Kihez érdemes fordulnod, ha szövegírás által tömegeket szeretnél elcsábítani? Azokhoz, akiknek ez a legjobban megy: a hollywoodi történetmesélőkhöz.
Elgondolkodtál már valaha ezen? A hollywoodi sikerfilmek ugyanarra a sémára épülnek, mégsem unalmasak a nagyközönség számára. Hiszen ovis kortól a mesélő nagyszülőkig, akikkel zárul a kör: az ember történetmondó lény, aki saját életét, sorsát és világát történetekben értelmezi.
Tündérmeséken növünk fel, faljuk a regényeket, és ha kikapcsolódásra vágyunk, filmeket nézünk. Ezernyi történet. Soha nem unjuk meg őket. Szóval adott a kiindulópont, ami a „kemény eladás” módszereinél és a nyomulásnál sokkal sikeresebbé tehet.
Egészen biztosan te is hallottál már arról, hogy mekkora előnyt jelent egy honlap vagy egy érkezőoldal számára, ha a szövegírás nem terméket erőltet, hanem történetet mesél el.
Ami a hollywoodi filmeket illeti, a recept egyszerű: adott egy felbomlófélben lévő egyensúlyi helyzet, ebből kimozdulunk (konfliktus, balszerencse, halál, lehetetlen feladat stb.), majd szépen visszatérünk az egyensúlyi helyzetbe – egy másik, magasabb szinten, mint ahonnan indultunk.
A Langmár Kommunikáció MESÉL szövegírás modellje
A mi saját, 2012-ben kidolgozott MESÉL modellünk is valami ilyesmire épít. Most csak vázlatszerűen, mert ezt a képletet részletesen a képzéseinken lehet begyakorolni úgy, hogy ne csak érdekes legyen, hanem a gyakorlatban használni is lehessen.
1. Minősítés
Már a címmel is, de még inkább az első bekezdéssel megnevezed, kinek szól a szöveg, és azt is elárulod, miről. Az ideális olvasó megszólításához tehetsz fel kérdést vagy megfogalmazhatsz állítást a problémáról, amit a terméked vagy a szolgáltatásod kezel.
Nem gond, ha egyesek itt rögtön elkattintanak, mert nekik valószínűleg úgysem tudnál eladni. Ez a kopasz ember és a hajkefeárus esete. Sebaj! A lényeg az, hogy akiknél viszont megvan az érzékeny pont, azokat emlékeztesd, mert – hacsak nem gyulladásos fogfájásról van szó – nem gondolnak erre a nap 24 órájában.
2. Együttérzés
Mintha csak a Tiéd lenne a probléma, együttérzel az olvasóddal, közösséget vállalsz vele, és megérted őt. A szövegírás során a problémát piszkáljuk meg, és még véletlenül sem az olvasót hibáztatjuk érte. Bár a jelenlegi, rossz helyzet nem az ő hibája, de a rossz érzéseket, illetve az esetleges veszélyeket minél részletesebben és élénkebben érdemes ecsetelni.
De figyelem! Ez csak akkor tisztességes, ha valóban ott van nálunk a jó minőségű, elérhető megoldás. Különben a dolog amúgy sem működik, mert – minden ellenkező híresztelés ellenére – hosszú távon csak az etikus út járható a marketingben is.
3. Segítség
Ezután a szövegírás eljut arra a pontra, ahol elárulhatod, hogy létezik megoldás az égető problémára, mégpedig az értékesíteni kívánt termék az. Építve az előző lépésben kialakított bizalomra, bemutatod a termék előnyeit. Haladunk a megoldás felé!
4. Érzelmek
Közeledik a sztorink tetőpontja, most ne hagyd veszni a vásárlót! Itt a helyzet javulásához kötődő pozitív képeket és érzéseket kell hangsúlyozni. Ez a rész az 1. pont fordítottja. Szerepe az, hogy ne fájjon az ár, sőt a termék értékéhez képest reálisnak vagy akár (hihetően) alacsonynak tűnjön.
Mivel az ár sohasem önmagában magas vagy alacsony, hanem az áru észlelt értékéhez képest, a pozitív érzések felsorakoztatásával ezt az olvasó által észlelt értéket növeled annyira, hogy akár meg is haladja az árét, és így az árad alacsonynak tűnjön. Egyszerű és ésszerű, ugye?
5. Lezárás
Itt pedig átalakítjuk (konvertáljuk) az olvasót vásárlóvá. Búcsúzóul felhozhatsz egy eddig nem említett, plusz előnyt (a legnagyobbat!), és említheted a garanciát. A jó lezárás rövid, egyszerű, közvetlen és világos. Ha egyébként jámbor és szívélyes természetű vagy, akkor sem kell félned attól, hogy most „parancsolgass”, hiszen előtte már türelmesen kifejtettél mindent, ami a döntéshez szükséges. Hát akkor meg nehogy már ne vegyen semmit, nem igaz?!
...és egy másféle sztorizós szövegírási módszer: a szakértői státuszépítés
Az online marketing legnagyobb értéke a bizalom, hiszen az interneten nem találkoznak szemtől szemben a felek, ezért még fontosabb, hogy meggyőző legyen a bemutatkozásod, mégpedig azáltal, ahogyan pozicionálod magad a szakterületeden.
Ennek érdekében a klasszikus értékesítési szövegek, érkezőoldalak mellett mi már régóta bevezettük az általunk nyújtott szövegírás gyakorlatába a szakértői státuszépítő oldal műfaját. Te is megpróbálkozhatsz azzal, hogy ilyen szakértői-sztorizós szöveget írj magadról, amiből szintén egy mese, történet kerekedik ki. Az Én és a szakterületem című love story.
A következő kérdések mentén haladj, és válaszold meg őket sorban! Ki vagyok én? Mi motivál? Melyek a személyes szakmai tapasztalataim, képesítéseim, kompetenciáim? Hogyan látom a jövőt, mi a küldetésem, amiért a piacon vagyok? Milyen értékeket tartok fontosnak?
Mint látod, ez a sztori is három nagy szakaszt tartalmaz, mint a hollywoodi sikerfilm. Ott van benne a múlt, a jelen és a jövő. A múlt a saját történeted: ki vagy, honnan jöttél, hogyan döntötted el, hogy azt akarod csinálni, amit épp csinálsz? Miért nem lettél inkább „tűzoltó s katona, vadakat terelő juhász”? Beszélj róla! A jelen arról szól, hol tartasz most a munkádban, mi motivál, és melyek az erőforrásaid: egyrészt a szakmai alap, amire építesz, másrészt a sikerek, amikből a munkakedvedet meríted. A jövő a céljaidat tudatosítja: merre tartasz, és – itt egy nagyon lényeges ponthoz érünk – hogyan kapcsolódhat be a megszólított személy ebbe a történetbe. Mert ez a történet valójában az ő története!
Hogyan néz ki ez a mesélős, szakértői státuszépítő szöveg nálunk a gyakorlatban? Legyen most a példánk az, hogy Béla és Juci jól menő biokertészetet működtet! Bemutatkozásuk a honlapon így szól: „Üdvözöljük a Biokert és Biofőzőcske Kft. honlapján! 2010-ben jól fizető multis állásunkat adtuk fel, hogy biogazdák lehessünk. Kezdetben sok nehézséggel kellett megküzdenünk, de mára az egész környéken ismerik a kertünket. Látogatókat fogadunk, gyere Te is!”
Ott van benne a mára unalmasnak számító köszöntés, és kicsit sablonos a lezárás. De azért még így is elég érdekes, igaz? Nos, lehet még sokkal jobb is, ha alkalmazni kezded a mesélős szövegírás fortélyait!
„Az egész egy napsütötte, tavaszi hétvégén kezdődött. Arról beszélgettünk az erkélyen, milyen jó lenne, ha lenne egy kertünk, ahová bármikor kimehetünk, és megnézhetjük, hogyan érik a paradicsom, és mint nő a saláta.
Egy hirtelen ötlettől vezérelve otthagytuk fix állásunkat, multicégnél épülő karrierünket, és földet bérelve gazdálkodni kezdtünk. Szinte egy nap alatt cseréltük le a billentyűzetet kapára. Biozöldségeket termeltünk, földben, napfénnyel. Az első évben nemhogy nyereséget nem termeltünk, de még a befektetéseink sem térültek meg.
Kárpótoltak viszont a vásárlóink visszajelzései. Sokan mondták, hogy nálunk ismerték meg a zöldségek valódi ízét. Az ő elégedettségük töltött fel új erővel, nekik köszönhetjük, hogy mára jövedelmező és egyre híresebb biokertünk van.
Időközben már x év szakmai múltra tekinthetünk vissza, és y Ft összeget költünk évente csak a képzésünkre, amivel z és w diplomáink mellett is folyamatosan lépést tartunk a terület legújabb fejleményeivel. Ennek köszönhetően eljutottunk oda, hogy x+1 városba szállítunk, és saját fejlesztésünk is van: a Mozart-zene alapú paradicsomtermesztő módszer, aminek a hatására még szebbre és mosolygósabbra érik a paradicsom.
Szeretettel várunk a kertünkben! Ha megfigyeled, hogyan pirul a paprika, és hajt újabb leveleket a bazsalikom, sosem fogsz úgy nézni az ételre, mint azelőtt!”
Melyik történet tetszett jobban? Szerinted melyik az igazi értékesítési sztori? Na ugye.
Persze a példa vicces, de van benne néhány olyan elem, ami szépen kiegészíti a mesélést az általunk használt státuszépítéssel (egyéni fejlesztés, ügyfelek száma, oklevelek stb.).
A fentiekben kétféle sztorizós szövegírási módszerről olvastál, amit napi rendszerességgel alkalmazunk a saját gyakorlatunkban. Próbáld ki Te is, és jelezz vissza nekünk, hogy Nálad hogyan működtek!
Langmár Kommunikáció
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!