Mennyire márkafüggők a magyarok?

Mennyire márkafüggők a magyarok?
A 8 százalékos világátlaggal szemben kétszer olyan márkahűek a magyarok: 15 százalékuk ragaszkodik a megszokott termékekhez. Viszont több mint egynegyedük nyitottabban áll a korábban nem próbált termékek/márkák vásárlásához, mint öt évvel korábban – derül ki a Nielsen piackutató globális, 2019-ben 32 ezer fő bevonásával, 64 országban végzett online kutatásából.

A márkahűség felett lassan eljár az idő: az európai fogyasztók harmada, a magyarok több mint egyötöde szívesen próbál ki új dolgokat, sőt aktívan keresi őket az online és offline termékkínálatban. Ez az arány globálisan még magasabb, 42 százalék, szemlézte a Nielsen felmérését a kreativ.hu. Sőt, a válaszadók közel fele előszeretettel kísérletezik vásárláskor, jóllehet, vannak bevált és szeretett márkáik.

A törökök kísérleteznek a leginkább

A magyarok 15 százaléka ragaszkodik rigorózusan megszokott márkáihoz, nem kockáztat, ám 100-ból 63-an próbálnak ki egy-egy újdonságot. A kontinens legkísérletezőbb népe a török, míg legkevésbé az észtek csábulnak el egy-egy új termék/márka láttán – olvasható a Nielsen közleményében.

Családi és baráti ajánlások számítanak leginkább

„A nagy gyártóknak mind nagyobb kihívás a bevált márkáktól elforduló fogyasztók tömege” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „Ez részben az úgynevezett Amazon-hatás, amikor a fogyasztók előtt sosem látott termékkínálat tárul fel, transzparens árakkal és fogyasztói véleményekkel. A magyar fogyasztók felét emellett a családi és baráti ajánlások is befolyásolják márkaválasztáskor.”

A márkaváltás legfőbb indokaként a fogyasztók leginkább a jobb ár-érték arányt nevezték meg (globálisan 39 százalék). A hazai fogyasztók „márkahűtlenségét” szintén ez vezeti (34 százalék), de az árcsökkenés/akció is más márkához csalja a magyarokat (26 százalék). A praktikusabbnak ítélt, illetve kényelmi funkciókat jobban kiszolgáló termékek is márkaváltásra ösztönöznek (23 százalék) itthon.

Újra kell tervezni a stratégiát

A mind hűtlenebb fogyasztók megtartásáért folyó küzdelemben a gyártóknak érdemes újragondolniuk marketingstratégiájukat, ezen belül különösen a hirdetési gyakorlatot: globálisan az átlagfogyasztók egyötödét semmilyen mértékig nem befolyásolják a televíziós és rádiós reklámok, ennél még magasabb arányban hatástalanok a magazinos print hirdetések és brosúrák.

Az egyes kategóriákat nézve a magyarok leginkább kávé-tea, háztartási tisztítók, valamint sampon és hajbalzsam terén ragaszkodnak megszokott márkáikhoz, ilyenkor jellemzően egy-két bejáratott brand közül választanak. A magyarok zöme emellett, saját bevallása szerint, Magyarországon gyártott terméket vásárol leginkább, míg 30 százalékának nincs preferenciája a gyártó ország tekintetében.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!