
Manapság, amikor a kérdőívet elkezdők közel kétharmada mobilról érkezik, ezt ki kell egészítenünk, és azt kell mondanunk, hogy olyan netes kérdőívet kell szerkesztenünk, ami kis és nagy képernyőn egyaránt kényelmesen kitölthető. A kutatási és módszertani szempontok mellett még inkább figyelmet kell fordítanunk a kitöltési körülményekre, a reszponzív megjelenítési helyzet egyediségére - olvasható az NRC cikkében.
A következő 10 pont segíthet a reszponzív kérdőíved elkészítésében.
1. Csak röviden!
A kitöltők a kérdőívekkel már nem csak az íróasztalnál ülve, a „gép előtt” találkoznak, hanem a legkülönbözőbb szituációkban, legtöbbször az okostelefon kijelzőjén. A buszra várva, két találkozó között vagy az emaileket átfutva a potenciális résztvevők nem fognak belekezdeni egy hosszú kérdőívbe, de egy 15-20 perces kérdezésre még meghívhatod őket.
2. Kezdd egyszerűen!
Ne a kérdőív elejére helyezd a legfontosabb és éppen ezért a valószínűleg legnehezebb kérdéseket. Továbbá ne kezdj nyitott kérdésekkel, és ha teheted, akkor a demográfiai kérdéseket is inkább a kérdőív végére szerkeszd. A kérdőív elejére könnyed, bevezető kérdéseket tegyél. Viszont vigyázz, emiatt ne kerüljenek be felesleges, „töltelékkérdések”, amik csak a kérdőív hosszát növelik.
3. Csökkentsd a szöveget az oldalon!
A kérdés szövegébe vagy afölé ne írj hosszú bevezető, tájékoztató jellegű szöveget. Ellenkező esetben kis képernyőn ez az írás fogja elfoglalni a látható területet, magához a kérdéshez és persze a válaszokhoz le kell majd görgetni. Ha szükséges tájékoztatót, leírást adnod, akkor használj elválasztó oldalt, amin nincs kérdés, hanem csak szöveges, esetleg képi tartalom.
4. Használj köznapi nyelvet!
A kérdéseket úgy fogalmazd meg, mint ha élő szóban beszélnél. Nyugodtan térj el a szokásos kérdésfeltevéstől, mert bár udvarias forma minden kérdést „kérjük” bevezetéssel kezdeni, de akár ez is feleslegesen hosszabbá és körülményesebbé teszi a szövegezést. Az legyen a cél, hogy kérdéseid mindenki által érthetőek, értelmezhetőek legyenek, ami azt is jelenti, hogy kerüld el a túlságosan szakmai megfogalmazást. Use the Human Language!
5. Fogalmazz röviden, tömören!
Online az emberek felületesebben olvasnak, a hosszú szövegek pedig nagyon elrettentőek. Különösen igaz ez kis képernyő esetében, ahol már a valamivel hosszabb szöveg is képes teljesen kitölteni a rendelkezésére álló helyet. Ezért a kérdéseket és a válaszokat igyekezz minél rövidebben és tömörebben, de továbbra is érthetően megfogalmazni. Ez nem könnyű feladat, de érdemes rá időt fordítani. A cikk itt folytatódik!
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!