Kihívások a PR-ben: mi a PR ma, 2020 felé közeledve?

Kihívások a PR-ben: mi a PR ma, 2020 felé közeledve?
A PR-t az utóbbi években sokszor, sokan leírták, vizionálták a háttérbe szorulását – pedig az energiamegmaradás törvénye nyomán, a PR „nem vész el, csak átalakul”.

Még ennyi idő után is időszerű a kérdés, hogy mi is a PR valójában. Nem kitérve a rengeteg definícióra, ami az évek során született, annyit mindenképpen fontos megjegyezni, hogy idén szeptemberben az IPRA elnökség új definíciót fogadott el: „A public relations egy döntéshozatalon alapuló vezetői gyakorlat, amelynek célja a szervezetek és közönségük közti kapcsolatépítés és az érdeklődés felkeltése, megbízható és etikus kommunikációs eszközökkel közvetített információk által”.

Ez OK, de mégis akkor mit jelent ma a PR? Amikor valaki megkérdez egy PR-est, hogy pontosan mivel foglalkozik, mit csinál, hogy szoktuk magyarázni, hogy érthető és kézzelfogható legyen? Valljuk be, nem egyszerű… Mik is hangzanak el ilyenkor? „Sajtóközleményeket írok”, „sajtótájékoztatókat szervezek”, „vannak ügyfeleink, akiket népszerűsítünk különböző kommunikációs felületeken” stb. És valahol mindegyik igaz is.

Viszont tény, hogy 10 éve egy ilyen kérdésre még könnyebben tudtunk válaszolni, és mindenki számára tisztább is volt, hogy mit takar ez a két betű. Akkor a sajtótájékoztató és a közlemény volt a fix eszköz, az emberek fejében pedig minden más reklámnak számított, a ma is teljesen egyértelmű magazinban történő hirdetéstől kezdve a terméket/cégvezetőt bemutató videóig, ami már homályosabb kategória, és nem húzható rá automatikusan a reklám. De hol volt még akkor a Faceboook, hol beszéltünk még content marketingről, és ide felsorolhatnánk még rengeteg új felületet.

Ma pedig, ha abból indulunk ki, hogy a PR gyakorlatilag az adott cég vagy szervezet, tehát a kibocsátó, és az adott vásárló/szervezet, tehát a befogadó közötti eredményes “earned” kommunikáció, akkor tudjuk, hogy ennek mindig is lesz létjogosultsága. Annyi történt, hogy a korábban klasszikus közlemény-sajtótájékoztató kombó számos új eszközzel bővült. A Facebook őrület, majd a content marketing iránti lelkesedés, vagy éppen most az influenszerek előretörése nem feltétlenül különálló objektumok, hanem mind-mind integrálódhatnak egy PR akcióba. Így lehet egy Facebook vállalati oldal vagy egy díjátadó is a PR része, és igen, egy tik-tok oldal is, de említhetjük még az online kommunikáció több eszközét is. Vagyis, hiába jönnek új kommunikációs megoldások, ezek jó része nem a PR helyett fog működni, hanem annak eszköztárában is helyet kaphat.

A PR tehát nemhogy háttérbe szorul, hanem folyamatosan bővül, egyre kreatívabb módon lehet használni, és így megválaszolva a kérdést, hogy mi ma a PR, gyakorlatilag számos kommunikációs eszköz integrálása a megfelelő módon. De ez fordítva is így van. Egy online marketing vezérelte kampány mögött állhat tartalmas tartalommarketing vagy akár PR is. Egy social media akció kifuthat PR kampányba, vagy egyetlen óriásplakát is funkcionálhat PR-ként.

Azaz a PR nem szorul vissza, sőt…

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bender Krisztina

Bender Krisztina az ArvaliCom PR és operatív vezetője. A Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskolán szerzett idegenforgalmi-közgazdász, majd a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen …


Címkék: Marketing, influencer, PR