Cikksorozatunk első részében bemutatjuk az átállással járó, az üzleti működést érintő alapvető nehézségeket, továbbá ennek lehetséges módjait. A soron következő cikkben az átállás sikerességét járjuk majd körül, az adatok rendelkezésre állásához szükséges feltételeket, lehetőségeket vesszük számba. A záró cikkben pedig a GA4 átállással érkező új lehetőségeket, valamint az adatvezérelt döntéshozatal növekedést ösztönző szerepét mutatjuk be. A téma feldolgozását kiemelten fontosnak tartjuk, főleg a lassuló piaci növekedés tükrében.
Hol állunk most?
Feltehetőleg minden, webes jelenléttel rendelkező vállalkozás értesült már a Google Analytics 4 átállásról: a szakértők az unalomig ismételgetik a különböző fórumokon, illetve a médiában is számtalan cikk jelent meg a témában. A Google kijelölte a végső határidőket – 2023.07.01 (UA), 2024.07.01 (GA360) – szóval muszáj lesz vele foglalkoznunk! Jobb ezt minél előbb letudni, és a Google ígérete szerint senkinek nem fog különösebb nehézséget okozni az átállás.
Tényleg ilyen egyszerű lenne?
Nagy valószínűséggel rá fogunk jönni, hogy mégsem olyan sima és egyszerű az átállás. A historikus adataink hiányozhatnak, az adatok mennyiségét és minőségét érintő problémák merülhetnek fel, megszokott riportjainkat újból létre kell hoznunk, a hetente érkező újabb feature-öket pedig be kell tudnunk építeni a mindennapi működésünkbe.
Az átállással összefüggő napi nehézségeink a következők lehetnek:
- Az átállás előtti historikus adataink hiányoznak.
- A korábbi adatforrások, riportok nem működnek, ezért újak létrehozása szükséges.
- A gyűjtött adatok jelentősen eltérnek GA4 és az UA összehasonlításakor.
- Kevesebb adat érkezik, mint ahogy az UA-ban megszoktuk.
- Az adatok nem megbízhatók, az újonnan keletkezett adatok korlátozott ideig állnak rendelkezésre.
- A GA4 felületén nem a megszokott riportokat és adatokat látjuk, a megfelelő adatelemzéshez azok konfigurálása, újabb riportok létrehozása szükséges.
- Az adatokból releváns információk technikai támogatás nélkül (pl. GA4, BigQuery, DataStudio) korlátozottan nyerhetők ki.
- Bizonyos funkciók újak (pl. item-scoped egyedi dimenziók, Custom Channel Grouping), míg más funkciók hiányoznak (pl. használható GA4 riportszűrők).
A nagy átállás
Az átállás valóban egy rakás újdonsággal és előre látható, illetve nem látható nehézségekkel jár, viszont új lehetőségeket is hordoz magában. Először is megoldást kell keresnünk a fenti problémákra, majd amikor már kényelmesen mozgunk az új világban, beállíthatjuk a vitorláinkat az adatvezérelt növekedés irányába, a megfelelő adatok gyűjtésével, elemzésével, insightok és növekedési javaslatok készítésével. Az adatokra támaszkodó, bevezetett és utánkövetett megoldásokkal hatékonyan érhetjük el a várt üzleti sikereinket.
Kezdjünk az alapoktól: mit érdemes csinálni és milyen sorrendben?
A következő lépések szükségesek az új rendszer hatékony használatához:
- maga az átállás, amennyiben még nem történt meg,
- az átállás sikerességének ellenőrzése,
- az adatok rendelkezésre állásának, folytonosságának biztosítása,
- az új lehetőségek megismerése,
- adatvezérelt döntéshozatal feltételeinek kialakítása.
A felsoroltak közül most az első lépéssel kapcsolatos lehetőségeket vesszük számba.
Olvasd el a cikk teljes tartalmát a Kosárérték E-kereskedelmi magazin oldalán!
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!