Amikor a világsajtó felkapta, hogy a Facebook a közösségi oldal látogatóinak érzelmeit próbálta befolyásolni a nekik megjelenő bejegyzésekkel, majd ennek hatásait elemezte, számtalan helyen heves felháborodás tört ki.
Szeretnénk vagy sem, naponta akár több száz alkalommal vagyunk részesei ezeknek a felméréseknek az interneten barangolva, melyek nagy valószínűséggel semmilyen veszélyt vagy bosszúságot nem jelenthetnek számunkra.
A szakmai körökben A/B tesztnek nevezett eljárás lényege, hogy a nagy felhasználóbázissal rendelkező vállalatok, egy bizonyos, véletlenszerűen kiválasztott csoport számára apró változtatásokat tesznek, majd ezeknek az apró módosításnak a hatásait vizsgálják. „Nézze meg a Google-t, Amazon-t, eBay-t, Airbnb-t, Facebook-ot - ezek a vállalatok mind több száz kísérletet végeznek, ráadásul az internet forgalmának jelentős részét adják” - nyilatkozta Sinan Aral az MIT professzora.
Ha legközelebb egy oldalt megnyitva egy bizonyos hirdetést lát, vagy belépve a Gmail-be egy új funkciót talál, akkor jó esélye van annak, hogy ön is épp egy ilyen teszt részese. Ron Kohavi, a Microsoft elemző és kísérleti csapatának vezetője, egy konferencián beszélt róla, hogy minden egyes alkalommal, amikor valaki a cég Bing keresőjét használja, körülbelül 300 teszten vesz részt egyszerre. Azok az információk, melyeket ezekkel a kísérletekkel nyernek a mérnökök és tervezők, akár több millió dollárnyi reklámbevételt is jelenthetnek a cégnek.
Abban az esetben ha zavar minket, hogy rajtunk kísérleteznek az internetes vállalatok, akkor nem vagyok könnyű helyzetben, ugyanis sajnos egyelőre nem igazán tudunk cselekedni ellene. A legjobb, amit tehetünk, hogy reménykedünk, hogy nemcsak a reklámok tökéletesítésére használják fel a nyert adatokat, hanem a termékek fejlesztésére is, melyből végső soron mi is profitálni fogunk.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!