
A magam részéről azt gondolom, hogy digitális evangélistaként nem is lehetne jobb időpontot találni a pozitív szemlélet meghonosítására. Hiszen a legtöbb szektorban végre elérkezett a várva várt digitális transzformáció, és ügyesen használva a rendelkezésre álló eszközöket, ebből marketingesként is csak profitálhatunk.
Mit adott nekünk a vírus – és mi jöhet még?
A COVID-19 vírus kapcsán főleg kis- és középvállalati reakciókkal és megéléssel találkoztam. Ebben a szektorban is az általános emberi reakciók vezérelték a legtöbb lépést, először a tagadás – többen nem akartak tudomást venni egy ideig a változásról –, aztán a düh és pánik jött – amikor teljes leállást fontolgattak, fizetéseket és költségeket csökkentettek vagy marketing büdzséket fagyasztottak be –, majd a kialakult helyzet lassan elfogadottá vált. A legtöbben ebben a szakaszban vagyunk éppen, és több ügyfelemmel/partneremmel keressük a költséghatékony és kreatív megoldásokat, hogy fenn tudjon maradni az üzletük. Van, akinél ez sikeresebb: webshop eladás duplázások, sőt triplázások zajlanak hónapról hónapra, van, akinél sajnos kevésbé: leállások vannak, és fontolgatják az elbocsátásokat is. Összességében talán világszinten is elmondható: egyes vállalatok csökkentik a marketingköltéseket – egyes esetekben akár a marketingcsapat elbocsátásával, míg mások agilisabbak, és újszerű megoldásokat kínálnak a célcsoportjuknak.
Ha életben akarjuk tartani az üzletünket, akkor nem maradhatunk sokáig tétlenek. Mint vállalkozástulajdonos, megértem, hogy sok vállalkozó miért akarná teljes mértékben csökkenteni a marketing tevékenységét. Konzervatívnak lenni egy ilyen helyzetben biztonságos választásnak tűnik, lévén, hogy nem tudni meddig tart még a válság. De a pénzügyi felelősséget egyensúlyban kell tartanunk azzal, hogy a fogyasztókat folyamatosan tájékoztassuk és elkötelezzük, akkor is, amikor a dolgok nehezebbre fordulnak. A hosszú távú megtérülést vizsgáló kutatások azt mutatják, hogy a gazdasági bizonytalanság során a helyes megközelítés a marketingköltségeinek növelése – nem csökkentése. Hiszen az utolsó dolog, amit akarunk, hogy lemaradjunk a versenytársaktól, amikor a gazdaság újra beindul.
Az Amerikai Reklámügynökségek Szövetsége által a közelmúltban készített tanulmány megállapította, hogy a fogyasztók 43 százaléka megnyugtatónak találja, ha hall a márkákról. Ezen túlmenően 56 százalék azt nyilatkozta, hogy fontos számára megismerni, hogyan segítik a márkák a közösségüket a világjárvány idején. Csak 15 százalék mondta azt, hogy inkább nem akar hallani a cégekről. Ennek ellenére a marketing ezekben az időkben érzékenyen kell, hogy reagáljon az emberek életében zajló eseményekre, valamint elengedhetetlen a rugalmasság, hogy lépést tarthassunk a gyors változásokkal.
Mesélj releváns, hiteles történeteket – és adj, adj, adj
A legfontosabb kérdés, amelyet vállalkozóként fel kell tennünk magunknak: „mit tehetek, hogy segítsek?”
A Jägermeister például egy virtuális rendezvényt szervezett, amelynek az volt a célja, hogy pénzt gyűjtsenek a New York-i étteremtulajdonosok számára. Számos szoftvercég hasonló döntése után a Nike átmenetileg megszüntette alkalmazásának előfizetési díját, hogy segítse az embereket a karanténban maradásuk során. Ezek a megmozdulások túlmutatnak egy átlagos marketingkampányon, és bár lehet, hogy nem növelik azonnal az eladásokat, de jó érzést teremtenek és elősegítik a célcsoport hosszú távú elköteleződését. Visszaadni a közösségnek, ha megtehetjük, a legjobb döntés.
Készülj fel minden eshetőségre – és mérj, mérj, mérj
Függetlenül attól, hogy meddig tart majd ez a válság, a COVID-19 örökre megváltoztatja a fogyasztói környezetet. Miután valamelyest rendeződik majd a piac, a márkák nem térhetnek vissza a régi tervekhez és működési modellekhez. A Perszónáknak, az üzeneteknek, a költéseknek és akár a termékstratégiának is jelentősen változnia kell a COVID-19 utáni világban. A hat héttel ezelőtt mért adatok – nem is beszélve a hat hónappal ezelőttiekről – mára elavultnak számítanak. A Gartner tanácsadó cég nemrégiben megjelent tanácsai szerint a marketingeseknek proaktívan érdemes figyelnie az ügyfelek viselkedését és vásárlási igényeit a válság alatt is.
Ökölszabályok, amik igazak lehetnek az elkövetkező időszak fogyasztói viselkedésére és ezzel együtt a pozitívumok, amiket észrevehetünk ezen változások által:
1. A megnövekedett otthoni munkavégzés miatt az emberek otthon, és ezzel online töltött ideje arányosan megugrott. Ennek eredménye, hogy a CPM (azaz a milliós megjelenésre jutó költség) csökken a licit-alapú rendszerekben (pl. Google, Facebook), és mivel több cég költ kevesebbet, így még kedvezőbben fogunk tudni hirdetni. Nem érdemes tehát leállni!
2. A folyamatos gazdasági visszaesés miatt a fogyasztók viselkedése valószínűleg drasztikusan változni fog. Nagyobb arányban lesznek olyanok, akik a jövedelem kiesése miatt kevesebb kiadással terveznek majd. Marketingesként még fontosabb a célcsoport folyamatos lekövetése és adott esetben új szegmensek célba vétele, ugyanis üzleti szempontból nem megengedhető stratégia hosszú távon a leállás/kivárás.
3. Mivel a fizikai események (mint konferenciák, sportesemények és más nagyszabású összejövetelek) egy ideig még limitáltan lesznek elérhetőek, ezenkívül, mivel a fogyasztók kevésbé valószínű, hogy bevásárlóközpontokba, mozikba és más nyilvános szórakozóhelyekre látogassanak: végre eljön a majdnem teljes digitalizáció kora. Online megmozdulások és események már most is szép számmal vannak, de beindulhat végre a várva várt VR és AR megoldások burjánzása.
4. Egyes szektorokban, ahol a logisztika szállításhoz kötött, lassulás várható. A jelenlegi termékkészlet és a jövőbeli termelési következmények megértése fontos szerepet játszik a marketingkampányok tervezésében az elkövetkező néhány hónapban. Érdemes ehhez, és mindenhez is online szoftvereket és Martech eszközöket használni, hogy hatékonyabb legyen kommunikációnk és személyre szabottabb a reakciónk.
Összességében tehát elmondható, hogy az odafigyelés, az együttműködés, a támogatás és a friss adatok soha nem voltak fontosabbak, mint most. A jelen időszak megmutatta, hogy nem érdemes csupán az ösztöneinkre hagyatkozni, igen is érdemes minél több rendszert és technológiát bevonni, hogy hatékonyabban és sikeresebben működhessünk. De egyértelműen nem az eltávolodás a cél: most talán még fontosabb az empátia és a megértés, mint valaha. Így, ha az elmúlt hónapban nem hívtad fel ügyfeleidet, vagy partnereidet, akkor annak most jött el az ideje.
Fontos felismerni a COVID-19 körüli bizonytalanságokat és félelmeket, de az is fontos, hogy ne hagyjuk, hogy a válság megbénítson és megállítson minket. Ha más nem, itt vagyunk egymásnak, hogy támogatást adjunk! Keress engem is bizalommal, ha digitálismarketing területen lenne szükséged támogatásra!
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!