Marketing szabadúszók aranykora, avagy a marketing szakemberség lett az új coaching?

Marketing szabadúszók aranykora, avagy a marketing szakemberség lett az új coaching?
Pár éve több helyről lehetett hallani az üzleti világban, hogy „Ma már mindenki coach...”, sőt egyre többen váltak azzá rövid képzések segítségével és olykor hiányos szakmai tapasztalattal. Az elmúlt időszakban azonban olyan érzésem támadt, mintha mindenhol marketing szakemberek jönnének velem szembe, azt a déja vue-t keltve, hogy „ma már mindenki marketinges...”. Ez vajon gond, vagy éppen, hogy végre megmozdul a szakma?

Már jóval a koronavírus megjelenése előtt felütötte a fejét a piacon a digitalizáció iránti igény, és főleg az igény azon szakemberekre, akik átsegítik a cégeket az online világ útvesztőjén. Erre az egyik legalkalmasabb szerepkör az online/digitális marketing szakember volt, aki a cégek számára új kommunikációs csatornákat nyit meg, és ezeken navigálja el a márkákat a célcsoportjuk felé. Éveken át sajnálkoztunk szakmai körökben, hogy milyen kevés ilyen szakember van, pláne bizonyos szakterületeken, így milyen nehéz dolga van szegény cégeknek. Ügynökségi képzések indultak, megerősödött pár szakon az online marketing tananyag iránti kereslet, de alapjaiban nem tűnt úgy, egészen az idei év elejéig, hogy nagyban változna a magyar marketinges szakemberek száma.

Aztán a kereslet valahogy mégis meghozta a kínálatot, és gomba módra nőttek ki majdnem, hogy a semmiből, az újabb és újabb digitális ügynökségek, social media szakemberek, PPC specialisták és tartalom marketingesek. Szó se róla, én nagyon is vártam ezt az aranykort, azért tanítok és tartok tréningeket már több mint 8 éve, hogy végre megjelenjen az utánpótlás, csak arra nem számítottam, hogy ez ilyen hirtelenséggel következik be. De ahogy kicsit körbe néztem nemzetközi szinten, kiderült, hogy ez egyáltalán nem piacspecifikus jelenség. Sőt, a szakma egyik nagy guruja, Neil Patel is arról értekezik oldalán, hogy soha jobb alkalmat nem tudna elképzelni digitális ügynökség alakítására, vagy éppen freelancerségre.

A trendek valóban abba az irányba visznek, hogy még a tradicionálisan offline márkáknak és üzleteknek is el kell kezdeniük online irányba mozdulni, mivel a vásárlások legalább 20%-a már csak online történik. Ráadásul megvan a támogató közeg is: több olyan stratup és platform alakul (itthon is), amely a szabadúszó tevékenységet promótálja és támogatja. Emellett a jelen gazdasági helyzetben érthető, hogy a cégek is szívesebben foglalkoztatnak valakit rugalmasan és projekt alapon, hiszen olyan dinamikával változnak a körülmények, hogy az agilis hozzáállás fontosabb, mint valaha.

Profik vagy kóklerek?
Az okok tehát nagyjából egyértelműek, de hasznos lehet megnézni, hogy vajon mennyire érdemes valóban belevágni a szabadúszásba, és ha igen, akkor hogyan? Mitől bíznak meg egy marketinges szakembert projekttel? Hogyan tud ügyfelet szerezni egy szabadúszó marketinges? Mindemellett pedig miért élnek meg még a kóklerek is jelen helyzetben?

Az első pont, hogy vajon érdemes-e az online marketinget választani, mint életpálya? A válaszom természetesen igen, hiszen magam is ezzel foglalkozom már több mint 10 éve, másrészt pedig a fenti eszmefuttatás pont arra mutat rá, hogy egyre nagyobb a kereslet az ilyen szakemberek iránt. Az már más kérdés, hogy az ember egy cégnél helyezkedik-e el a tudásával, vagy szabadúszásba kezd.

Valamiért az tűnik trendnek, főleg a frissen végzett, fiatal szakember körökben, hogy szívesebben választják a nagyobb szabadsággal kecsegtető freelancer életmódot azok, akik az online kommunikáció valamely területén kezdenek el dolgozni. A folyamatos szervezést, kapcsolattartást és értékesítést megkívánó terület alkatilag azonban nem biztos, hogy mindenkinek való. Ahogy egyre nő a zaj és a szereplők száma, úgy egyre nehezebb értelemes és biztos megélhetést adó projekteket elcsípni, s bár sok kicsi sokra megy, de könnyen szétaprózódik az ember 15-20 ügyfél apró-cseprő ügyeit kezelve. Érdemes megnézni, hogy mi az a terület, amiben magabiztosan mozgunk (social, PPC, content, weboldal készítés, analitika stb.) és célzottan arra fókuszálni, abban elmélyülni és ügyfeleket szerezni. Ezzel a módszerrel egy idő után elismert specialistává válhatunk, és jöhet a többi terület behúzása is a portfoliónkba. Ez a fajta specialitás pedig segíti a bizalom kiépítését is. Aki mindenhez ért, pláne állítja magáról ezt egy olyan összetett területen, mint az online marketing, az valójában semmihez sem ért. Nyilván vannak generalista tudású szakemberek, de nekik óhatatlanul együtt kell majd dolgozniuk specialistákkal, hogy minden ügyfél igényt megfelelően kezeljenek.

Mit tegyünk és hogyan?
A jó hír ráadásul, hogy egyre több olyan platform van, ami a nemzetközi projektek mellett (lsd.: fiverr.com vagy upwork.com) már specifikusan magyar projektekre is keres szabadúszókat. A közelmúltban indult Briefly.work például kifejezetten marketinges szakembereket keres cégek időszakos projektjeihez és kampányaihoz. Vagy éppen a Work.buzz, ahol szintén magyar cégek hirdetései és lehetőségei jelennek meg. Lehetőség tehát van, csak tudni kell élni vele. Nem árt, ha van egy online portfóliónk/weboldalunk korábbi munkáinkkal és projektjeinkkel. Esetleg egy profin összerakott LinkedIn profilunk ajánlásokkal és hivatkozásokkal. Illetve fontos, hogy bármely platformra regisztrálunk is fel – projektek reményében – ott is tökéletes profilt alakítsunk ki. Emellett jól jön a WOM marketing, az az a szájról szájra terjedés is, hasznos, ha sokat kommunikálunk (online is) szaktudásunkról és nyitottságunkról új projektekre. Ráadásul az sem árt, ha szakmai véleményünkről és tapasztalatinkról még írni is tudunk: egy jó blogposzt, vagy akár egy szakértői podcast/videó sokat segíthet én-márkánk alakításában és hitelesítésében.

Megjelentek a nyerészkedők is
Szerencsére egyre többen ügyesek az ízléses ön-promócióban is, de ahogy minden szakmában, sajnos a marketingesben is vannak olyanok, akik a jelen felfutási hullámot meglovagolva próbálnak nyerészkedni. Kifejezetten káros módon, szakmaiatlanul és felszínesen működnek, rontva ezzel azoknak a renoméját, akik hasonló területen dolgoznak. Sok cégnél az ilyen kóklerek miatt nem bíznak vagy hisznek a szabadúszók hatékonyságában és kérdőjelezik meg bizonyos digitális aktivitások értelmét. Sajnos az online területen, a Google és Facebook rendszerek certifikációit leszámítva nincsenek olyan szakmai szabványok vagy képesítések, amelyek hitelesítik egy-egy szakember tudását. Pedig ezek segítségével biztosabb lehetne az ügyfél is abban, hogy jól választ és előnyt kapna az a szakmabeli is, aki megszerzi ezen papírokat. Amíg ez a validálás várat magára, addig alapvetően erősebb lesz az ajánlás és a referencia súlya a szakmában, mint bármi más. Nehezebb is emiatt online mederbe terelni a kapcsolat építést, bár persze nem lehetetlen.

Összefogás, szakmai párbeszéd kellene
Összességében elmondható, hogy elindult egy üdvözlendő trend, ami remélhetőleg nem lyukad ki oda, mint ahol a coach szakma látszik megakadni és meg tud maradni presztízs értékű, színvonalas területnek. Ehhez azonban jó lenne valamilyen szakmai összefogás, párbeszéd is, és persze a szabályozás. Nincs nálam a bölcsek köve és nem is szeretek nagy igazságokat megfogalmazni, de jó lenne, ha ez a lelkesedés és organikus növekedés, ami elindult online marketing szakmai területen jó mederbe terelődne és mind profitálni tudnánk belőle – legyünk éppen hirdetők, ügynökségek vagy szabadúszók.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!