Google Ads: így (ne) hirdess a versenytársad nevére

Google Ads: így (ne) hirdess a versenytársad nevére
Amikor egy márka úgy dönt, hogy fizetett eszközökkel próbálja meg magához csalni a konkurens márkára kereső felhasználókat, van néhány szabály, amit kötelező betartani, és van persze jó pár trükk is, amit pedig érdemes alkalmazni.

Kulcsszóként lehet, de leírásban tilos

A márkák elnevezése jogilag védjegyoltalom alá esik. A Google Ads szabályzata viszonylag egyértelműen fogalmaz ebben a kérdésben: eszerint a kulcsszavak esetében nem vizsgálják és nem tiltanak meg semmilyen védjegy használatát - írja a Kosárérték. Vagyis alapvetően nincs akadálya annak, hogy valaki a konkurens márka nevét használja kulcsszóként, és ezt jó sok esetben meg is teszik a vállalatok, amire lejjebb hoztam is néhány példát. Van azonban néhány kivétel és buktató.

Flekács Zoltán, a Growww Digital performance üzletágának vezetője a Kosárérték kérdésére elmondta: a védjegy tulajdonosának lehetősége van arra, hogy a Google felé bejelentse a saját szabadalmi hivatalnál bejegyzett védjegyet, ebben az esetben az adott kifejezést csak az ő hirdetési fiókjából lehet majd használni a hirdetés szövegében.

Ez azt jelenti, hogy a nem engedélyezett fiókokból a védjegy által védett kifejezés hirdetési szövegben nem használható. A kulcsszavakra ez nem vonatkozik és a Shoppingra sem érvényes: ott nincs korlátozás semmilyen védjegyre – tette hozzá.

Vagyis amit a Google kizár, az a versenytárs nevének szerepeltetése a hirdetés szövegében. A legtöbbször az algoritmus már eleve nem engedi át az olyan szöveget, amiben kompetitív céllal valaki másnak a védjegyoltalom alá eső (vagy a rendszer által annak ítélt) elnevezése szerepel. Ha mégis sikerülne kicselezni az AI-t, az emiatt hátrányba kerülő másik márka jelentheti a hirdetést. A szabályok megszegését a Google a hirdetések azonnali eltávolításával bünteti.

A védjegy bejelentésekor meghatározott kapcsolattartóhoz futnak be a későbbiekben azok a kérések is, amikor valaki egy védjegyet jogosan szeretne hirdetni, pl. mert egy márka szerződött viszonteladója és erre a szerződése lehetőséget biztosít. Ilyenkor a védjegy tulajdonosának lehetősége van további Google Ads fiókokban is engedélyezni a márkanév használatát.

Bizonyos esetekben kulcsszóként is tilos

Az Európai Uniós szabályok szigorúbbak, mint az Egyesült Államokban alkalmazottak – mondta el a Kosárérték kérdésére Dr. Ormós Zoltán internetjogász. A szakember nem javasolja a más bejegyzett védjegyével azonos kulcsszó használatát, ha a védjegy által oltalmazott termékével azonos árut vagy szolgáltatást hirdetünk a Google Ads tevékenységünk során. A szakember elmondta: a jogsértés akkor állapítható meg ezzel kapcsolatban, ha a hirdető tevékenysége alkalmas a védjegy valamely alapvető funkciójának megsértésére, vagyis megtévesztő.

“Szintén problémás a hasonló Google Ads kulcsszó használatakor az is, ha a reklámozott áruk vagy szolgáltatások azonosak vagy hasonlóak a védjegy által oltalmazott árukhoz vagy szolgáltatásokhoz. Ebben az esetben a jogsértés megállapításának a feltétele, hogy a fogyasztók összetéveszthetik-e a kulcsszót a védjeggyel” – mondta el lapunknak Dr. Ormós Zoltán ügyvéd. Hozzátette, hogy akkor sem szabad a kiemelkedően ismert, hírneves védjeggyel azonos vagy ahhoz hasonló kulcsszóval hirdetni, ha nem a védjeggyel azonos vagy hasonló árut vagy szolgáltatást reklámozunk: “Az Ormós Ügyvédi Irodát nem hirdethetem a Coca-Cola kulcsszóval.” – tette hozzá. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!