Milyen lenne Google és Facebook nélkül az élet? Mire mennénk nélkülük?

Milyen lenne Google és Facebook nélkül az élet? Mire mennénk nélkülük?
Te nevetnél vagy sírnál, ha Magyarországon is azt kellene várni, mint Ausztráliában, hogy a világ legnagyobb online hirdetési bevételeket kezelő cégei mennek vagy maradnak. Ma még elképzelhetetlen? Lehet holnap is, de ha te nem lépsz időben, a konkurenciát fog. A február 18-án megrendezésre kerülő Reboot Hungary gondolatébresztő.

Ausztráliában a tervezett szabályozás a Google és a Facebook bevételeinek egy részét megosztaná a kiadóvállalatokkal. Ennek kapcsán a két techóiriás az ország elhagyásával fenyeget. Nem példa nélküli, hogy techvállalatok az adózási vagy egyéb közterhek miatt elhagynak országokat – elég csak arra gondolnunk, hogy Magyarországon sem működik már az Uber. (Reboot Hungary, február 18. 15:00-16:00. Ingyenes regisztráció itt.)

A Google és a Facebook azonban más: ezek mára digitális közművé váltak, a magyarok többsége is minden nap használja ezt, a 7 millió internetező közül keresve is alig találni olyat, aki egyik cég szolgáltatásait sem veszi igénybe. De olyan magyar vállalatot sem nagyon találni, amelyik ne hirdetne a két techcégnél.

Hiába tűnik sci-fi-nek, egyáltalán nem példa nélküli, hogy még ezek a cégek is kivonulnak egy-egy piacról. Nem kisebb piacot adott fel 2010-ben a Google, mint Kína – persze tudjuk, hogy azért nagyon vissza is mennének. A Facebook egyelőre nem vonult ki országokból – inkább őket tiltják több helyen. De milyen hatása lenne a reklámpiacra, ha a magyar piacról vonulna ki a két vezető online piactér?

Magyarországon 2020-ban a Magyar Reklámszövetség előrejelzése és becslése szerint a 2019-es 245 milliárd forintról a koronavírus járvány hatására 189 milliárd forintra csökkenhet a reklámköltés. Ennek 45%-az online költés volt 2019-ben. Ennek nagyobb részét, 59,2 milliárd forintot a globális szereplőknél költöttek el a hirdetők, 45,5 milliárd volt a hazai online médiumoknál elköltött összeg az IAB Adex 2019 adatai szerint.

Amíg a hazai hirdetési kiadások ha kevésbé is csökkenek, mint még tavasszal az várható volt, a Google-t nem érintette ennyire a válság. Bár 2020 Q2-ben története során először csökkentek a hirdetési bevételek, a Q3 már a 2019-es évhez képest is növekedést jelentett. Így borítékolhatóan itthon is újabb rekordot könyvelhetnek majd el globális szereplők az elmúlt évtizedben eleve rendre évi 2-3 százalékponttal növekvő részesedésükben.

Tehát minden várakozás szerint 2020-ban a hazai reklámköltések már közel negyede a Google és a Facebook-nál került elköltésre.

Ebből is látható, hogy ezek lettek mára a hazai reklámpiac legfontosabb szereplői, így biztosan a feje tetejére állna a hazai reklámpiac nélkülük. De ki örülne ennek, és ki járna rosszul?

1. Hol hirdetnének a magyar kkv-k, akik a sarki boltjukat vagy webáruházukat szinte kizárólag a két globális cég segítségével kommunikálnak?

2. A multinacionális nagyvállalatok egyre inkább regionálisan központosított marketing és reklám rendszerei hogyan kezelnék, ha egy országban nem érhető el a legkönnyebben automatizálható és digitalizálható online reklámfelület? Jobban nyitnának így a helyi programozott piacterek felé?

3. Képesek lennének a magyar kiadók és online cégek a kkv-k felé nyitni? Tudnának olyan könnyen használható megoldásokat adni, mint a két globális?

4. Nyakunkon a datakizma – a felhasználói adatokat egyre nehezebb gyűjteni és használni. Ha nem ad elég adatot a Google és a Facebook a célzáshoz, ki pótolná őket? A kiadók, médiatulajdonosok, vagy a hirdetők?

5. Mit jelenthetne a globálisok kiesése a reklámügynökségek életében? Hogyan lehetne a megfelelő adatokat biztosítani az online kampányokról?

6. Mi lenne az influencerekkel? Közösségi média nélkül egy csapásra vége lenne az online véleményvezérek fontosságának?

7. A híreket ki juttatná el az olvasókhoz? A startlap, a hírstart és a hasonló hírgenerátor oldalak átvehetnék a közösségi média szerepét? Hirdetnének a cégek náluk is?

8. Az online hirdetés árazása hogyan alakulna át? A CPM-ben a Google olcsóbb, de azért nem sokkal… Ha kiesne a két legnagyobb szereplő, akkor változnának az árak? Hiszen így is bőven maradna szereplő… Az inventory viszont elég lenne egyáltalán?

9. A online videó hirdetések piacát nehéz követni, de ez messze túlnyomóan a YouTube-ról szól… Nélkülük egyáltalán lenne elég online felület? És hogyan reagálnának a fogyasztók? Az Indavideo és Videa lenne a magyarok választása, vagy a tévék online felületei, az OTT felé nyitnának? Esetleg új szereplők belépését segítené?

10. A Google legfontosabb ereje a keresésben rejlik – Ausztráliban a Bing már be is jelentkezett, és angolul a Microsoft keresőjén kívül is sok alternatíva elérhető. Csehországban a Sheznam.cz a mai napig erős, de magyarul ma már jól használható keresőszolgáltatás nincs is… Kinek lehet ennek alternatívája? Lenne egyáltalán olyan cég/szolgáltatás amely bevetésre kész, ha eltűnik a magyarok szinte egyeduralkodó keresője?

11. Mit jelenthet ez a digitalizáció számára? Hiszen számos szolgáltatást pl. a Google és a Facebook bejelentkezési funkciójával használnak magyar cégek ügyfelei is, sok vállalat Messengeren tartja a kapcsolatot az ügyfelekkel. Van nekik alternatívájuk, készülnek ezek a cégek arra, hogy mi van, ha a globálisok elmennek, vagy egy-egy szolgáltatásuk kivezetik?

12. Mit jelenthet a magyar tech-cégeknek a globálisok hiánya? A kínai Baidu sok szempontból túltett a Google-ön, de Oroszországban a kitiltás helyett a versenyszabályok szigorítása (pl. kötelezően a helyi Yandex és a Google közötti választási lehetőség okostelefonokon) is segített egy helyi tech-iparág felemelkedésében. Ez egy 10 milliós piacon is működhet?

13. A saját média lehet megoldás a nem várt helyzetekre is? Vagy ki tud forgalmat terelni ezekre az oldalakra, ha a két legfontosabb és legkönnyebben vásárolható online hirdetési platform eltűnik?

14. A hirdetési csalásokra (adfraud) milyen hatása lehetne a globálisok hiányára? A hazai szereplőknél nem lenne jobban kivédhető a globálisok nehezebben ellenőrizhető rendszereihez képest a visszaélés?

15. Ha nem lenne Google Ads bevétel, mi lenne a long tail tartalmakkal? Fenn tudnák ezek ilyen bevételek nélkül tartani magukat? Vagy ez ismét a profi tartalomkészítőket hozná helyzetbe? A videós tartalmaknál ismét a médiacégek lennének a királyok, vagy a fogyasztói elvárások megteremtenék a magánfelhasználók, influencerek monetizálásának útját más videócsatornákon is?
(Reboot Hungary, február 18. 15:00-16:00. Ingyenes regisztráció itt.)

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Vállalt rádiós műsorvezetést is, több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.