Hogyan jut el egy márka VALÓJÁBAN a felhasználóhoz? – 1. rész

Hogyan jut el egy márka VALÓJÁBAN a felhasználóhoz? – 1. rész
12 iparág top 10 legnépszerűbb márkájának Facebook oldalát elemezve feltérképeztük a kapcsolati hálójukat, és azt, hogyan tudnak nagy eléréseket produkálni. Lehet, hogy emlékeztek még az év eleji Lidl posztra, mely több mint 17 ezer kommentet zsebelt be. Az Ikea frappáns kommentje nagy elérést generált a posztnak, így a többi cég is be tudott csatlakozni a humoros termékkapcsolási hullámba.

Először csak barátokat gyűjtöttünk a Facebookon, és minél több volt, annál több emberhez eljutott, hogy „mi jár a fejedben”. Mára már szinte mindenki „fent van a Facebookon”. Minél több követője van egy oldalnak, annál több emberhez jut el. Vagy mégsem?

A Facebookon való kommunikáció értékes, ha meg akarjuk szólítani a célcsoportot. A kapcsolati rendszer viszont még értékesebb lehet, és nem csak az életben, de a közösségi oldalakon is. Hiszen van az a bizonyos Reach mérőszám, az elérés. Minden márka szeretne ebből minél nagyobbat generálni. A márkák együttműködéssel és PR tevékenységekkel még nagyobb táborhoz tudnak eljutni, és itt nemcsak az influencerekről beszélünk, hanem a kapcsolati rendszerről. Minél több követővel rendelkező oldalon említenek vagy osztanak meg egy márkával kapcsolatos említést, annál több emberhez fog eljutni.

Feltérképeztük a márkák szempontjából, hogy milyen kapcsolatot alkotnak egymással a különböző Facebook oldalak, és így milyen arányban generálnak a márkáknak eléréseket. Az is kiderül, hogy lehet egy banknak egy másik bank az influencere.

Mi volt a recept?
A márkák kiválasztásához a SentiOne Social Index – a legnépszerűbb márkák rangsora – nyújtotta az alapot. Ezután a 11 iparág első 10 helyezettjének Facebook oldalát monitorozva (2020. január elseje és április 30-a közötti időszakban) a SentiOne elérés alapon kigyűjtötte, hogy az adott oldalnak kik a top szerzői, tehát kik azok, akik megemlítették a vizsgált márkát, vagy megosztották a bejegyzésüket. A top szerzőket az általuk közzétett tartalom becsült elérése alapján rendezi sorba a rendszer.

Ezután 6+1 kategóriába soroltuk a top szerzők Facebook oldalát:

1. Híroldal – minden olyan Facebook oldal, amelyeken híreket osztanak meg (24.hu, atv.hu, index.hu, stb.)
2. Tematikus oldal – minden olyan oldal, amely bizonyos tematika köré épült. (Hogyan legyek jó nő?, Konyhalál, Ez Zsír, stb.)
3. Intézmény – szolgáltatásokra és/vagy közösségi célokra alakult szervezetek és cégek (OTP Bank, Unicef, Országos Meteorológiai Szolgálat, stb.)
4. Márka – termékeket és/vagy szolgáltatásokat árusító cégek (Coca-Cola, Media Markt, L’Oreal)
5. Közszereplő – színészek, zenészek, influencerek, tudósok (Schiffer Miklós Stílus, Krausz Gábor, Győrfi Pál, stb.)
6. Magánszemély – magánfelhasználók
+1. Egyéb – ezekbe a kategóriákba be nem sorolt oldalak.

Nézzük az adatokat
A kapcsolati háló sokrétűbb mint gondoltuk, és iparáganként változó szerepkörök alakulnak ki. Egyes iparágakban túlnyomórészt magánszemélyek generálják a márka nagyobb elérését, más iparágakban főleg intézmények, és van olyan iparág is, ahol az összes kategória majdnem egyenlő arányban beszél a márkáról. A cikksorozat első részében azokat az iparágakat elemezzük, akiket mindenhol említenek.

Akiket mindenhol említenek
Az autók, a szépségápolási termékek és az élelmiszerboltok márkáinak esetében kiegyenlítettek a top szerzők kategóriái. A legnagyobb arányban a magánszemélyek találhatók, de nem elenyésző a márkák és a tematikus oldalak jelenléte. Ezek azok az iparágak, ahol a felhasználókhoz való eljutást minden kategória támogatja. A kapcsolati hálójuk szerteágazó, így nagyobb és különböző érdeklődésű közönséghez jutnak el a brandekkel kapcsolatos információk.

Az élelmiszerboltok Facebook oldalainak esetében kimagasló pozíciót tölt be a híroldalak (Pl. Origo) mellett a márkák oldalainak jelenléte a top szerzők között. Mi hozta az élelmiszerboltoknak a legnagyobb elérést?

Az Ikea.

Lehet, hogy emlékeztek még az év eleji LIDL posztra, mely több mint 17 ezer kommenttel büszkélkedhet. Az IKEA frappáns kommentje nagy elérést generált a posztnak, így a többi cég is be tudott csatlakozni a humoros termékkapcsolódási hullámba.

Az Autómárkák esetében a magánszemélyek mellett a legnagyobb arányban a tematikus oldalak népszerűsítik a brandeket. A tematikus oldalak között nemcsak az egyes márkák fan klubjai jelennek meg, hanem az autós utazással (pl. Győrben közlekedünk), versenyzéssel (pl. Hungarian Police Rallye Team) kapcsolatos oldalak is.

A szépségápolási márkák elérését szintén a magánszemélyek és tematikus oldalak erősítik leginkább. Ezen tematikus oldalak fókusza nem csak a sminkek világa (pl. Beauty Hírek InstaBlog), de felbukkannak az életmóddal kapcsolatos oldalak is (pl. Active Momlife). A több mint 200 ezres követőtáborral rendelkező „Hogyan legyek jó nő” oldal a Dove és az Avon népszerűsítésében is szerepet játszik a Facebookon.

A divatmárkákat illetően megállapíthatjuk, hogy a felhasználók mellett nagy arányban a márkák felelnek a nagyobb elérésért. De melyek ezek a márka oldalak? 87 százalékuk pláza vagy bevásárlóközpont (pl. Allee). Hiszen ha belegondolunk, egyértelmű a kapcsolat. Egy pláza rengeteg divatmárka otthona, így érdekében áll azokat népszerűsíteni. Meglepő, hogy a közszereplők Facebook oldalai vannak a legkisebb arányban a top szerzők között, hiszen a szépségápolási márkák is azon iparágakba tartoznak, ahol az influencerek bevonásával történő hirdetés megszokott.

Az élelmiszerboltok, az autó-, divat-, és szépségápolási márkákat minden kategóriában említik. Kik azok a márkák, akiket csak egy kategóriában vagy csak felhasználók említenek? Hogyan jut el a további 7 iparág a felhasználóig? A cikksorozat további részében olvasható.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Farkas Anikó

Farkas Anikó a SentiOne magyar csapatának kommunikációs specialistája; az internet legsötétebb bugyrait elemzi a kifinomult webes szöveganalitikai platformjuk segítségével. Esettanulmányaiban a …


Kapcsolódó dokumentumok: