Reboot Hungary ajánló: Eltörlik a Cookie-t. Hogyan fogok így követni, mérni, eladni?

Reboot Hungary ajánló: Eltörlik a Cookie-t. Hogyan fogok így követni, mérni, eladni?
A 3rd-party cookie-t 2022 első felében eltörlik. Milyen hatásai lesznek a hirdetői, kiadói, mérési és ügynökségi piacra? Hatások, esélyek, érdekek és lehetőségek. A december 10-i Reboot Hungary vitaindító, inspiráló írása következik.

Szerettem volna elolvasni egy, a napokban ajánlott szakmai cikket a Wired weblapján, de figyelmemet folyamatosan elvonta egy, a szemem sarkában megjelenő villódzó “bannerfal”. Egy könyvkiadó könyveit “mozgatta”, természetesen csupa olyat, amiket a napokban már legalább egyszer megnéztem. “Dolgozott” az érdeklődésalapú hirdetés kiszolgálás. Logikus: ingyen olvasok egy cikket, amelybe szerzője szakértelmet, tudást, munkát, időt szánt rá. Semmi sincs ingyen. A figyelemmel fizetni gyakran okozhat figyelemmegosztást. A túl sok figyelemmegosztás pedig zavart, majd elfordulással jár…
(Regisztráció: támogató ittingyenes regisztráció itt. Küldünk visszaigazolást))

Olcsó banner-cunaminak híg lesz a figyelme. Miért hagytuk hogy így legyen? Mindenki a fennmaradásra vagy a növekedésre törekszik. Tán kicsit túlkombinálva az ügyet: egyre több “figyelmet” “kértünk” a tartalomért, egyre sűrűbb lett a “bannereső”, sokkal többször mutattuk ugyanazt, mint amit jó szívvel elviseltek volna a médiafogyasztók. Egyre nagyobb lett a reklámzaj, a figyelemmegosztás, a bannervakság, megérett az igény a reklámblokkolókra és a 3rd-party cookie-k kivezetésére. (A jelenségnek létezik tévés analógiára is.)

A Safari és a Fire Fox után, a Google is bejelentette, hogy 2022 első felében kivezeti a 3rd-party cookie-t, megfosztva ezzel az ehhez kapcsolódó hirdetési megoldásokat.

A 3rd-party cookie kivezetésének több egyértelmű és nem publikus oka van. Elsődlegesek például az olvasók nyugalmának megőrzése, a személyes adatok védelme. De lesz, akinek üzletileg nagyon jól fog jönni ez a döntés. Például a Google-nak, hiszen ami nekünk 3rd party, az nekik a 1st. De lépjünk túl a megváltoztathatatlanon, a tényeken, inkább kezeljük, és találjunk magunknak megoldásokat. Legyen számunkra is egy lehetőség a megváltoztathatatlan.

Ha nem térképezzük fel és helyettesítjük megfelelően a 3rd party kivezetésével járó problémákat, az komoly kihatással és akár bevétel csökkenéssel lesz a címben is szereplő piacokra.

A koránkelőknek piacot, üzletet jelenthet.

De megérett az idő az új hirdetési stratégiák mellett, a régi és új taktikai eszközök újragondolására és használatára.

Pár kérdés:

- Hogyan hat ki a meglévő hirdetési eszközök palettájára?

- A 3rd party cookie helyett az 1st party lesz a hangsúlyos – kiknek van ma Magyarországon igazán jó minőségű, jelentős adatbázisa? A kiadók, a sales house-ok, a programozott piacterek rendelkeznek ilyennel?

- Mi lesz a banner alapú hirdetésekkel?

- Mi lesz az automatikus rendszerekkel?

- Mi lesz a retargetinggel?

- Hogyan érinti az omnichannelt?

- Egyáltalán hogyan fog működni az “érdeklődésalapú” hirdetési rendszerek?

- Hogyan érinti a tartalommarketinget, a nativ marketinget?

- Milyen új azonosítási formák lehetnek? Ma a legtöbb magyar internetes felületen saját bejelentkezést alkalmaznak – látszik már olyan hazai kezdeményezés, ami egységesítené az azonosítást platformokon és felületeken, hogy ezzel jó és nagy mennyiségű adathoz jussanak?

- Vajon az adtech cégek dolgoznak már egy új megoldáson?

- Vajon hogyan hat ki a mérésekre?

- Milyen új mérési megoldások jelentkezhetnek?

- Tudjuk mit tud a Google Privacy Sandbox? Mire lehet ezt majd használni? Kinek lesz hozzáférése az adatokhoz? Bármely hirdetőknek, az ügynökségeknek, a Google partnereknek? Milyen hatása lesz ennek a reklám-ökoszisztémára?

- Miképpen hat majd ez a hazai hagyományos médiára? Elsősorban a kiadókra gondolok, de biztos lesz majd hatása a televíziós piacra és másokra is.

- Mennyire készültek fel a magyar médiavállalatok arra, hogy a médiafogyasztókat sokkal inkább rátereljék a regisztrációra? Lehet ez itthon is a freemium modell irányát jelentő lépés – az adatainkkal fizethetünk az ingyenes tartalomért?

- Kinek kell most az adatbázis-építésben erősítenie? A médiavállalatoknak, az ügynökségnek, a hirdetőknek/kersekedőknek?

- A cookie-nehézségek az online hirdetések átalakulását is hozhatják a sales fókusz helyett ismét a hagyományosabb, brand fókusz felé? Akkor a klikkgyűjtő, akcióra alapuló üzleti modellek ideje véglegesen lejárt?

- Mennyire lehet illuzórikus a hazai reklám, kiadói és sales house cégek részvételével egy közös online adatplatform felépítése? Ez technológiailag, jogilag vagy üzletileg lehet leginkább kihívás?

Sok további igaz és ezért provokatív kérdéssel készülök…

Az adásunkban nem a Google és más globálisok, számunkra gyorsnak tűnő piacformálásával akarunk foglalkozni. Nap mint nap mi tápláltuk Őket, és ezt általánosan el is fogadta a világ. Gyorsnak tűnhet a változás, de csak akkor, ha csupán nézzük az eseményeket és nem aktívan tartjuk kézben saját ügyeinket, bizniszüket. Tehát nem szakma-politizálni szeretnék. Inkább a tényeket kezelni.

Van még idő a felkészülésre, hogy új hirdetési, mérési és egyéb szükséges megoldásokat keressünk. Tényleg rajtunk áll, hogy bajnak vagy lehetőségnek éljük meg e változást.

December 10-i adásunkban megoldásokat keresünk és ajánlunk majd a hirdetőknek, a médiának és az ügynökségeknek.

Tíz pontos feladatok listája: Egy tízpontos javaslatsort szeretnénk készíteni a felkészülésre és az esetleges megoldásokra, Veletek a nézőkkel és az előadókkal.

Résztvevők:
- Sólyom Balázs vitaindító
- Végh Niki ügynökség – Addict Interactive: Ügyfélfelkészítés…
- Nagy Barnabás Barion
Kiss Péter Cherrisk
- Szutor Ferenc adatkezelő zsonglőr – DataMe
Bognár Bálint Central médiacsoport

Ugye, jöttök? Ugye lesznek kérdéseitek? Ugye segítesz összeállítani ezt a 10 pontos listát?
Szeretettel hívlak,
Tisztelettel: 
Csermely Ákos

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Szubjektíven magamról. Szerencsés ember vagyok. Sokszor jött velem szembe szerencse… hál’ istennek sokszor megmutatta magát. Jelet adott. Sokszor elfogadtam, és sajnos volt, hogy nem vettem észre …