Milliókba kerülhetnek a sztereotípiák - a férfi célcsoport egyre komolyabb vásárlóerőt jelent. Vendégszerzőnk írása

Milliókba kerülhetnek a sztereotípiák - a férfi célcsoport egyre komolyabb vásárlóerőt jelent. Vendégszerzőnk írása
A férfi vásárlói szokások átalakulása nem kérdés, hanem a versenyelőny egyik kulcsa - mutat rá az egyik legfrissebb felmérés.

Mi kell a nőnek? Míg a nőket megcélzó marketingről számos kutatás, könyv és film készült az elmúlt évtizedekben, a férfi fogyasztói szokások vizsgálatának kérdése még csak az elmúlt években merült fel, holott időmérleg vizsgálatok alapján ki lehet jelenteni, hogy a férfiak tevékenységszerkezete az utóbbi évtizedekben jelentősen átalakult, a vásárlásra szánt időben pedig szignifikáns növekedés figyelhető meg.

Mi kell tehát a férfinak?

Annak ellenére, hogy egyre több adat és publikáció érhető el a férfi vásárlói szokásokkal kapcsolatban, még mindig számos ismeretlen tényező van a vásárlási motivációkkal, preferenciákkal, jellemző vásárlási helyszínekkel és az általános üzletválasztási szempontokkal kapcsolatban, holott a férfi vásárlói szokások átalakulása nem kérdés, hanem a versenyelőny egyik kulcsa - mutat rá az egyik legfrissebb felmérés.

Az Igényesférfi.hu online magazin a Reacty Digital piackutató céggel együttműködve a felnőtt magyar lakosság körében, több mint 1000 fő részvételével végzett reprezentatív kutatás során arra a kérdésre kereste a választ, hogy vajon mennyire állják meg helyüket 2021-ben az évtizedes sztereotípiák a nagybevásárlás, az egészséghez való hozzáállás, illetve a megjelenés tekintetében.

A magyar férfiak 89 százaléka aktívan részt vesz a nagybevásárlásokban

Az előzetes hipotézist és évszázados sztereotípiát, miszerint a nagybevásárlást inkább a nők végzik, csak részben igazolta a kutatás, hiszen 100-ból mindössze 7 nő nem vesz részt ebben rendszeresen. Érdekes azonban, hogy a nagybevásárlást a háztartás tagjai valószínűleg inkább együtt teszik, hiszen saját bevallása szerint a férfiak 89%-a is rendszeresen részt vesz benne. Ha ehhez az adathoz hozzávesszük az “általában részt veszek” válaszokat, akkor mind a férfiak, mind a nők esetében a párkapcsolattal egyidejűleg a bevásárlás is a társas kapcsolat részévé válik, hiszen az élettársi kapcsolatban élők, illetve a házasok legalább 94%-a intézi együtt a nagybevásárlást heti rendszerességgel.

„Ebből a kutatásból is jól látszik, hogy a cégek akkor járnak el helyesen, ha nem sztereotípiák alapján, hanem adatvezérelt módon, a friss trendeket kutatva hoznak meg fontos döntéseket. A kutatás alapján jól látszik, hogy ma már a férfiakkal is számolni kell a bevásárlások kapcsán” - fogalmaz Pintér Róbert, a Reacty Digital üzletfejlesztési igazgatója.

Az eredmény több szempontból is jelentős üzleti értékkel bír, ugyanis a közös döntésben megjelenik egy új aspektus, ami megkerülhetetlen marketingkommunikációs szempontból: a kutatás alátámasztotta, hogy általánosságban elmondható, a férfiak inkább döntenek a minőség, semmint az ár alapján. Különösen igaz ez a legfiatalabb korosztály tagjaira, illetve a legmagasabb jövedelemmel rendelkezőkre. Ráadásul a férfiak többet és alaposabban tájékozódnak egy-egy választás előtt, mint a női vásárlók többsége. Emellett megdőlni látszik az a társadalmi berögződés is, hogy a férfiak számára a vásárlás csak egy szükséges rossz, amitől minél előbb szeretnének megszabadulni.

“Az Auchan Korzó 10 országban van jelen, így jól látjuk a trendeket, Nyugat-Európában például ez már egyáltalán nem kérdés. Teljesen természetes, hogy a férfiak is ugyanúgy vásárolnak és önállóan döntenek, mint a nők. Ma már nem működnek a sztereotípiák még az olyan, klasszikusan nőies feladatként és célcsoportként aposztrofált tevékenységnél sem, mint a nagybevásárlás” - fogalmaz Fonay Gergely, a magyarországi Auchan Korzókat is üzemeltető Nhood ingatlanfejlesztő vállalatcsoport marketing igazgatója.

“Azt is látjuk, hogy a férfi vásárlók döntési mechanizmusa jelentősen különbözik a női vásárlóktól, ami sok esetben jóval komolyabb vásárlóerőt is jelent. Érdekes viszont, hogy nem az elkölthető budget, sokkal inkább az attitűd miatt. Ez a folyamat már a pandémia előtt elindult, az elmúlt év pedig csak felgyorsította a változást. Számokban is látjuk a covid hatását a vásárlói kosárra és habár jelenleg a nagybevásárlás jelenti a nagybetűs családi programot, már jóval a pandémia begyűrűzése előtt hangsúlyt fektettünk a férfi célcsoport megszólítására is, ehhez a stratégiához igazodva gondoltuk újra az Auchan Korzó arculatát, eszerint választottunk tudatosan nagyköveteket (Lékai-Kiss Ramóna és Stohl András - a szerk.), az üzenet erősítésére pedig olyan kommunikációs platformot, mint például az Igényesférfi.hu online magazin” - teszi hozzá a szakember.

A férfi nem egészséges akar lenni, hanem erős

A felmérésben részt vevő férfiak több mint fele (58%) saját bevallása szerint egészségesen vagy nagyon egészségesen él, ez különösen jellemző a 18 és 29 év közötti egyedülálló férfiakra (82%). A prevenció jellemzően a felsőfokú végzettségűek, illetve az átlagosnál magasabb jövedelműek számára bír kiemelt jelentőséggel. Az egészséges életmód fontossága némileg csökken a férfiak 30 éves életkora után, valószínűleg átalakulnak az igények. De mi történik 30 után?

A 30 éves életkor komoly évforduló, ami sok szempontból jelenthet jelentős változást egy férfi életében. 30 után válnak a legtöbben éretté mind a szakmai életút, karrier szempontjából, mind a magánélet területén, a családalapítást illetően. Mit jelent ez üzleti szempontból? 30 éves életkortól a sikert hajszoljuk, 40 után azonban már az egészség után futunk, így minden olyan terméknek és “lunch-break” típusú szolgáltatásnak nyert ügye van, amely gyors, hatékony és megbízható megoldást kínál ennek az erőnek a megőrzésére.

“Az Auchan Korzó széles kínálatán keresztül rálátunk többek között arra is, hogyan alakul a vásárlók nemek szerinti eloszlása a tematizált üzletekben. Egészségmegőrzés, szépségápolás, drogériák - a dinamikus növekedésen kívül szembetűnő a férfi vásárlóerőben rejlő, itthon még kiaknázatlan potenciál is. A férfiak döntése mögött egyértelműen a minőség dominál, sokkal kevésbé hajlanak az akciókra, mint például a hölgyek. Kommunikációs szempontból egyúttal ez azt is jelenti, hogy nehezebb megfogni a férfi vásárlót legyen szó műszaki cikkről, vitaminról vagy éppen kozmetikumról. Ha viszont egy termék jó, akkor akár kétszeres árat is hajlandóak fizetni. Ehhez a tudatos, elkötelezett és erősen minőség fókuszú attitűdhöz viszont alkalmazkodnia kell a kommunikációs stratégiának, az üzenetnek és a platformoknak is. Míg 10-15 évvel ezelőtt még ciki volt férfiként drogériában például arckrémet vásárolni, addig ma a férfiak többsége tájékozódik, tudja, hogy mit akar és igénye van arra, hogy egyedül megoldja a vásárlást is. Meg kell természetesen különböztetni a nagyvárosi férfit, mint vásárlói perszónát, a férfiak shoppingban és vásárlói döntésekben megnőtt szerepe viszont elvitathatlan és a piacot is minőségre sarkallja” - fogalmaz Fonay Gergely.

“Havonta 300 ezer egyedi felhasználót érünk el, ami felelősség, nem tehetjük meg, hogy nem foglalkozunk olyan kérdésekkel, amelyek lehetőséget kínálnak az aktívabb, egészségesebb vagy adott esetben hosszabb élethez. A minőség kívül-belül mottó arra utal, hogy egyaránt tudunk minőségi tartalmat nyújtani a Tesla legújabb fejlesztéséről, a gasztronómia izgalmas világáról, az integrált szemléletű ismeretterjesztésről, vagy éppen a szűrővizsgálatok fontosságáról is. Törekvésünket visszaigazolják olvasóink és persze a hirdetőink is, hiszen ők maguk is magas minőséget képviselnek, s fontos számukra, hogy prémium környezetben, brand safety tartalom és alacsony reklámzaj mellett jelenhessenek meg” - veszi át a szót Szilágyi Szabolcs, az Igényesférfi.hu online magazin értékesítési és üzletfejlesztési vezetője.

A férfi nem szép akar lenni, hanem fiatalos

Az egészség megőrzése mellett a 30. életév betöltése után egy másik kérdés is egyre gyakrabban merül fel a férfi fogyasztók körében: miként őrizhető meg a fiatalos megjelenés? A modern férfi ugyanis nem szép akar lenni, hanem fiatalos. A legtöbb esetben a férfiak azt a látszatot akarják kelteni, hogy hiába dolgoznak rengeteget, ők még fiatalok, bírják a strapát, és még sokáig akarnak a szakmában aktívan jelen lenni. A fiatalos megjelenés ma már státuszszimbólum, különösen olyan területeken számít ez igazán, ahol kiemelt szereppel bírnak a perszonális kapcsolatok. A magabiztosabb, határozottabb fellépés pedig közvetetten ugyan, de hozzájárul a munkahelyi sikerekhez is.

“Az elmúlt évtizedben a férfi szépségápolás, mint trend hatalmas változáson ment keresztül, ami néhány év késéssel, de Magyarországra is megérkezett. Ahogyan a hozzáállás, úgy az elfogadás is sokat változott, a kettő együtt pedig egyre nagyobb teret enged a különböző, kifejezetten férfiak számára dedikált esztétikai szolgáltatások számára is” - magyarázza Halmai Zsófia, az Igényesférfi.hu online magazin alapítója.

“Szakmai oldalról megközelítve a kérdést éppen úgy az A-B státuszba esik a „csak” négymilliós, mint a tízmilliós autót vezető férfi. De ha valaki három hetente elmegy egy barber shopba hétezer forintért hajat és szakállat vágatni – ami egy komolyabb tétel – akkor az azt jelenti, hogy ő a külcsínt és a belbecset együtt értelmezi, számára ez egy szempont. Tehát a státuszt inkább mint látásmódot értelmezem. Nem maga a költés a lényeges, hanem hogy valaki mire és hogyan költ” - teszi hozzá Szilágyi Szabolcs.

“Az Igényesférfi.hu online magazin 8 évvel ezelőtt, még a magyarországi barber-boom előtt indult. Ismertem a hazai piacot, illetve ennek hiányosságait és láttam azt is, hogy hogyan alakul ez a szegmens külföldön. Azóta sokat változott a hozzáállás, a keresleti és a kínálati oldal is, a kutatás eredményei pedig ismét visszaigazolták a magazin indulásakor megfogalmazott víziót” - mondta el Halmai Zsófia. “Az induláskor három dologban voltam biztos, ez azóta sem változott: minőségi és unikális tartalmat szeretnék létrehozni digitális platformon. Adott volt, hogy a férfi lifestyle tematika irányába induljunk el, minden egyéb organikusan és a piaci változásokat követve alakult. Az IF ma egy inspiráló, iránymutató, intellektuális online férfimagazin, a modern férfi kulturális szimbóluma, az életmód, egészség, megjelenés pilléreire épülő tematika pedig a mai napig egyedi a magyar piacon” - teszi hozzá.

A Reacty Digital felmérése 1000 fő megkérdezésével 2021. január 28. és február 5. között zajlott, a minta reprezentatív a 18-79 éves magyarországi lakosokra nem, kor, iskolai végzettség és lakóhely régiója szerint.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Halmai Zsófia

Digitális marketing szakember, az Igényesférfi.hu online magazin alapítója és az IF-Group Kft. ügyvezető-tulajdonosa. ″Minőség kívül-belül - erre a vezérgondolatra építve alapítottam 2013-ban az …



Kapcsolódó előadó: Halmai Zsófia