Hogyan formálja a PR szakma a modern kommunikációt?

Hogyan formálja a PR szakma a modern kommunikációt?
A PR nem csupán a vállalatok és márkák hírnevének fenntartásáról szól; ez a szakma az érzelmi kapcsolatok építésének, a hitelesség növelésének és a közösségek formálásának egyik alapköve. A PR világa folyamatosan új kihívásokkal néz szembe: a különböző válságok, a gyorsan változó digitális trendek és az új kommunikációs csatornák mind-mind új stratégiákat követelnek. Az L20 új epizódjában Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója és Mamusits Péter, a Lounge Communication ügyvezetője segítenek választ adni a válságkezelés, kríziskommunikáció és a PR utánpótlás legfontosabb kérdéseire.

Ki ne emlékezne az elmúlt időszak egyik legnagyobb szenzációjára, amikor négy egymást követő számot húztak ki a lottón, vagy ki ne hallott volna a 2024-es nyarat jellemző reptéri káoszról: egymást érik a járatok késéséről, törléséről és a reptéren rekedt utasokról szóló hírek. A Lounge Group podcastjének legújabb adásában a műsorvezető, Juhász Bálint ezekre a témákra építve a nehéz helyzetek kommunikációjának kérdésével indította a beszélgetést.

A kríziskommunikáció színtiszta PR – szögezte le Bánhegyi Zsófia.

„Ilyen esetekben természetes, hogy a PR lép előre, ő vezet, irányít és mozgat mindent” – tisztázta a kommunikációs eszközrendszer fontosságát már az elején, majd az egyik legfrissebb példaként említette a Szerencsejáték Zrt. történetében először kihúzott négy egymást követő számot, amit gyors és átgondolt kommunikációval sikerült kezelniük. Bár nem is volt igazi krízis, mégis a hitelesség kapcsán fontos volt az azonnali reagálás: „Számítások alapján százötvenezer évente fordul elő ilyen eset. Gyorsan megnyilvánultunk, a legnagyobb híradókba mentünk be, ami segített eloszlatni mindenfajta feltételezést. Persze, kellett a nemzeti lottótársaság iránti már stabil bizalom is, aminek köszönhetően, elég volt határozott, de megnyugtató választ adunk erre a ritka jelenségre.”

Mamusits Péter szerint a folyamatos reputációépítés kulcsfontosságú: „Ha issue-ra, krízisre készülsz, az azt jelenti, hogy folyamatosan reputációépítésben vagy. Tehát, amikor például arról beszélünk, hogy a Szerencsejáték Zrt.-nek mint vállalatnak milyen a reputációja, az egyben jelentheti és nagyban segíti a termékeivel kapcsolatos bizalmat is” – reflektált a szakember, aki a gyors reagálás mellett a folyamatos megelőző munka fontosságát hangsúlyozta az ehhez hasonló esetekben.

A beszélgetés során szó esett a közösségi média térnyeréséről is, hiszen ma már a fogyasztók azonnal és több csatornán is kifejezhetik esetleges nemtetszésüket, elmondhatják véleményüket. Ezáltal egy márka könnyen célponttá válhat a különböző fórumokon, ami újabb kihívásokat jelent a PR szakemberek számára.

„A különböző social media felületek olyan kommunikációs hatást válthatnak ki, mintha egy nagy csarnokban ülnénk és sokezer ember egyszerre kommunikálna zűrzavarban, káoszban. De emiatt lehetőségek is vannak, amelyeket ki kell használni. Például, ha valami felbukkan a social mediaban, és érezzük, hogy eszkalálódik, ugyanezzel a gyors kommunikációs-csatorna hatással átirányíthatjuk valami másra a figyelmet. Akár meg is szűnhet ezzel a problémánk, de legalább időt nyerünk. A social media másik oldala, hogy nagyon gyorsan elfelejthetnek egy témát az emberek egy következő miatt" – jegyezte meg Mamusits Péter.

A fentieken felül a beszélgetés választ ad olyan kérdésekre is, mint hogy milyen kihívásokat okoz az AI-forradalom, hogyan felelnek meg a márkák a hitelesség, átláthatóság és társadalmi felelősségvállalás elvárásainak a dezinformáció és fake news korában. Szó esik stratégiákról, amelyekkel kezelik az online beszélgetések uralását, a kommentekre való reagálást és a márkahírnév megőrzésének kihívásait az egyre gyorsabban változó digitális világban. Az adás elérhető YouTube-on, SoundCloud-on, Spotify-on és Apple Podcasten egyaránt.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Molnár Máté

2022 óta dolgozik a Lounge Groupnál, jelenleg vállalati kommunikációs vezető pozícióban. Csapatához tartozik a cégcsoport külső és belső kommunikációs feladatainak ellátása. Tanulmányait Szegeden …