Itt a Kreatív első Apex-listája

Itt a Kreatív első Apex-listája
Új kategóriákkal, módosított szempontokkal közlik a kommunikációs szakma toplistáit: első helyen végzett a Mito (reklámügynökségek), a Magyar Telekom (Brand), az Uniomedia Communications (PR), a Lounge Group (event) és a Brand Bar (design). A Média Különdíjat a Central Médiacsoport kapta.

A hetedik éve elismert és konszenzusos PR Toplista mintájára a Kreatív három újabb, a márkakommunikáció fennmaradó területeit teljesen lefedő ügynökségi listát indított a reklámügynökségek, az event ügynökségek és a designcégek számára.

Mindhárom új listát az előző évben hazai és nemzetközi versenyeken elért eredmények alapján állíták össze, és egységes, arányos, egymással is összehasonlítható módon számítjuk ki őket. Így nem területenként osztjákk ki az év megbízója díját, hanem a három lista összesített eredménye alapján közölnek egy negyedik, Brand rangsort is. Az alábbi cikk a toplistákról a kreativ.hu oldalán jelent meg:

Reklámügynökségi Toplista

A reklámügynökségi listán pluszpontokkal honoráljuk a több sikeres munka képében megjelenő egyenletes teljesítményt.

Azonos súllyal szerepeltetjük az eltérő szemszögekből egyes években hasonló, más években meglehetősen különböző eredményekre jutó Arany Pengét és Hipnózist. (A két verseny közül a több kategória és jellemzően több díj miatt az Arany Penge szól majd bele nagyobb mértékben a lista alakulásába.) Emellett a LolliPoPpal azonos szinten szerepel a Best.net: a Kreatív kiadójának két szakosított versenye a legkisebb súlyú a listán. A hatékonyságfókuszú EFFIE a két kisebb és a két nagy kreatívverseny közötti súlyozással szerepel.

Az Apex a megszokottnál erősebb szorzókkal honorálja az aranyat és a grand prix-t. Egy listanyertesnek legyenek aranyai! Az Apex reklámügynökségi listáján a pro bono kampányok kisebb, 70 százalékos súllyal szerepelnek a többihez képest.

Brand Toplista

A márkákat képviselő megbízók számára a reklámversenyek mellett az event és design terület pontjait egyben számoljuk a párhuzamos új, Brand listán, amelyen csak kereskedelmi vállalatok marketingkommunikációs osztályait rangsoroljuk.

A PR Toplista ügynökségi rangsora mellett megmarad a különálló kommunikációs megbízói lista is, a Brand Toplista esetében a reklámot, eseményt és designt számítjuk.

PR Toplista

Az Apex összeállításakor átsúlyoztuk a hét éve sikeres PR Toplistát is: ez azt jelenti, hogy a korábbi nyolcvanas, százas és többszázas szorzókhoz képest 1-től 15-ig kaphatott új súlyt minden, a különböző listák összeállításakor figyelembe vett hazai és nemzetközi verseny. (A PR-listán történetesen 10 a legmagasabb.)

A PR Toplistán már megszokott módon a listán pluszpontokkal honoráljuk a több sikeres munka képében megjelenő egyenletes teljesítményt.

Az összpontszámok így kisebbek lesznek, de az egyes versenyek aránya egymáshoz képest nem változik érdemben, ugyanazokat a viszonyokat arányosítottuk a kisebb súlyokra (más szavakkal: ugyanazt a rangsort alakította volna ki a múltban is ez a táblázat az adott években, mint nagyobb szorzókkal tette). Új szereplő a listán a tavaly először megrendezett Doing Good CSR Award. Azonos súlyt ér az MPRSZ gondozásában, alapos előkészítés után idén induló PR Excellence Award Hungary is.

Event Toplista

A koronavírus-járvány miatt az élő rendezvények száma lecsökkent, ezzel párhuzamosan pedig a különböző versenyekre sem jelentkeznek annyian. A rendezvényszektor számára nem húzódtak el a korlátozások az év második feléig, így a versenyeken is született megfelelő számú helyezés.

Az Event listán is pluszpontokkal honoráljuk a több sikeres munka képében megjelenő egyenletes teljesítményt.

Design Toplista

Az Apex designlistát a nemzetközi designversenyeket is jól ismerő hazai szakértők – köztük saját versenyünk, az RGB zsűritagjai – bevonásával állítottuk össze és súlyoztuk (1–15 között).

A designnal foglalkozó versenyek különböző szempontok alapján kategorizálnak, akár a fotózás területétől a service designhoz köthető projektekig. Az Apex-lista összeállításakor mi a design tág területén minden kategóriát figyelembe vettünk, ami a vizuális kommunikáció és a marketing területéhez tartozik. Így kiesett például az építészet vagy az ipari formatervezés területe, míg hangsúlyos a kiadványokat vagy arculatokat elismerő kategória, és bekerültek a legfontosabb reklámversenyek design kategóriái is.

Az RGB-hez hasonlóan a listán szereplő versenyeken – éves kiírástól függően – nemcsak designstúdiók, ügynökségek, de szabadúszók, diákok, külsős és belsős csapatokban dolgozók is jelentkezhetnek. A Design listán is pluszpontokkal honoráljuk a több sikeres munka képében megjelenő egyenletes teljesítményt.

+ 1 Média Különdíj: Central Médiacsoport - Ők Lapja kampány

Az Apex újdonsága lesz az év leginkább márkabarát médiatermékének járó díj is: minden társpályázóként feltüntetett, az adott kampányokba bevont újságnak, tévének külön összeszámoljuk az összes apexes pontját, és ez alapján azonosítjuk az adott évi nyertest. (A külső partnerrel, külső briefre dolgozó média-kollabokra gondolunk itt, nem saját tartalmat népszerűsítő promókra.)

Számoláskor a négy szakmai terület (PR, reklám, event, design) listáin felsorolt versenyek mindegyikéről írjuk a pontokat. Az elmúlt évek tapasztalataiból kiindulva a tartalommarketing területeken leginkább termő versenyek jellemzően a PR-listán szerepelnek.

A teljes 2021-es kiírás az apex.kreativ.hu oldalon olvasható, a díjátadó után itt közöljük a 2022-est is.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!