Hogyan értékeld ki az idei marketing tervedet?

Hogyan értékeld ki az idei marketing tervedet?
„Aki nem tervez, a bukást tervezi meg” – nem kisebb stratégiai gondolkodótól származik a marketing tervekre is érvényes idézet, mint Winston Churchill. Legalább ennyire fontos azonban, hogy ne csupán előre gondolkodjunk, hanem a terveink eredményességét is kiértékeljük. Méghozzá nem csupán menetközben, hétről hétre, de egészében is át kell néznünk az éves stratégiánkat, hogy stabil adatokra építsünk 2021-ben.

Három szempont a marketing terved év végi kiértékeléséhez

1. Honnan jött a legtöbb forgalom a honlapodra?
Ha különféle hirdetési típusokat használsz, több közösségi médiumban is jelen vagy, ráadásul bőkezűen szórod a tudásanyagokat (letölthető tanulmányokat, e-könyveket stb.), akkor érdemes ránézned, hogy ezek közül melyek váltak be a legjobban – és erősítsd azt, ami már működik! Csak ezután érdemes bővítened a fegyvertáradat olyan eszközökkel, amiket eddig nem használtál. Például ha a keresőoptimalizálásra fektetted a hangsúlyt, akkor PR-ral, vagy ha a Facebookon rendszeresen posztolsz, akkor a honlapod tartalmának gazdagításával. A Google Analytics friss adatainak segítségével tovább pontosíthatod az ideális ügyfeled profilját is, és még pontosabban célozhatsz arra az ügyfélkategóriára, amelynek körében a legnépszerűbb vagy.

2. Hullámzott az eladás? Küszöböld ki jövőre!
Bizonyos fokú szezonalitás természetes, és az is magától értetődő, hogy vannak pozitív és negatív időszakos trendek. De a helyes hozzáállás nem az, hogy ezt sorsrendelésként elfogadjuk, hanem az, hogy egyrészt kihasználjuk, másrészt lehetőleg tegyünk ellene. Ami az előbbi lehetőséget illeti, hónapokkal előre készülni kell a „kegyelmi időszakokra”, amikor a terméked vagy a szolgáltatásod a legkeresettebb – és nem csupán a készlet vagy a szabad kapacitás biztosításával, hanem a várható trendet meglovagoló kampányokkal is. Másrészt az uborkaszezont szebbé teheti, ha ilyenkor sem állítod le a marketingedet, ami egyébként a magyar vállalkozások egy részének a lehető legrosszabb, önsorsrontó lépése volt a koronakrízis közepette. Elemezz, derítsd ki, hogy mi az oka az „egyszer fent, egyszer lent” jelenségnek, és tegyél ellene!

3. Milyen volt a konverziós rátád?
Szebben mondva: mekkora arányban sikerült vásárlóvá tenned az érdeklődőket? Hol akadnak el a vásárlási folyamatban a potenciális ügyfelek, akik a blogbejegyzéseidet olvassák, a posztjaidat lájkolják, és hétről hétre kíváncsiak a hírleveledre? Segíts nekik, és egyszerűsíts, eltávolítva minden akadályt a vásárlás útjából! Meg kell keresned annak az okát is, hogy miért morzsolódnak le a régebbi ügyfelek, miközben nem szabad megfeledkezned arról sem, hogy megtartsd a régieket – hiszen sokkal nehezebb új vásárlókat meggyőzni, mint a régebbieknek újra eladni valamilyen más terméket vagy szolgáltatást is. Ha van már törzsközönséged, akkor semmiképpen se hanyagold el őket, hanem alakíts ki számukra újabb csomagokat, és használd a felülértékesítés (upsell) technikáját, felkínálva valami mást is amellé, ami egyszer már tetszett nekik.

Ne feledd: „Semmilyen széljárás nem kedvez annak a hajónak, amelyik nem tudja, hová tart” (Seneca), ezért tervezni kell. De a legeredményesebb tervek nem puszta vágyálmok, hanem a múlt tapasztalatára, sőt: a már elkövetett hibák kiküszöbölésére alapoznak.

A Langmár Kommunikáció csapata http://langmar.hu

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!




Címkék: Marketing