rövidebb távú célokat is megoldja? (Nem feltétlenül csak a kríziskommunikációra gondolok, hiszen az alap protokollokat itt fel lehet előre állítani.)
- Mitől lesz minőségi a PR munkája? Ha már annyira divat az adat: lehet-e a PR munka minőségéhez valamilyen egzakt mércét és/vagy mérőszámot társítani?
- Hogyan lehet, sőt kell(ene) egy cég PR vezetőjének aktívan részt vennie a cég stratégiai tervezésénél? Mely szaktudásokra kell szert tennie egy PR-osnak annak érdekében, hogy részvétele meghatározó legyen? És mik (lehetnek) a cégvezető szempontjai egy PR munkatársnak a stratégiai tervezésbe való bevonásakor?
- Egy jól megírt PR cikknek lehet-e akkora élményszerző, értékadó képessége mit egy jó tanulmánynak, vagy akár egy szépirodalmi írásnak? Egyáltalán kell-e, hogy ilyen hatással rendelkezzen? Kikhez szólnak, kinek az igényét elégíthetik ki a PR közlemények?
- Meddig mehet el egy PR-os szélsőséges irányba a kommunikáció hangnemével a figyelemfelkeltés érdekében?
- Mennyire vagy hogyan veszik át a szponzorált tartalmak a PR közlemények szerepét?
- Az PR klasszikusan az írott médiára koncentrál, de hogyan követi az audiovizuális tartalmak előretörését? A podcastokban láthatóan megtalálta a helyét, de jöhetnek majd a videós közlemények, webináriumok, stúdió jellegű beszélgetések, esetleg a közvetítések?
- Mit jelent a digitalizálódás a „kiszabadult” PR számára?
- Hogyan teheti nélkülözhetetlenné magát egy PR-os a média és a médiafogyasztó számára?
- Mely feladatokat szabad, sőt kell kiszerveznie egy cégnek, és mi az, amit házon belül kell tartani?
- PR jellemzően bizalmi és hosszú távú együttműködés esetén lehet sikeresen. Vajon értik ezt a megrendelők?
- Nem elég a munkát megszerezni. Az ügyfelet meg is kell tudni tartani. Milyen oktatást, továbbképzést lehet érdemes bevezetni? (Például a nem mindig tökéletesen kommunikáló vagy az adott témához, üzleti modellhez hozzáértő, ügyfélkapcsolatokért felelő munkatársaknak.
- Mit kezdjen a PR a generációkkal, hogyan tudja kezelni a merőben eltérő társadalmi és fogyasztói igényeket?
- A marketing és média világában a globálisok erősen hatnak. Hogyan érinti ez a PR szakmát?
- Hogyan tudja a PR szakma kezelni, hogy 2020-ban 48 milliárd forintra esett az árbevétele az előző évi 64 milliárdos rekord után? Mikorra heveri ki a szakma ezt, vagy kiheveri-e egyáltalán?
- Fogalmazzuk meg a PR fejlődésének irányait! Merre vannak a növekedés lehetőségei?
A 150 oldalas PR Trendriport ötletgazdája, alkotói és szerzői a PR szakma és a piac jövőjét keresik. Tudják, hogy lépni kell, és ezzel a kiadvánnyal meg is tették: összetettségével, magas színvonalával és jövőbe tekintő szemléletével ők már biztosan szintet léptek.
Példamutató ez a kezdeményezés, amelynek eredményeként ezt az értékes és informatív anyagot kaptuk. Ez az első lépés a szakma továbbfejlődésének útján.
Kívánom a Trendriport alkotóinak, szerzőinek, az MPRSZ elnökségének és tagjainak, hogy a megkezdett útjukról le ne térjenek, folytassák tovább ugyanezzel a lendülettel, alázattal, szakmájuk és piacuk iránti szeretetükkel!
Tiszta szívemből gratulálok Bánhegyi Zsófinak, Román Balázsnak,
az MPRSZ elnökének, Sztaniszláv Andrásnak, a kiadvány társszerkesztőinek, íróinak, akik ebben az óriási munkában részt vettek: Asztalos Andrea (Sanofi), Árr Mariann (Generali) Balaton Anita (FleishmanHillard Café), Balatoni Zsófia (Uniomedia), Bakos Piroska (MOL) Balog Gábor, Bende Máté (Pro/Lawyer), Bodó Teodóra (Bosch), Bőhm Kornél, Burka Szilvia (Praktiker), Bujáki Zsolt (Porsche Hungaria), Csanak Gabriella (Microsoft), Christodoulou-Pál Beáta (Action Global), Drevenka Edit (Aegon), Dulin Judit (LIDL Magyarország), Dörnyei Otília (Inspira) Farkas Dániel ( Star Network), Ferling József (ferling PR), Galánfi Csaba, Gáspár Bence (OTP), Győri Krisztina (Next9) Hampuk Richárd (Red Lemon), Heiszki László (VMLY&R Budapest), Hornyacsek Zoltán (Continental), Horváth Magyary Nóra (K&H) Janky Gyöngyi (PurposeComm), Iglódi Csaba (Your Way Consulting) Jedlicska Márton ( Wavemaker), Joó Gábor (Posta), Kádár Balázs (Bindermann), Káli György (Humanize Studio), Kincses Péter (Double Decker Communications), Klenovszky János (NRC) Koren Zsolt (Iparművészeti Egyetem), Kozma-Vízkeleti Dániel, Kutas István (Magyar Telekom), Lakatos Zsófia (Emerald PR), Lengyel Krisztina (Unilever) Losonczi Gergely (E.ON), Lukács Rita (MPE) Mamusits Péter (Lounge Communications), Márton Katalin (Praktiker) Mentes Endre (ACG Pro), Mihók Krisztina (Erste Bank) Mikola Gergely (Provident), Mondovics Péter (Mastercard) Nagy Andrea (Positive Adamsky), Németh-Simó Judit (DeepInsight) Pintér Dániel Gergő (BiotechUSA), Polgár Péter (Brightly), Radó András (Wizz Air), Rácz Gabriella (Fővárosi Állat- és Növénykert), Rácz Gábor, Pácsonyi Daniella (Central Médiacsoport), Petrányi-Széll András (PS:PRovocative), R. Kovács Dániel (Front Page Communication) R. Nagy András (Próbakő Kommunikáció), Román Gergely (Decathlon) Sárosi Péter (Public Press), Schuszter Richárd (Google), Szarvas László (Café csoport), Szántó Balázs (Noguchi), Szili Tímea (Futureal/Cordia Group), Szinai Ádám (CIB) Szőke Ágnes (OpenCom), Simon Anna, Simon Krisztián (Marketing & Media), Szabó Béla (Magyar Telekom), Szőke Ágnes (Opencom), Tamásné Bese Nóra (Bethesda Gyermekkórház), Tóth Szilvia (Salt Communications), Törőcsik Mária (PTE), Trunk Tamás Z-generációs szakértő, Márton Szabolcs (Republic Group), Németh-Simkó Judit (DeepInsight), Nyilas Orsolya, Varga Zita Hella (Salt Communications), Varga-Nagy Eszter (Coca-Cola), Vas Dóra (MatrixPR), Várkonyi Beáta (Danone), Zámbó Anna (Republic PR).
A megjelenést a SPAR és tizenegy hazai PR és integrált ügynökség segítette:
az ACG Pro, a DeepInsight, a DOT Media, a Double Decker Communications, a FleishmanHillard Café, a Lounge Communications, a Noguchi Porter Novelli, a Positive Adamsky, a Republic PR, a Salt Communications és az Uniomedia.
Médiaoldalról a Betone Studio, a Digital Hungary, a Hello Biznisz, a Marketing&Média és a Márkamonitor támogatták a kiadvány megjelenését. ( A teljes tanulmány itt tölthető le: KLIKK)
A Digital Hungary-re továbbra is, és mindig számíthattok!
Tisztelettel:
Csermely Ákos
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!