Pszichografika, avagy hogyan értsük meg jobban a vásárlóinkat

Pszichografika, avagy hogyan értsük meg jobban a vásárlóinkat
Már mindenki látott már az infografikát, de mi is az a pszichografika?

A marketingesek nyilván jól tudják kik azok az emberek, akik a cégüktől vásárolnak, ismerik a nemüket, életkorukat, lakóhelyüket. Ezek mind nagyon fontos információk, amelyek segítenek kialakítani a cég marketing stratégiáját. Azonban van egy másik tényező is, amely befolyásolja a vásárlói szokásokat, éppen ezért alapvető fontosságú, hogy ezzel is tisztában legyenek.

Ismerni kell, milyen a vásárlók életmódja, mik a napi szokásaik, milyen hobbijuk van vagy, hogy milyen értékek és vélemények mentén szervezik életüket. Ezekre a kérdésekre a válasz a vásárlók pszichografikájában rejlik, és ismerni kell ezeket az információkat, ahhoz, hogy valóban megértsék, hogy ki vásárolja meg azt, amit árulni akarnak.

Gondoljuk végig, melyek is azok az információk, amelyeket tudunk a vásárlóinkról.  A pszichografika ezeket a rendelkezésünkre álló információkat használja arra, hogy segítségével többet értsünk meg vásárlóink életmódjáról, szokásaikról viselkedésükről.

Míg egy demográfiai vizsgálatból azt tudjuk meg, hogy ki az, aki vásárol tőlünk, a pszichografika azt mutatja meg miért teszi ezt. Ha komplex képet kapunk a vásárlónk életmódjáról, az óriási segítséget jelent a marketing stratégia kialakításakor.


A kép forrása:
http://www.parkerassociates.com/Emailers/ParkerAssociates-NewsRelease-SmallIsBeautiful-100128.htm

Milyen egy jó pszichografika? Honnan szerezzünk hozzá adatokat?

Biztosan mindenki találkozott már azzal az érzéssel, hogy egy reklám láttán az fordult meg a fejében, hogy igen, ez az a dolog, amit nekem találtak ki. A vállalat azt a fajta célközönséget próbálta megtalálni, amilyen mi is vagyunk, és látható módon ez sikerült is neki.

Első lépésként vizsgáljuk meg a marketing adatainkat, de nem most ne a számokat nézzük, hanem vizsgáljuk azokat a „milyen” szempontjából.
Milyen típusú ajánlatok vonzották a legtöbb vásárlót?
Milyen blogposztok váltották ki a legtöbb interakciót?
Milyen időintervallumban nyitották ki leggyakrabban az emaileket?

Figyeljünk oda jobban, az értékesítéssel és ügyfélszolgálattal foglakozó munkatársakra.
A legértékesebb információk forrásai lehetnek ők, hiszen nap, mint nap kapcsolatban vannak a vásárlóinkkal. Próbáljunk tőlünk minél több információt szerezni, építsünk ezekből adatbázis, hiszen segítségükkel jól profilozhatóak lesznek a vásárlóink.

A felmérések szintén nagyon jó forrásai lehetnek a pszichografikáknak, de csak akkor, ha pontosan tudjuk azt, hogy mit akarunk kérdezni.

Használjuk a közösségi média nyújtotta lehetőségeket.  Alaposan vizsgáljuk meg fogyasztóink közösségi média profiljait, rengeteg hasznos információt megtudhatunk róluk, mit szeretnek, mit nem szeretnek, mit tartanak fontosnak, mi az, ami kevésbé lényeges számunkra.

Szintén hasznosak lehetnek a fókusz csoportos vizsgáltok, illetve az interjúk. Nyilván nem tudunk minden vásárlónkkal személyes kapcsolatot tartani, de ha egy kis időt és pénzt áldozunk ezekre a vizsgálatokra, rengeteget profitálhatunk belőle a jövőben.

Fontos tehát, hogy ne csak vásárlóink legalapvetőbb adataival, nemükkel, életkorukkal, hanem viselkedésükkel, szokásaikkal is tisztában legyünk. A pszichografika ehhez nyújt segítséget, és ha jól használjuk, akkor az ebből megszerzett tudással, célirányosabban tudjuk a vásárlóinkat megszólítani és ezáltal komoly versenyelőnyre tehetünk szert.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!