Keresőoptimalizálás és természetes linkprofil

Keresőoptimalizálás és természetes linkprofil
2010 környékén még ipari mennyiségben épített linket mindenki, aki csak tehette. Te is, én is. Aztán jött Matt Cutts és a Google Webspam Csapat, akik összerakták az egyik legnagyobb vihart kavaró algoritmus frissítést és ezzel jókora pofont osztottak ki a linképítési iparnak és az ilyen szolgáltatások megrendelőinek is.

A Google Pingvin algoritmus frissítés

Mielőtt Matt Cutts vezetésével harcba vonult volna a Google Webspam Csapat, a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb "lába" a linképítés volt. Rengeteg cég kínált linképítési szolgáltatást és már egészen nevetséges ajánlatokkal is találkozni lehetett. Néhány dollár fejében megoldhattad, hogy kapjon a weboldalad 100-200 bejövő linket. Ezt megismételted néhányszor és máris volt 1000 bejövő linked. Ez sokszor elég volt arra, hogy jó helyezésekhez juttasd a weboldaladat a keresőkben. A Google is pontosan látta ezt a trendet és nem maradt tétlen. Azonosították a mintázatokat és útjára bocsátották a Google Pingvin algoritmus frissítést. Ez alapjaiban felforgatta a keresőoptimalizálási ipar kínálatát.

Ott volt a rengeteg linképítéssel foglalkozó szerencsevadász és a szolgáltatásuk egyik pillanatról a másikra gyakorlatilag értéktelenné vált. Hogyan? A Pingvin algoritmus frissítés kigyomlálta a mesterséges linképítéssel előretolt oldalakat a Google találati listáiból vagy komoly hátrasorolással büntette őket, így egyszerre rántotta ki a szőnyeget a linképítő cégek alól és a linképítő cégek ügyfelei alól.


Hiába fizettél ki akármennyi pénzt linképítésre, ettől még simán kikerülhetett a weboldalad a Google indexéből vagy kaphatott 100 hely hátrasorolást. Erre a drasztikus lépésre Matt Cutts és a Google magyarázata az volt, hogy a mesterséges linképítés nem más, mint a találati lista manipulálása, ezért ez a tömeges linképítési és spam-link gyakorlat nem maradhat meg. A Google piaci dominanciájának egyik záloga az, hogy a felhasználókat szolgálja ki páratlanul releváns keresési találatokkal. 2012-ben a Google megmutatta, hogy ha a SEO-ipar ezt veszélyezteti, akkor felborítják az asztalt és gyakorlatilag rákényszerítik a SEO ipar szereplőit, hogy találjanak más bevételi forrást, mint a tömeges linképítést.

Komoly felháborodási hullám

Ezt - valahol - mindenki tudta, aki tömeges linképítési szolgáltatással foglalkozott. A Pingvin algoritmus frissítés pillanatáig senki nem mondta ki, hogy milyen komoly következményei lesznek annak, ha a SEO szolgáltatók a tömeges linképítésen keresztül „megvezetik” a Google kereső felhasználóit. A Pingvin algoritmus frissítés lefutása előtt általános volt, hogy nem azok a tartalmak, nem azok a weboldalak szerepeltek jól a találatok között, amelyek jól kiszolgálták a felhasználókat, hanem azok, akik spam-linkek építésével és más (szürkezónás) SEO trükkökkel éltek.

Komoly felháborodási hullámot hozott magával a Pingvin algoritmus frissítés. Talán nem túlzás azt mondani, hogy akkor történt meg először, hogy a Google világosan megmutatta, hogy saját piaci pozícióját akkor is megvédi, ha ehhez cégeknek kell csődbe jutnia. A Google híres jelmondatáról - „Don’t be evil” – akkortájt kezdett leválni a festék… Linkgyűjtő, linkcserélő katalógusok váltak értéktelenné egyik napról a másikra. 
Cégek mentek tönkre mindkét oldalon.

A megrendelői oldalon azok szenvedték el a legnagyobb károkat, akiknél a mesterséges linképítés volt a legfőbb keresőoptimalizálási technika és maga a keresés a legfontosabb látogatottsági forrás. Előfordult, hogy azért mentek csődbe cégek, mert a Google keresésen kívül semmilyen látogatottsági forrása nem volt az adott weboldalnak, webáruháznak. A forgatókönyv: a weboldal a Pingvin algoritmus frissítés után kapott egy komoly hátrasorolást vagy akár teljesen eltűnt a találatok közül - így egyik napról a másikra eltűnt a teljes látogatottság - és persze a bevétel is.

A szolgáltatói oldalon is sokan felháborodtak, mert sok cég arra rendezkedett be, hogy tömeges linképítést kínált. Évekig jól működött a biznisz, majd a Pingvin algoritmus frissítés után eltűntek az ügyfelek, mert senki nem akart azért fizetni, hogy Google büntetést kapjon és hátrasorolják a weboldalát... Josh Bachynski kanadai SEO szakértő többször is feszegette a Google etikai normáit és többször felemelte a hangját a büntető algoritmusokkal szemben - de ez nem változtatott semmit azon, hogy ez a "büntető-algoritmus" azóta is él, virul és fejlődik. A Pingvin algoritmus 4.0 verziója már nem is azt csinálja, hogy büntetést osztogat, hanem egyszerűen leértékeli azokat a bejövő linkeket, amelyek gyenge minőségű webhelyekről származnak. Persze, ha valaki ma is ipari mennyiségben épít spam linkeket, akkor ki tud provokálni magának egy büntetést...

Jelen és jövő: természetes linkprofil és tartalom

A leckét megtanulta a megrendelői oldal és a SEO ipar is. 2012 óta egyre inkább világossá vált, hogy a Google a természetes linkprofil irányába tolja a keresőoptimalizálási piacot. John Mueller (Webmaster Trends Analyst @ Google) számtalanszor elmondta, hogy a Google azt tanácsolja, hogy ne erőltessük a mesterséges linképítést. Írjunk kiváló minőségű, informatív, szórakoztató tartalmakat és hagyjuk, hogy természetes folyamatként megérkezzenek a bejövő linkek. Ez a természetes linképülés egy olyan Google-eszme, ahol kevésbé van befolyása a webmesternek vagy SEO szakértőnek. A természetes folyamatnak pont az lenne a lényege, hogy nem avatkozunk bele.

Ha egy kémcsőben élnénk és minden körülmény steril lenne, akkor nagyon hasznos tanács lenne, hogy várjuk meg, amíg természetes módon felépülnek a bejövő linkek. De amíg konkurensek vannak, amíg piaci verseny van, addig a természetes linképülés kivárása üzletileg nem kifizetődő stratégia. A SEO ipar dolgozik, linket épít, keresőoptimalizál – a Google pedig igyekszik minél hatékonyabban kiszűrni azokat a technikákat, amelyek alkalmasak a találati lista manipulálására. Így megy ez.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Nagy Gábor

Nagy Gábor #marketingpunk és családapa. Első weboldalát 2004-ben készítette és a web azóta is a szenvedélye. Szabadúszóként online marketinggel és keresőoptimalizálással foglalkozik. Hazai …