Honnan hova: mi történik a PR-el a járvány idején? Bender Krisztina vendégszerzőnk írása.

Honnan hova: mi történik a PR-el a járvány idején? Bender Krisztina vendégszerzőnk írása.
Eleve érdekes kérdés mindig, hogy a trendek, a technikai fejlődések hogyan hatnak a PR-re, a pandémia azonban még néhány csavarral változtatott és változtatni fog a helyzeten...vagy mégsem?

Kicsit több mint egy éve, ezen az oldalon a PR 2020-as irányairól írtam. Akkor még egy távoli vírusnak tűnt a Covid, egy esetleges pandémia pedig maximum a filmekben volt jelen. A “merre tart a PR 2020-ban” téma így értelemszerűen fel sem vetette, hogy milyen hatásai lehet mindez a szakmára. Az elmúlt egy év azonban, mint mindenen, a PR-en is nyomot hagyott, de hogy 180 fokos fordulatot vett-e ez a kommunikációs eszköz vagy néhány szaltóval ugyanoda jutott vissza, ahonnan elindultunk, és melyik lesz a jellemző 2021-re, az egy érdekes kérdés, nézzük.

Bár ma már az influencer marketingtől kezdve akár számos online eszköz is a PR része lehet, de jelen esetben a két eszközt, a sajtóközleményt és a sajtótájékoztatót vizsgálom, mint “klasszikusokat”, amelyek az utóbbi időben önmagukban is nagyon változáson mentek keresztül.

A PR számára már korábban is új szemléletet követelt a médiapiac változása, az online kommunikáció terjedése, az információáramlás felgyorsulása, vagyis a hírek folyamatos áramlása. A sajtó szempontjából a kínálat egyre nagyobb lett, a szerkesztőségek folyamatosan válogathatnak a jobbnál jobb anyagok, hírek, cikkek között, és az ügynökségek is lelkesen küldik a sajtóközleményeket. A korábbi irány, ami “Covid mentesen” jellemzte volna 2020-at és a jövőt is, azt mutatta, hogy éppen ezért egyre kreatívabban kell a sajtóanyagokat kezelni, a közleményeknek egyre kevésbé szabad márka- vagy termékfókuszuaknak lenni (természetesen vannak kivételek, pl. népszerű világmárka hazai piacra lépése, hazai jelentős gazdasági siker).

Ehhez jött a Covid. A Covid óta az élet sokkal inkább online zajlik, és úgy tűnik, hogy egy darabig még így is lesz. Ráadásul, sokan “rátanultak” a digitális életre, és már a jövőben is így vesznek igénybe szolgáltatásokat, tehát bármennyire is örülni fog mindenki újra az offline életnek, bizonyos tevékenységeket továbbra is online fog intézni. Mivel sok vállalkozás rákényszerült, hogy az online értékesítés irányába forduljon, vagy megerősítse a már meglévőt, ezért a nem fizetett megjelenéseknek is nő az értéke. Bár a hiperlinkezés egy sajtóközleményben továbbra sem megoldás, mivel a sajtó szűrője nemigen engedi, a SEO miatt mégis szinte fontosabbak az online megjelenések, mint valaha. A print média csökkenésére is hatással volt a vírus, vagyis a digitális médiára emiatt is még nagyobb fókusz helyeződik, a súlya pedig tovább erősödik azzal, hogy most többet ülünk és többet olvasunk, és ez a home office világ terjedésével meg is fog valamennyire maradni.

Összességében a hír és információ tengerben kell magunkat feltalálni. Mindez pedig tovább erősítette az irányt, hogy a sajtóközleményeknek egykre kreatívabbnak kell lennie, ahhoz, hogy elérje az ingerküszöböt, illetve úgy szóljon a márkáról, hogy mégsem márkaközpontú. Ez azért sem könnyű, mivel a cégek jelentős része inkább a leadgenerálásra fókuszál, kevéssé a márkaépítésre, tehát fel van adva a lecke.

Sajtótájékoztató: online vagy offline?

Abból kiindulva, hogy 2020 már eleve az utóbbi évek azon tendenciájának folytatása lett volna - mely szerint a sajtótájékoztató, mint műfaj jelentős átgondolásra szorul, és már messze nem azt jelenti, mint 5-10 évvel ezelőtt -, azt gondolhatjuk, hogy az online események térhódítása, ami ezt az időszakot jellemzi, csak megerősíti ezt. Most könnyebb csak becsatlakozni, mint a helyszínre menni, és bár a műfajból kifolyólag nehezebb izgalmasabbá, érdekesebbé tenni a rendezvényt, jelenleg más lehetőség nincs. A járvány után, bár egy darabig várható, hogy felértékelődnek majd az offline események személyes találkozásokkal, egy idő után mégis folytatódni fog a korábbi tendencia. Várható, akár már a járvány lecsengésekor is, hogy egy hibrid megoldás is felmerül: lesznek, akik már mennének, lesznek, akik még nem, és technikailag nem nehéz megoldani, hogy egy offline sajtótájékoztató akár online is megtekinthető legyen. Nyilván, például egy gyáravatót bejárással nehezebb online kivitelezni, ,de előbb-utóbb, aki nagyobb figyelmet szeretne, meg fogja lépni.

Összességében a két klasszikus eszköz kapcsán a Covid, mint katalizátor működött és működik, gyorsítva és erősítve a már amúgyis jelen lévő tendenciákat.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bender Krisztina

Bender Krisztina az ArvaliCom PR és operatív vezetője. A Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskolán szerzett idegenforgalmi-közgazdász, majd a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen …


Címkék: PR, vírus