Mobilon kérdeznél? Mutatjuk, hogy mit kell tenned!

Mobilon kérdeznél? Mutatjuk, hogy mit kell tenned!
Sok szó esett már arról, hogy egy online kérdőív szerkesztése nem merülhet ki annyiban, hogy az offline használt kérdőívet “leprogramozzuk” – az online kérdezés és kitöltés sajátosságait figyelembe véve kifejezetten netes kérdőívet kell készítenünk.

Manapság, amikor a kérdőívet elkezdők közel kétharmada mobilról érkezik, ezt ki kell egészítenünk, és azt kell mondanunk, hogy olyan netes kérdőívet kell szerkesztenünk, ami kis és nagy képernyőn egyaránt kényelmesen kitölthető. A kutatási és módszertani szempontok mellett még inkább figyelmet kell fordítanunk a kitöltési körülményekre, a reszponzív megjelenítési helyzet egyediségére - olvasható az NRC cikkében.

A következő 10 pont segíthet a reszponzív kérdőíved elkészítésében.

1. Csak röviden!

A kitöltők a kérdőívekkel már nem csak az íróasztalnál ülve, a „gép előtt” találkoznak, hanem a legkülönbözőbb szituációkban, legtöbbször az okostelefon kijelzőjén. A buszra várva, két találkozó között vagy az emaileket átfutva a potenciális résztvevők nem fognak belekezdeni egy hosszú kérdőívbe, de egy 15-20 perces kérdezésre még meghívhatod őket.

2. Kezdd egyszerűen!
Ne a kérdőív elejére helyezd a legfontosabb és éppen ezért a valószínűleg legnehezebb kérdéseket. Továbbá ne kezdj nyitott kérdésekkel, és ha teheted, akkor a demográfiai kérdéseket is inkább a kérdőív végére szerkeszd. A kérdőív elejére könnyed, bevezető kérdéseket tegyél. Viszont vigyázz, emiatt ne kerüljenek be felesleges, „töltelékkérdések”, amik csak a kérdőív hosszát növelik.

3. Csökkentsd a szöveget az oldalon!

A kérdés szövegébe vagy afölé ne írj hosszú bevezető, tájékoztató jellegű szöveget. Ellenkező esetben kis képernyőn ez az írás fogja elfoglalni a látható területet, magához a kérdéshez és persze a válaszokhoz le kell majd görgetni. Ha szükséges tájékoztatót, leírást adnod, akkor használj elválasztó oldalt, amin nincs kérdés, hanem csak szöveges, esetleg képi tartalom.

4. Használj köznapi nyelvet!
A kérdéseket úgy fogalmazd meg, mint ha élő szóban beszélnél. Nyugodtan térj el a szokásos kérdésfeltevéstől, mert bár udvarias forma minden kérdést „kérjük” bevezetéssel kezdeni, de akár ez is feleslegesen hosszabbá és körülményesebbé teszi a szövegezést. Az legyen a cél, hogy kérdéseid mindenki által érthetőek, értelmezhetőek legyenek, ami azt is jelenti, hogy kerüld el a túlságosan szakmai megfogalmazást. Use the Human Language!

5. Fogalmazz röviden, tömören!
Online az emberek felületesebben olvasnak, a hosszú szövegek pedig nagyon elrettentőek. Különösen igaz ez kis képernyő esetében, ahol már a valamivel hosszabb szöveg is képes teljesen kitölteni a rendelkezésére álló helyet. Ezért a kérdéseket és a válaszokat igyekezz minél rövidebben és tömörebben, de továbbra is érthetően megfogalmazni. Ez nem könnyű feladat, de érdemes rá időt fordítani. A cikk itt folytatódik!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: NRC