Közösségi média kommunikációs hibák – Tippek és trükkök, hogy csináld jobban!

Közösségi média kommunikációs hibák – Tippek és trükkök, hogy csináld jobban!
Elindítottátok a céges Linkedin/Facebook oldalatokat. Rájöttetek, hogy nem akkora ördöngösség rendszeresen posztolni. Szépen lassan gyűlnek a követőitek, néha jön 1-2 komment is, és már nem csak az ismerősök lájkolják a bejegyzéseket. Eddig jól álltok! Most vegyük szemügyre a tartalmaitokat a (leendő) követők és ismerőseik szemszögéből. A cikk egyaránt szól kommunikációs vezetőknek és közösségi média felületeket kezelő kollégáiknak. A példáim elsősorban B2B esetekre vonatkoznak, de talán a többieket is inspirálni fogja.

Probléma: Előadtál valahol - Oké, és ez miért érdekes mások számára?

Ez a “kedvencem”, ezért hadd kezdjem ezzel a sort. Sajnos rengeteg ilyen poszttal találkozom a Linkedin feedemben. Biztos sok közösségi média guru elmondta sok vezetőnek hazánkban, hogy milyen fontos a personal branding, fontos megmutatni a szakértelmünket, és ennek egyik formája lehet, ha megmutatod, hogy előadtál valahol. Eddig stimmel, nagyon jó! De ha nem mondasz az eseményről vagy az előadásod tartalmáról semmi konkrétat, ami hasznos vagy szórakoztató, vagy valamilyen más formában ad értéket, akkor miért várod el, hogy lájkok és kommentek árasszák el a posztodat? Vagy hogy komolyabban vegyenek téged?

Megoldás: Adj valamit az embereknek az élményből, ha nem tudtak ott lenni! Töltsd fel a prezentációdat, és a linket oszd meg velük! Ha kaptál videófelvételt az előadásodról, ne fukarkodj vele! Ha nem kaptál, de kaphatnál, szerezd meg. Ha egyik sem megy, akkor vedd a fáradságot, és írj pár sort, hogy mit mondtál el az előadásodban. Esetleg még ajánld is fel, hogy keressenek meg, ha kérdésük van az előadásod témáját illetően.

Nagy hiba: Nem a célközönségedet szolgálod ki, hanem egy belső stakeholdert

Vannak cégek, ahol vagy nem érti a vezetőség a közösségi média felületek célját és ajánlott használati módját, vagy értik, de úgy gondolják, hogy mindentől függetlenül ezek a platformok az ő érdekeiket kell szolgálják. A felületeket kezelő kollégáktól nem várhatjuk el, hogy folyamatosan ellenkezzenek a vezetőséggel, ezért egy idő után kifulladnak a harcban. Hamarosan nem mernek többé kipróbálni újdonságokat, más formátumokat, mert például nem engedik a cégben, vagy mert valamelyik főnök ízlését kell kiszolgálnia a posztoknak, nem a (leendő) követőkét.

Megoldás: Ha vezető vagy, hallgasd meg a szakértő kollégáid véleményét – többek között ezért alkalmazod őket. Ha te vagy az, aki a felületeket kezeli, légy türelemmel a stakeholderekkel szemben, és sértődés helyett edukáld őket!

Gond: Összezavarod a követőidet a poszt nyelveivel. Hogy mi? A nyelveivel?

Ha a cégetekben tartalommarketing/inbound marketing tevékenység is felütötte a fejét, akkor gyakran előfordulhat, hogy lead generáló tartalmakról posztoltok a social platformokon. Problémát okozhat, ha valaki a cégben language policyt vezetett be bizonyos felületek kapcsán, ami előírja, hogy egy adott nyelven kommunikálhattok. Vagy egyszerűen csak figyelmetlenek vagytok, és a következő történik (erre valós példát láttam a napokban).

Szeretnétek megcélozni a hazai döntéshozókat a számotokra releváns iparágban egy ebookkal, és az űrlapot kitöltőket utána tovább viszitek egy lead nurturing folyamatban. Készül egy landing oldal, ami példánkban magyar nyelven íródik, és az ebook, amit kínáltok az oldalon, szintén magyarul íródott. Majd posztoljátok a landing oldalt Linkedinen, és írtok hozzá egy felvezető szöveget angolul – mert az angol nyelvű kommunikációt írta elő valaki, vagy mert az angol nyelvű social posztok menőbbek. Mi történik ebben az esetben? Valakinek nagy eséllyel csalódást okoztok.

Megoldás: Policy esetében megegyezni a döntéshozóval a kivételekről. Figyelmetlenség vagy menőzés esetében abbahagyni. Miért? Hogy egy értelmezhető, könnyen végigjárható útvonalat kínáljatok a célközönségnek, akit szeretnétek a tartalommal kiszolgálni.

Elakadás: Kiteszel egy #kudos posztot a saját faladra, ami senkit nem mozgat meg

Láttad az ismerőseidnél, és azt gondoltad, milyen kedves gesztus megdicsérni a kollégákat a Linkedin felületen! De látszik, hogy az ismeretségi körödet hidegen hagyja. Valószínűleg nem azért, mert irigyek vagy nem ismerik ezt a kollégádat, hanem azért, mert nem írsz a posztba semmi olyat, ami a "külső szemlélőt" megfogná. Ha szeretnéd publikusan megdicsérni egy csapattagod, akkor annak a posztnak legyen értelme azok számára is, akik amúgy nem érintettek.

Megoldás: Befejeztetek közösen egy webshop projektet? Mutasd meg, milyen könnyen kezelhető a felület a kollégádnak köszönhetően. Lebetegedtél, és előadott valahol helyetted? Köszönd meg neki, és ahogy fentebb ajánlottam, ossz meg hasznos tartalmat a témában.

Nagy baj: Nem válaszolsz a kommentelőknek

Sok cég képviselője örülne, ha egyáltalán kommentelnének a közösségi média felületeiken. Ha te már végigmentél azon az olykor rögös úton, ami egy aktív közösségig vezet, és kommentelnek a posztjaid alatt, ne hagyd ki a lehetőséget, hogy valami igazán hasznos vagy szórakoztató dologgal reagálj rá. De ha nem jön semmilyen kreatív ötleted, akkor legalább köszönd meg, hiszen a kommentelő megtisztelt a figyelmével.

Megoldás: Legalább heti 1-2 alkalommal fusd át az értesítéseket, ha nincs lehetőséged gyakrabban megtenni, és reagálj a kommentekre úgy, hogy érezze az illető, értékeled az erőfeszítését.

Ajaj: Nem ellenőrzöd az elírásokat

Mi értelme kitenni egy hashtaget, ha elírod, és nem éred el a poszttal a célközönséget? Vajon milyen fényt vet rád és a cégedre, hogy egy 3 soros szöveg átfutására sem hagytatok 2 perc plusz időt?

Megoldás: Ha angolul posztoltok, de nincs rá kapacitásotok, hogy minden posztot ellenőrizzen valaki, próbáljátok ki a Grammarly-t. De aztán ne menjetek szó nélkül a javaslatai után! Magyar vagy más nyelvek esetében is javaslom, hogy nézze át egy kollégád, akinek jó szeme van hozzá.

Nahát: Csúnyák a posztjaid

Ez persze szubjektív valamennyire. A címmel csak ki akartalak zökkenteni. Ha már rendszeresen készítetek tartalmat a felületeitekre, igazán nem sok extra munka némileg esztétikussá is tenni őket.

Megoldás: Ha nincs lehetőségetek grafikus segítségét kérni, próbáljátok ki a Canva-t! Sablonok segítségével könnyen és gyorsan készíthettek a szemnek is kedves tartalmat. (A grafikusoktól elnézést kérek, de muszáj megoldani ezt a problémát.)

Kihagyott ziccer: Nem hasznosítod újra a tartalmaidat

Már te is tudod, hogy időt és energiát kell fektetni a közösségi média felületek szép és hasznos tartalmakkal való feltöltésébe. Vannak azonban egérutak, amiket érdemes kihasználni, mert ilyen trükkökkel, némi extra munkát beletéve többszörös tartalom mennyiséget lehet elérni.

Megoldás: Készült rólatok egy cikk vagy interjú? Nyilván megosztjátok... Ragadjatok ki belőle egy érdekes idézetet, és egy Canva sablonban dobjátok fel néhány grafikai elemmel. Készíts egyperces összefoglaló videót, amiben értékes információt osztasz meg a témában. Máris lett 1 témából 3 poszt lehetőségetek!

***

Mindannyian követünk el hibákat a kommunikációs tevékenységünk során – én is elkövettem már jó néhányat a fentiek közül. De ahogy az egyik érdekes, "idézetes" social posztban olvastam a héten, az egyetlen igazi hiba az, ha nem tanulunk egy hibából. Szóval küldd el ezt a cikket a kollégáidnak, akikkel a közösségi média felületeket kezelitek, és ne feledd el hozzátenni az üzenetedhez, hogy mennyire értékeled a munkájukat; a hibák pedig csak egy újabb közös kalandra invitálnak benneteket!

Képek forrása: unsplash.com, pexels.com

Lead kép: https://unsplash.com/photos/xv7-GlvBLFw

Előadás kép: https://unsplash.com/photos/PkS3hCZmYts

Stakeholder kép: https://unsplash.com/photos/lp1AKIUV3yo

Nyelv kép: https://unsplash.com/photos/pIY6sz-texg

Kudos: https://unsplash.com/photos/t48eHCSCnds

Komment: https://unsplash.com/photos/8pOTAtyd_Mc

Elírások: https://unsplash.com/photos/Z0uzZSM5i4M

Csúnya, de cuki: https://unsplash.com/photos/sEd2RgzkpEE

Újrahaszon: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/szemely-kez-okostelefon-jel-3850542/ 

Vége kép: https://unsplash.com/photos/ukzHlkoz1IE

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Princzkel Alexandra

A Szent István Egyetemen, majd a Budapesti Gazdasági Egyetemen végzett marketingesként. Szakmai pályafutását a Sanoma-nál (ma Central Médiacsoport) kezdte, amelyre mai napig örömmel emlékszik vissza …