Gondolkodás egy élhetőbb jövőről: a marketingkommunikációs szakma is megmozdult

Gondolkodás egy élhetőbb jövőről: a marketingkommunikációs szakma is megmozdult
A jövőről való tudatos gondolkodást és annak alakítását senki sem spórolhatja meg, e folyamatot segítve kap és vállal döntő szerepet a hazai marketingkommunikációs szakma is. Havasi Zoltánt, a Wavemaker Hungary stratégiai igazgatóját kérdeztük.

Az idei esztendőben a korábbiaknál talán erősebben jelent meg a „milyen világban akarunk élni?” egyszerűnek tűnő, ám annál bonyolultabb kérdése. A csontsovány jegesmedvék, a mérséklődő biodiverzitás, az országnyi műanyagszigetek az óceánokban éppen úgy a kérdés egyre égetőbbé válását mutatják (és persze tök jó lenne előállni a megoldások felé mutató válaszokkal…), ahogyan napjaink emberi társadalmának és gazdaságának fenntarthatatlan működése is. Aki a varázspálcára vár, bizony csalódni fog; a (pozitív)változás leinkább alulról szerveződve, majd az egyes emberek értékrendjében s cselekedeteiben megjelenve kezdődhet el úgy, hogy mindez remélhetőleg „fölszivárog” a gazdasági és a politikai működés rendszereibe is.

A hazai marketingkommunikációs szakma berkeiben a jövőről való gondolkodást egy igencsak előremutató kezdeményezéssel a Wavemaker Hungary indította el. A kommunikációs cég még tavaly jelentette meg a „Menekülés egy tökéletes világból” című könyvet, ami az addig megszokottaktól eltérően a jövőt nem egy sötét és élhetetlen disztópiaként írta le, hanem egy olyan világképet vetített elénk, ahol az egyéni és társadalmi-gazdasági gondolkodást az etikus és felelősségteljes viselkedés határozza meg. Az ügy mára – talán mondhatjuk így – egyfajta projektté nőtte ki magát.

„A szakmában sokakhoz – kollégákhoz, ügyfelekhez, partnerekhez – eljutott a könyv, de nem kaptunk olyan visszajelzést, ami szerint bármelyik felvetésünk vagy megállapítsunk, kiindulási pontunk helytelen lenne” – értékeli a könyv és az abban lévő, a jövőre való megállapítások fogadtatását Havasi Zoltán. A szerzők többek között úgy vélik, hogy lehetséges a békés együttélés ember és technológia között, a vállalti világ pedig képes a profitorientált reflexeket a fenntartható működés és a társadalmi jó elvére cserélni. Mindebben pedig a marketingkommunikációs szakma mutatja az utat. A Wavemaker stratégiai igazgatója szerint a backcasting-módszerrel megalkotott jövőkép (több egyéb eljárással is lehetséges a jövőbe való kitekintés) viták helyett sokkal inkább a felelősségtudatra való ébredést, a felelősebb gondolkodásra mutatkozó igényt ébresztette föl.

A könyv főbb megállapításairól s azok tovább gondolásáról Havasi Zoltán és Gulyás János, a Wavemaker Hungary ügyvezetője ebben és ebben az interjúban beszélt.

Havasi Zoltán úgy látja, hogy noha a könyv megjelenése egyelőre nem indított el konkrét folyamatokat és változásokat, de azért vannak már kézzelfogható, konkrét eredmények is. E szerint Gulyás János MRSZ-elnöki pozíciója nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a tagügynökségek és -cégek között, összességében a szakmán belül elindult a jövőről való gondolkodás és párbeszéd; láthatóvá válnak és megismerhetők azok a jó gyakorlatok, amelyek – a fenntartható és felelős működést a cégek napi működésén keresztül megmutatva – az egész iparágra kivetíthetők.

Ám szerencsére a közös gondolkodást nem kell a nulláról indítani, hiszen az idei Internet Hungary konferencián több témát érintő workshopon vehettek rész az érdeklődők, a közös műhelymunka során pedig kiderült: a jövőről való felelős gondolkodás különböző szinteken és dimenziókban több cég életében is jelen van, ezek kölcsönös megismerése és összehangolása pedig konkrét lépés lenne afelé, hogy a jövő ne megtörténjen, hanem tudatos gondolkodás mentén alakuljon.

Hamarosan beszámolunk arról is, hogy a workshop részvevői miképpen gondolkodnak nem csak a szakma, de úgy általában is a világ jövőjéről.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Lippai Roland

Life- és karriercoach, coaching szemléletű tanácsadó, freelancer újságíró/szerkesztő. Coachként – ahogy fogalmaz – „amikor alacsony fordulatszámra esik, vagy akár le is áll az a bizonyos belső motor …