Először csak barátokat gyűjtöttünk a Facebookon, és minél több volt, annál több emberhez eljutott, hogy „mi jár a fejedben”. Mára már szinte mindenki „fent van a Facebookon”. Minél több követője van egy oldalnak, annál több emberhez jut el. Vagy mégsem?
A Facebookon való kommunikáció értékes, ha meg akarjuk szólítani a célcsoportot. A kapcsolati rendszer viszont még értékesebb lehet, és nem csak az életben, de a közösségi oldalakon is. Hiszen van az a bizonyos Reach mérőszám, az elérés. Minden márka szeretne ebből minél nagyobbat generálni. A márkák együttműködéssel és PR tevékenységekkel még nagyobb táborhoz tudnak eljutni, és itt nemcsak az influencerekről beszélünk, hanem a kapcsolati rendszerről. Minél több követővel rendelkező oldalon említenek vagy osztanak meg egy márkával kapcsolatos említést, annál több emberhez fog eljutni.
Feltérképeztük a márkák szempontjából, hogy milyen kapcsolatot alkotnak egymással a különböző Facebook oldalak, és így milyen arányban generálnak a márkáknak eléréseket. Az is kiderül, hogy lehet egy banknak egy másik bank az influencere.
Mi volt a recept?
A márkák kiválasztásához a SentiOne Social Index – a legnépszerűbb márkák rangsora – nyújtotta az alapot. Ezután a 11 iparág első 10 helyezettjének Facebook oldalát monitorozva (2020. január elseje és április 30-a közötti időszakban) a SentiOne elérés alapon kigyűjtötte, hogy az adott oldalnak kik a top szerzői, tehát kik azok, akik megemlítették a vizsgált márkát, vagy megosztották a bejegyzésüket. A top szerzőket az általuk közzétett tartalom becsült elérése alapján rendezi sorba a rendszer.
Ezután 6+1 kategóriába soroltuk a top szerzők Facebook oldalát:
1. Híroldal – minden olyan Facebook oldal, amelyeken híreket osztanak meg (24.hu, atv.hu, index.hu, stb.)
2. Tematikus oldal – minden olyan oldal, amely bizonyos tematika köré épült. (Hogyan legyek jó nő?, Konyhalál, Ez Zsír, stb.)
3. Intézmény – szolgáltatásokra és/vagy közösségi célokra alakult szervezetek és cégek (OTP Bank, Unicef, Országos Meteorológiai Szolgálat, stb.)
4. Márka – termékeket és/vagy szolgáltatásokat árusító cégek (Coca-Cola, Media Markt, L’Oreal)
5. Közszereplő – színészek, zenészek, influencerek, tudósok (Schiffer Miklós Stílus, Krausz Gábor, Győrfi Pál, stb.)
6. Magánszemély – magánfelhasználók
+1. Egyéb – ezekbe a kategóriákba be nem sorolt oldalak.
Nézzük az adatokat
A kapcsolati háló sokrétűbb mint gondoltuk, és iparáganként változó szerepkörök alakulnak ki. Egyes iparágakban túlnyomórészt magánszemélyek generálják a márka nagyobb elérését, más iparágakban főleg intézmények, és van olyan iparág is, ahol az összes kategória majdnem egyenlő arányban beszél a márkáról. A cikksorozat első részében azokat az iparágakat elemezzük, akiket mindenhol említenek.
Akiket mindenhol említenek
Az autók, a szépségápolási termékek és az élelmiszerboltok márkáinak esetében kiegyenlítettek a top szerzők kategóriái. A legnagyobb arányban a magánszemélyek találhatók, de nem elenyésző a márkák és a tematikus oldalak jelenléte. Ezek azok az iparágak, ahol a felhasználókhoz való eljutást minden kategória támogatja. A kapcsolati hálójuk szerteágazó, így nagyobb és különböző érdeklődésű közönséghez jutnak el a brandekkel kapcsolatos információk.
Az élelmiszerboltok Facebook oldalainak esetében kimagasló pozíciót tölt be a híroldalak (Pl. Origo) mellett a márkák oldalainak jelenléte a top szerzők között. Mi hozta az élelmiszerboltoknak a legnagyobb elérést?
Az Ikea.
Lehet, hogy emlékeztek még az év eleji LIDL posztra, mely több mint 17 ezer kommenttel büszkélkedhet. Az IKEA frappáns kommentje nagy elérést generált a posztnak, így a többi cég is be tudott csatlakozni a humoros termékkapcsolódási hullámba.
Az Autómárkák esetében a magánszemélyek mellett a legnagyobb arányban a tematikus oldalak népszerűsítik a brandeket. A tematikus oldalak között nemcsak az egyes márkák fan klubjai jelennek meg, hanem az autós utazással (pl. Győrben közlekedünk), versenyzéssel (pl. Hungarian Police Rallye Team) kapcsolatos oldalak is.
A szépségápolási márkák elérését szintén a magánszemélyek és tematikus oldalak erősítik leginkább. Ezen tematikus oldalak fókusza nem csak a sminkek világa (pl. Beauty Hírek InstaBlog), de felbukkannak az életmóddal kapcsolatos oldalak is (pl. Active Momlife). A több mint 200 ezres követőtáborral rendelkező „Hogyan legyek jó nő” oldal a Dove és az Avon népszerűsítésében is szerepet játszik a Facebookon.
A divatmárkákat illetően megállapíthatjuk, hogy a felhasználók mellett nagy arányban a márkák felelnek a nagyobb elérésért. De melyek ezek a márka oldalak? 87 százalékuk pláza vagy bevásárlóközpont (pl. Allee). Hiszen ha belegondolunk, egyértelmű a kapcsolat. Egy pláza rengeteg divatmárka otthona, így érdekében áll azokat népszerűsíteni. Meglepő, hogy a közszereplők Facebook oldalai vannak a legkisebb arányban a top szerzők között, hiszen a szépségápolási márkák is azon iparágakba tartoznak, ahol az influencerek bevonásával történő hirdetés megszokott.
Az élelmiszerboltok, az autó-, divat-, és szépségápolási márkákat minden kategóriában említik. Kik azok a márkák, akiket csak egy kategóriában vagy csak felhasználók említenek? Hogyan jut el a további 7 iparág a felhasználóig? A cikksorozat további részében olvasható.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!