Mellbevágó történet: a melltartó evolúció újabb fordulópontja

Mellbevágó történet: a melltartó evolúció újabb fordulópontja
A történelem során színes palettán sorakoztak fel a női melltartók legkülönbözőbb fazonjai. A 2000-es évek elején divatba jövő push-up melltartók kényelmetlensége valószínűleg felér a középkori fűzők szintjével. Ezt a kínzást próbálja megszüntetni a Sloggi vadonatúj Zero Feel kollekciójával, valamint hatalmas költségvetésű kampányával - írja Farkas Alexandra, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem kommunikáció szakos hallgatója.

Melltartók anno
Az idő múlásával a fehérnemű mérete fordítottan arányos. Ha 150 évet visszarepülünk az időben, megállapíthatjuk, hogy szinte kész anyagpazarlás volt, amit a nőknek fehérnemű gyanánt magukra kellett aggatni. Arról nem is beszélve, hogy egy szexuális együttlét megvalósulása érdekében többrétegű, nehéz alsószoknyákon, vastag alsóneműkön, kalodán, alsóingen, fűzőn és fűzővédőn kellett magát áthámozni az erősebbik nem képviselőjének. Akkoriban ez a folyamat egy férfi számára komplett előjátéknak felelt meg, hiszen egy női boka szimpla látványa fel tudott izgatni egy férfit.

A XIX. nőideálja karcsú S-alakú testtel rendelkezett. A nagy mellek mellett embertelen vékonyra összehúzott derék volt a divat, amit szoros, a gerincet és a belső szerveket is deformáló fűzőkkel értek el. Paul Poiret volt az első, aki ebből az anyagcsapdából ki akarta szabadítani a nőket. A századfordulón bekövetkező második nagy ipari forradalom találmányai, technikai újításai, és látásmódja számos más terület mellet, a divatra is jelentős hatással volt. A gyártósor megalkotásának köszönhetően a textíliák gyártása sokkal gyorsabbá, olcsóbbá vált. Az elsődleges szempont viszont ezután sem a kényelem volt. Voltak persze időszakok, mikor sportosabb, merevítő nélküli darabok voltak modelleken, de nem kaptak elegendő teret és időt az elterjedéshez.


Szomorú jelen
Abszurd és megmagyarázhatatlan jelenség, hogy miért szabályszerű, hogy a női kebleknek természetellenes magasságban, mozgás nélkül kell tündökölniük. A bőrbe vágó merevítők tudják csak ezeket a formákat kialakítani, igaz egy meleg nyári napon kicsit sem fájdalommentesen, akár sebeket is dörzsölve a stabilitásért cserébe. Az sem egyszerű elvárás, hogy nem látszódhat ki a melltartó a ruha alól. A nyitott vállú felsőkhöz ilyenkor jönnek a pánt nélküli melltartók, melyek a megfelelő tartás érdekében még szorosabb merevítőket igényelnek. A Sloggi Zero Feel kollekciója az "Unfasten Yourself" mottójával a felszabadítás élményét ígéri kényelmetlen melltartók alól. A cég 5 pontban gyűjtötte össze mi az, amit kínál ezzel a fehérneművel: nincs szorítás, merevítő nélküli biztos tartás, láthatatlan- varrás nélküli kivitelezés, tökéletes illeszkedés, szuperpuha anyagösszetétel.


A sztereotípiák legyőzésének különös fordulata, hogy a Sloggi kampányvideójának szereplői a jelenlegi elvárások szerint tökéletes alakúnak nevezett modellek. Fontos megjegyezni, hogy a problémás melltartóválasztás és a merevítők szorítása elsősorban azokat a nőket érinti, akik a beidegződött karcsúsághoz képest „súlyfelesleggel” rendelkeznek. Hitelesebb és őszintébb lett volna, ha a cég ellenállva a piaci nyomásnak, molett modelleken is szemlélteti a problémát, ezzel jóval nagyobb közönséget megszólítva. Bármilyen hihetetlen, akár külföldi, akár hazai viszonylatban vizsgáljuk, a társadalom legnagyobb része kicsit sem hasonlít a magazinok felkapott modelljeihez. Szerencsére.

A Zero Feel kollekció idén márciusban jutott el Európába Ázsiai sikerei után. 2016-ban Japánban egy év leforgása alatt 1,75 millió darabot adtak el termékből. Magyarországon március 9-én mutatták be egy sajtótájékoztatón, ahol a márka nagykövetei - Kiss Ramóna, Pintér Ada, Iszak Eszti, Szabó Hédi és Bolla Viki - mutatták be a merevítő nélküli, varrásmentes, elasztikus anyagból készült melltartókat.

Szabó Hédi népszerű video blogger véleménye: "Csodálatos érzés volt felszabadítani magam. Egyik lett a kedvenceim közül a Zero Feel kampány, hiszen csak olyan dologhoz adom a nevem, amivel én is igazán tudok azonosulni. Én nagyon könnyen beépítettem a hétköznapokba."

Kiss Ramóna Kiss Ramóna szerint "...a dolog perverziója abban rejlik, hogy olyan érzés, mintha nem is lenne rajtam semmi."

A népszerű influencerek bevonása mellett óriási metrós plakáthirdetésekkel robbant be a termék. A budapesti metróhálózat több állomásán, a mozgólépcsők melletti teljes hirdetőfelületeket bérelte ki a cég. Különleges reklámstratégiát alkalmaztak. Három teljes napon keresztül 30-40 plakáton át csak a női testen a kényelmetlen melltartók által okozott sérüléseket ábrázoló képeket láthattunk. Ennyi idő elég volt arra, hogy felhívják magukra a figyelmet, hátrafordulva kérdezték egymást a lépcsőzök: "Szerinted mit akarnak ezek a képek mondani?" Ezután érkezett az "örömhír", mikor minden negyedik plakátot lecseréltek az óriási Sloggy feliratokra. Kellőképp elhúzták a mézesmadzagot, hogy mindenkibe beivódjon a kényszer: Igen, nekem is szükségem van erre a termékre!

Metró kampány from Alexandra Farkas on Vimeo.

"Ez a reklámtechnika erőteljesen emlékeztet az 1980-as évek Müszi nevű televíziós reklámjához" - fogalmazott a Pázmány Péter Katolikus Egyetem befogadás elméletekkel foglalkozó oktatója, Dr. Bognár Bulcsú. Abban az időben hatalmas port kavart a történet, ugyanis hónapokon keresztül annyit láttak a tévénézők, hogy egy öltönyös férfi csettint egyet, és annyit mond: "Müszi". Ez a szivárogtatás nagyon hatásos tud lenni, ugyanis a befogadók egyre kíváncsibbak, hogy miről lehet szó, mit akarnak eljuttatni hozzá. "Ez a fajta figyelemfelkeltés az oka, hogy a Sloggy kampány ilyen gyorsan sikeresnek mutatkozik. A nők a képeket látva rögtön megkapták az üzenetet, hogy nincsenek egyedül a fájdalmas melltartók által okozott sérülésekkel, megoldást igényel a probléma. A férfiak számára elsősorban erotikát sugalltak a női hátak, így az ő figyelmüket is könnyen meg lehetett ragadni. A másik fontos eleme a sikernek, hogy olyan helyet választottak, ahol a lépcsőzök, az adott helyzetben nem igen tudnak mást csinálni, csak a plakátokat nézni. A dinamikus ismétlődésnek köszönhetően kizárt, hogy bárkinek elkerülje a figyelmét" - reflektált a szakértő a jelenségre.

A siker pedig nem is maradt el. Pár nappal a bemutató után a márkát forgalmazó Triumph üzletek forgalma nagyot ugrott. Természetesen minden kirakatuk kizárólagos darabjai a Zero Feel kollekció szettjei lettek. Az üzletben az új standot érdeklődők tucatjai vették körül barátkozva az új formával.

Én sem hagyhatom ki. Színválasztásra már nincs nagy gondom, ugyanis két nap alatt a hat fajta színből már csak korall szín van a méretemben. Nem voltam elég gyors, elkapkodták mindet. Azt ígéri a segítőkész eladó, hogy jövő héten kapnak utánpótlást. Nem várhatok olyan sokáig már, jó lesz a korall. Bemegyek a próbafülkébe, gyorsan felpróbálom. Ahogy belebújok, érzem, hogy 13 éves korom óta ezt a pillanatot vártam. Nem szeretném többet levenni, annyira kényelmes. Rögtön vegyek többet belőle, vagy kipróbáljam ezt az egyet? Ahogy a tükörbe nézek, megpördül az árcédula. Ráfokuszálok, 11 990 Ft. Egészen eddig a pillanatig eszembe se jutott, hogy az én pénztáramnak szól-e ez a termék. Annyira természetesnek tűnt, hogy megérdemlem én is a kényelmet. Egyetemista vagyok, ez most nem fér bele. Visszaveszem a kemény merevítős melltartómat, ami 2900 forintba került. Odaadom az eladónak a luxusáru terméket, köszönöm, majd visszajövök később.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Farkas Alexandra

Farkas Alexandra vagyok, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem másodéves kommunikáció-és médiatudomány szakos hallgatója. Multimédia szakirányos vagyok, újságírással szeretnék foglalkozni. Érdeklődési …


Címkék: márka, Marketing, nők