A fekete hattyú hatás:
Olyan extrém, nagy hatású esemény, amikor akár az előjelek többsége is látszik, de nem minden vehető észre. Amikor “lecsap”, akkor a hatása önmagán is túlmutat, és utólag minden jól magyarázható.
A versenypiacon - mint a sakkban - mindig mindenre lesz ellenlépés és válasz.
A “nem lépés” is lépés, amit a versenytárs, ha észreveszi ki is használ.
Figyeld a jeleket, és mindig gondold tovább!
A darwini alkalmazkodás ma már kevés, még jobban alkalmazni kell a gondolkodást, a tudást és a lehetőséget!
Megváltozott a marketing világa.
Nem hitték anno a lovászok sem, hogy az autónak ekkora sikere lesz és szakmája már csak az úri-huncutság kategóriájába fog esni. Aki persze autószerelőnek átképezte magát...
Nem hitték a könnyűzenei kiadók sem, hogy a zenemegosztók elviszik a hatalmukat és az egész zeneipart átalakítják. (Jól van, aki nosztalgiából bakelitet vesz, de számuk elenyésző)
És nem hitték a mozisok sem, hogy a moziélményt felváltja a házimozi élmény. A mozi a videómegosztóknak köszönhetően a nappaliba - sőt az ágyakba költözik. (Na jó, nem mindegyik megy a nappaliban, de nagyobb számban mindegyik odatart)
Tézis:
A kereskedelem, a marketing és a média óriási átalakulás folyamatában van.
Mindegyik piac önmagán belül kavarog, ugyanakkor kölcsönhatásba kerülnek egymással és a többi piaci területtel.
Inflexiós pontok találkozása hamarosan várható. Lesz trigger amelyik erősíti majd a jelenségek hatásait, van amelyik kioltja a másikat.
Szövegünket reklámmal szakítjuk meg:
A konferencia teljes, 20 oldalas programja PDF formátumban innen tölthető le!
A marketing terem programja itt: KLIKK
(Összefoglaló a tavalyi eseményről az írás alján beágyazva.)
Antitézis:
A legnagyobb triggerek hatása véleményem szerint, amely minden piacra kihat:
- Adatok feldolgozása, automatizáció terjedése
- Határtalan kereskedelem, marketing és média kialakulása
- A globális piacok terjeszkedése és hatalomátvétele
- Erős centralizációs lépések és hatások (pl.: Amazon, Google, Social média, stúdiók, de a nagy cégek is globális vagy legalábbis regionális központokat állítanak fel.
- Egyre növekszik a mikrokereskedelem, akár az egyes személyek közti is is, de mennyisége olyan sok, hogy szintén kihat a teljes világra
- D2C-B2C-A2A-H2H= H2A
- A médiatartalmak a kiválasztásuk döntési pillanatában egyenlővé válnak.
- A kereskedelemnek egyre kevésbé van szüksége a hagyományos médiumokra és a hazai médiatartalmakra.
- A fogyasztói társadalmak az emberekből, az Ő érzelmeikből és az irracionális döntéseikből épülnek fel.
- A kereskedelmi üzenetek nagy száma a digitális térben hasonló gyorsasággal képes elérni a célcsoportokat, mint a hagyományos média.
- A reklámok zömét ma már a digitális térben rendelik meg.
- A hagyományos tévék és rádiók még mindig relatív nagyszámú tartalomfogyasztót tudnak egyidejűleg elérni, de a real time jelentősége csökken és a gyorsaság veszi át a főbb szerepet.
- A web 1. után a web 2 lakossági készségszintű használatával a hagyományos média további teret veszíthet, a techmultik egyre inkább a lúzerekre terhelik a tartalomgyártást.
- Az algoritmus alapú döntések fokozatosan terjednek. (web3. réme)
- Kereskedelmi hatások: Egyre több termék szerezhető be a határon túlról. Ezen termékek mennyiségének száma lassan elérheti azt a kritikus tömeget, amely így már erősen befolyásolja a hazai médiapiac bevételét és ez értelemszerűen kihat a marketingpiacra is.
-Ha zsugorodik a magyar kereskedelmi piac, a megrendelők is kevesebben lesznek és ez árfelhajtó hatású lehetne.
-Már bárki csinálhat kereskedést - még áru sem kell hozzá. Semmi, csak egy számítógép. - Ja meg tudás, és pokoli sok “továbbgondolás”
-A tartalomterjesztői oldalon az üzleti modellek és érdekek megváltoztak.
Gyakran jobb üzleti lehetőségeik lettek (Google, Netflix szerverek, etc.), így a televíziós tartalomterjesztést ki is tudják váltani.
- A reklám és értékesítési értéklánc átalakult.
-A reklámügynökségek üzleti modelljei átalakulóban vannak.
- Az embereknek, vagyis a versenypiacnak mindenre lesz egy válasza.
Szintézis:
- Kialakul az ún. újgenerációs kereskedelem és marketing.
- A marketing visszakaphatja régi fényét és tudománnyá vagyis szakmává alakul vissza- és át, továbbá elhagyja Koetler és Ogilvy cinikusabb tanait. Éljen a marketing, mint alkotói folyamat!
- A big data, AI megoldásokkal csakis a kreativitás veheti fel a versenyt, ki kell nézni az Excel táblából, ha nyertes akarsz lenni!
- A marketingköltségek helyett a marketing befektetés kap nagyobb dominanciát.
- Kialakul az ún társadalomra pozitív hatást gyakorló ún. “hasznos marketing”. Az “élményadás” bullshit-jén túllép és célja az életérzés és boldogság mintaadása.
Pl: “Ne vedd meg ha nincs rá szükséged!” Használd a sharing economyt!
- Az ember lelkére és a hirtelen, akár irracionális döntésére is fel lehet és kell készülni.
- A fogyasztót nem statisztikai számnak, hanem ügyfélnek tekintjük, azaz csökkentjük a teljes széles spektrumban az ún. holtköltségeinket.
- A marketing önmaga fenntarthatósága okán erőfeszítéseket tesz a hazai versenypiac és médiapiac fennmaradásáért.
Mit hagyjunk el az elmúlt 100 év beidegződéseiből?
Például a máz puszta másolását. A versenytársak utáni céltalan szaladást.
A mesterséges intelligenciát csak kreatíviásban fogod megverni, számítási kapacitásban és gyorsaságban soha!
Nem állítom, hogy a marketinges szakembernek, alkotónak mindenhez kell értenie, de a kreativitásnak, a probléma vagy feladatmegoldás készségéhez táplálkoznia kell valamiből. Ez pedig tanulással – pl. történelem, filozófia, irodalom, közgazdaságtan- és nagyfokú általános tájékozottság kell rendelkeznie, mint például aktuális gazdasági helyzet, társadalmi hangulat vagy épp annak a személynek a telefonszámát, aki tudja azt, amit mi nem tudunk.
Tekintse meg a marketing terem az előadóit:
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!