Marketing és történetmesélés - használd jól és etikusan!

Marketing és történetmesélés - használd jól és etikusan!
A történetmesélés már az őskor óta szerves részét képezi a közösségek életének. Kollektivizál, egyéni és csoportos gondolkodásra sarkall, miközben számtalan, az élet mindennapjai során megjelenő értéket tartalmaz. A mesének ereje van. Ha marketingszempontból tekintünk rá, vásárlószerző ereje van – csak tudni kell használni.

„A mese nem elvezet a valóságtól, mint sokan gondolják, hanem odavezet hozzá, mélyre vezet a lelki valóság tartalmaiban, legyen szó szeretetről és gyűlöletről, életről és halálról, jóról és rosszról, küzdelemről”

– fogalmazott korábban a 2019 októberében elhunyt Vekerdy Tamás gyermekpszichológus. A mese, a történetmondás már az őskor óta létező jelenség, mondhatni az emberiség legősibb tevékenysége. A törzs tagjai a tábortűz körül, meséltek egymásnak azért, hogy a világot, s ezáltal magukat is még jobban megismerjék. Értékeket és mértékeket kaptak.

De mit nevezünk mesének? A mese “egy egységes és egylényegű világ részeként az egyetemes szellemi tanítások áthagyományozásának egyik eszköze, amely létfontosságú információkat közöl a világ működéséről, az ember életfeladatairól, megküzdési módjairól, arról, hogy a rend elveszíthető és újra megtalálható” – véli Boldizsár Ildikó meseterapeuta, író, tanár. A szakember a Magyar Hangnak adott interjújában azt is elárulta, agykutatók megállapításai szerint az emberi agy a történetek értésére van programozva. Hatásosabb, ha egy történet tanít valamire, mintha valaki odavet egy jó tanácsot.

A gyerekkor meghatározó része a mese, amelynek sajátos dallama, ritmusa van. A gondolkodás fejlődésének, a gazdag belső képi világ kialakulásának elősegítője. Egy történet hallgatása közben ugyanis élmények belső feldolgozása történik. Dolgozik a fantázia. Érzések, kérdések jelennek meg. Egyúttal a mese segít oldani a gyerekben felgyűlt feszültséget. Ahogy rávilágít a maga alapvetően egyszerű szókincsével, szerkezetével a meg nem értett jelenségre. A mese képekké formálja a felmerülő, de meg nem értett gondolatokat, nyugtalanító jelenségeket.

„Aki nem tud igazán mesét hallgatni, és nem tud igazán játszani, az rendkívül nyugtalan, mivel elmarad az élményeinek belső feldolgozása” — áll Jakabosné Kovács Judit: Mese, mese, mátka c. írásában.

Arra pedig kutatók mutattak rá, hogy az a fiatal, aki több történettel is találkozott gyerekkorában nagyobb önbecsüléssel, jobb alkalmazkodóképességgel rendelkezik, ráadásul hatékonyabban kezeli az érzelmileg megterhelő eseményeket. Az emberi érzelmekkel átszőtt, hangulati elemekbe burkolt mesékre, történetekre a gyerekkort elhagyva, felnőttkorban is szükség van. Igaz, mindez megváltozott formában kerül „fogyasztásra”: a felnőtt moziba jár, hosszú Facebook-bejegyzéseket olvas arról, kivel, mi és hogyan történt. Mesékre, sztorikra tehát igény van – kortól, nemtől, érzelmi intelligencia szintjétől függetlenül. Mert megérint, s mert „életszaga van”.

Az érem másik oldalán azonban ott áll, hogy a történetben rejlő erő használható „piszkos” célokra is: vásárlószerzésre, vásárlásösztönzésre. Hogy hogyan? Érzelemmarketinggel.

„Nincs »vásárlás« gomb az agyban. De ott van a »történet« gomb” – mondta tavaly év végén Karen Fewell a Digital Blonde igazgatója. Mint mondta, a történetek elképesztően erőteljesek. „Amikor halljuk azokat, bele tudunk helyezkedni a szereplők nézőpontjába, empátiát érzünk, tükrözzük az érzelmeiket” – tette hozzá. Persze, nem olyan egyszerű ez azért. „Amennyiben nem érted pontosan azt az érzelmet, érzést, amit vásárlód, könnyen rossz útra tévedhetsz” – világított rá Fewell. De, ha ez nagyvonalakban működik, akkor az a vásárlót az elköteleződés, a márka- vagy termékhűség irányába lökheti, hiszen: a döntések, cselekedetek (legyen az jelen esetben a vásárlás) fő hajtóerőként jelenik meg az érzelem.

Persze, a forma ugyan változott, a hosszabb tartalmak helyét a rövidek vették át, de amennyiben az emberre, s nem a két lábon járó pénztárcára próbál hatni a termék, vállalat, nagy valószínűséggel érkezik reakció, történik interakció. Egy jó történet, sztori kíváncsisággal párosulhat, s ha ez megvan, könnyen lehet a vége akció, vásárlás.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!